Według informacji podanych przez Chińską organizację EV100, liczba pożarów pojazdów elektrycznych oraz hybryd (New Energy Vehicles) w Chinach znacząco wzrosła o 32% w pierwszym kwartale 2023 roku. To zaskakujące statystyki, które wydają się budzić pewne obawy, szczególnie biorąc pod uwagę, że w Chinach występuje średnio 8 pożarów NEV każdego dnia.
To brzmi jak dużo, prawda? Zwłaszcza, że tego rodzaju zdarzenia rozprzestrzeniają się w błyskawicznym tempie w mediach społecznościowych, gdzie każdy taki incydent jest szeroko omawiany. Jednakże, aby właściwie ocenić tę sytuację, warto spojrzeć na nią w szerszym kontekście.
W rzeczywistości, kiedy porównujemy pożary pojazdów elektrycznych (NEV) do pożarów pojazdów spalinowych (ICE), wciąż widzimy znaczącą przewagę bezpieczeństwa NEV. Statystyki pokazują, że rocznie przypada od 0,9 do 1,2 pożarów na 10 000 pojazdów elektrycznych w Chinach. W tym samym czasie, pojazdy spalinowe (ICE) mają wskaźnik pożarów wynoszący od 2 do 4 na 10 000 pojazdów.
To oznacza, że mimo wzrostu liczby pożarów NEV, nadal są one znacznie rzadszym zjawiskiem niż pożary pojazdów spalinowych. Warto jednak zaznaczyć, że branża pojazdów elektrycznych nadal rozwija się i ewoluuje, co może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Firmy zajmujące się produkcją NEV skupiają się na doskonaleniu technologii baterii i systemów bezpieczeństwa, aby minimalizować ryzyko pożarów i zwiększać zaufanie konsumentów do pojazdów elektrycznych.
Ostatecznie, choć wzrost liczby pożarów NEV jest sprawą, którą należy śledzić i analizować, nadal pozostaje fakt, że pojazdy elektryczne mają tendencję do bycia bezpieczniejszymi od swoich spalinowych odpowiedników, jeśli spojrzeć na proporcje. W miarę jak technologia rozwija się i standardy bezpieczeństwa są ulepszane, można oczekiwać dalszego poprawiania się sytuacji.