Niespełna kilka dni temu IKEA Austria stała się pionierem na rynku globalnym, wprowadzając ekologiczne ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi jako pierwsza filia firmy. Dla wielu osób posunięcie to może wydawać się zaskakujące, biorąc pod uwagę, że IKEA Austria korzysta już z elektrycznych ciężarówek do realizacji dostaw na terenie kraju. Skąd więc decyzja o przejściu na technologię wodorową?
Szwedzki gigant meblarski nawiązał współpracę z niemiecką firmą Quantron AG, aby wprowadzić na rynek pięć pojazdów elektrycznych QUANTRON QLI na wodorowe ogniwa paliwowe - pierwszy w Europie pojazd wodorowy w segmencie pojazdów użytkowych o masie do 7,5 tony. Quantron, w partnerstwie z kanadyjskim twórcą technologii ogniw paliwowych, Ballard Power Systems, opracował te ciężarówki w niespełna 18 miesięcy. Nowe pojazdy będą zasilane zielonym wodorem dostarczanym przez dostawcę energii Wien Energie.
Istnieje pewien kontekst, który tłumaczy, dlaczego IKEA Austria wprowadza pojazdy na wodór, pomimo posiadania floty elektrycznych ciężarówek. W 2018 roku IKEA wyznaczyła sobie ambitny cel realizacji dostaw o zerowej emisji w każdym ze swoich sklepów na całym świecie do 2025 roku.
Melanie Eltzner, menedżer ds. obsługi klienta w IKEA Austria, wyjaśniła:
"Elektryczne ciężarówki doskonale sprawdzają się w dostawach w miastach z wieloma przystankami. Jednak dodanie do floty pojazdów ciężarówek na wodór, z zasięgiem do 400 km, umożliwi natychmiastowe uruchomienie dostaw bez emisji również w bardziej odległe obszary Austrii."
Dyrektor generalny i dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Austria, Alpaslan Deliloglu, dodał:
"Celem wprowadzenia ciężarówek na wodór jest demonstracja, że przejście na dostawy o zerowej emisji jest możliwe już dziś."
Mimo że nie będzie to rozwiązanie uniwersalne, wydaje się być dobrym pomysłem w przypadku IKEA Austria, która chce poszerzyć swój asortyment dostaw i osiągnąć zerową emisję przed 2025 rokiem. Dzięki temu firma może kontynuować swoje zaangażowanie w tworzenie bardziej przyjaznej dla środowiska przyszłości transportu i dostaw.