Caterham, brytyjski producent lekkich samochodów sportowych, zaskoczył fanów, ujawniając nowy samochód koncepcyjny o nazwie „Project V”. Premiera tego elektrycznego coupe jest planowana na rok 2026. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że jego specyfikacje przypominają oryginalny model Tesla Roadster z 2008 roku.
Na rynku istnieje kilka szybkich samochodów elektrycznych, które biją różnego rodzaju rekordy, ale większość z nich jest albo ciężka, albo droga, nie pasując do koncepcji lekkich "samochodów dla kierowcy", które cieszą się ogromną popularnością wśród entuzjastów motoryzacji.
Teraz jednak Caterham postanowił wejść do gry. Ich najnowszy koncept, „Project V”, to lekkie elektryczne coupe, które idealnie wpisuje się w filozofię lekkości charakterystyczną dla Caterhama. Firma jest znana z produkcji superlekkiego roadstera „Seven”, opartego na projekcie oryginalnego modelu Lotus Seven. Samochód ten zdobył ogromną popularność wśród miłośników jazdy oraz możliwości modyfikacji.
Projekt V kładzie nacisk na lekką konstrukcję, która jest priorytetem we współczesnych samochodach elektrycznych. Nowy model Caterhama waży zaledwie 1190 kg, czyli o około 45 kg mniej niż oryginalny Tesla Roadster, który, podobnie jak Caterham, wywodzi się z Lotus DNA. I to nie koniec podobieństw.
Podobnie jak Roadster, który oferował moc od 248 do 288 koni mechanicznych (w zależności od konfiguracji), Caterham Project V zapewnia moc 268 KM i napęd na tylne koła. Pojemność baterii w Roadsterze wynosiła 53 kWh, podczas gdy Caterham będzie dysponować baterią o pojemności 55 kWh. Zasięg, który w przypadku Roadstera wynosił 393 km, w Project V wyniesie około 400 km, a czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wyniesie około 4,5 sekundy, nieznacznie przekraczając czas Roadstera o 0,6 sekundy. Jednak Project V będzie miał wyższą prędkość maksymalną o 29 km/h (18 mph).
Mimo że pod względem technicznym Caterham Project V wygląda jak Tesla Roadster, to jednak ma kilka znaczących ulepszeń. Po pierwsze, posiada trzecie siedzenie umieszczone pośrodku pojazdu, co oznacza 50% więcej miejsc w porównaniu do Roadstera. Istnieje również opcja konfiguracji 2+2, co podwaja liczbę dostępnych miejsc.
Po drugie, samochód będzie wyposażony w szybkie ładowanie prądem stałym, czego Roadster nie mógł zaoferować. Caterham zapewnia, że bateria Project V będzie mogła być naładowana od 20% do 80% w zaledwie 15 minut na ładowarce o mocy 150 kW, co oznacza imponującą średnią szybkość ładowania 132 kW na baterii o pojemności 55 kWh.
Ponadto, wygląd Project V różni się od Tesli. Posiada bardziej agresywną i mniej kanciastą powierzchnię zewnętrzną. Pierwsze zdjęcia pokazują również, że wnętrze samochodu jest znacznie bardziej rozbudowane, w przeciwieństwie do minimalistycznego wystroju Tesli. Project V jest nawet wyposażony w system CarPlay oraz wspomaganie kierownicy. Jednak istnieje jedna rzecz, która brakuje w Project V, a jest dostępna w Roadsterze - składany dach. Najwyraźniej coupe Caterhama zostało zaprojektowane w deszczowej Wielkiej Brytanii, a nie w słonecznej Kalifornii...
Choć Caterham oficjalnie nazywa Project V koncepcją, firma twierdzi, że samochód ten „może trafić na rynek” między 2025 a 2026 rokiem, a produkcja może wynosić 2000 sztuk rocznie. Cena docelowa dla tego modelu ma wynosić mniej niż 80 000 funtów brytyjskich, co odpowiada około 103 000 dolarów amerykańskich. W porównaniu, podstawowa cena Tesli Roadster wynosiła 109 000 dolarów amerykańskich, nie uwzględniając inflacji.
Chińska marka Arcfox, należąca do koncernu BAIC, prezentuje model T1, czyli kompaktowy samochód elektryczny, który swoją ceną może zrewolucjonizować rynek. W Chinach jego podstawowa wersja kosztuje równowartość 7,5 tys. Zobacz więcej >>
Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
Volvo EX90 to najważniejszy elektryczny SUV szwedzkiej marki, który miał stać się wizytówką nowej ery motoryzacji premium. Jego debiut w 2024 roku przyciągnął uwagę, ale też rozczarował wielu klientów. Zobacz więcej >>
Już 20 października rusza nowy nabór do programu dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto”, tym razem z rozszerzoną listą pojazdów i beneficjentów. Rządowy program ma przyspieszyć elektryfikację transportu w Polsce i stać się realnym wsparciem nie tylko dla kierowców aut osobowych, ale również dla mniejszych firm i instytucji. Zobacz więcej >>
Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>