Volvo Energy i brytyjska firma Connected Energy ogłosiły wczoraj ambitny plan przekształcenia zużytych akumulatorów Volvo EV w nowe magazyny energii. Projekt zakłada opracowanie systemu magazynowania energii opartego na akumulatorach odzyskanych z elektrycznych autobusów, ciężarówek i maszyn Volvo.
Warto zauważyć, że akumulatory pojazdów elektrycznych utrzymują zazwyczaj nawet do 80% swojej pierwotnej pojemności magazynu energii, po tym jak kończy się główny okres ich eksploatacji. Firma Connected Energy – w której Volvo Energy zostało inwestorem – ma już doświadczenie w opracowywaniu systemów magazynowania energii w akumulatorach drugiej żywotności. Jej system E-STOR jest używany w Wielkiej Brytanii i Europie do wspierania ładowania pojazdów elektrycznych oraz tworzenia kopii zapasowych mikrosieci i odnawialnych źródeł energii.
Volvo Energy zainstalowało niedawno system E-STOR w swoim zakładzie w Göteborgu, w Szwecji, gdzie wykorzystuje go do testowania i sprawdzania szybkości reakcji na szwedzką sieć energetyczną.
Prace nad pierwszym prototypowym systemem magazynowania energii, wykorzystującym akumulatory Volvo EV, mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, zaś komercyjne uruchomienie systemów w Europie ma mieć miejsce na początku 2025 roku.