Firma Autobox Innovations, będąca częścią Grupy Zasada, niedawno zaprezentowała swój najnowszy projekt - elektryczny samochód dostawczy e-Van. Co ciekawe, prace nad tym innowacyjnym pojazdem zostały częściowo sfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, co może być krokiem w stronę rozwijania polskiej motoryzacji przyszłości. Autobox deklaruje, że e-Van może pokonać ponad 350 kilometrów na jednym ładowaniu, co jest imponującym osiągnięciem w segmencie samochodów dostawczych. Obecnie pojazd ten znajduje się na etapie prototypu gotowego do produkcji, a pełną homologację ma uzyskać w 2024 roku. Optymistyczne prognozy wskazują na to, że produkcja może rozpocząć się już na początku 2025 roku.
Projekt stworzenia e-Vana kosztował 19 milionów złotych, z czego efektem jest samochód dostawczy kategorii N1 o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Szczególnie godne uwagi jest to, że aż 70 procent pojazdu stanowią polskie podzespoły, co podkreśla zaangażowanie lokalnego przemysłu w rozwój nowoczesnej motoryzacji. Bateria e-Vana jest jednym z kluczowych elementów tego projektu. Z imponującą pojemnością 120 kWh, co jest o 1/3 większe niż u konkurencji, pojazd może pokonać ponad 350 kilometrów z pełnym obciążeniem. To ważne, zwłaszcza w warunkach zimowych, gdzie e-Van wykazał się osiągnięciem 355,6 kilometra przy temperaturach poniżej zera stopni Celsjusza.
Zespół napędowy, opracowany przez firmę Ennovation Technology (również należącą do Grupy Zasada), jest kluczowym elementem e-Vana. Silnik o mocy ciągłej 70 kW/95 KM i mocy maksymalnej 150 kW/204 KM sprawia, że pojazd jest gotowy do różnorodnych zadań. Opcjonalne napędzanie drugim silnikiem tylnej osi oraz możliwość zamiany niezależnego zawieszenia na pneumatykę dają dodatkowe opcje dostosowania e-Vana do indywidualnych potrzeb.
Obecnie e-Van jest na etapie prototypu, z trzema egzemplarzami wykonanymi do tej pory. Homologacja ma zostać zakończona do połowy 2024 roku, a seryjna produkcja mogłaby rozpocząć się na początku 2025 roku. Firma zadeklarowała zdolność produkowania 1 500 egzemplarzy rocznie, oferując pojazd z różnymi rodzajami zabudów, takimi jak kontenerowa, plandekowa, skrzyniowa oraz specjalistyczna. W kabinie dostępne będą trzy miejsca, co sprawia, że e-Van to nie tylko ekologiczne, ale także praktyczne rozwiązanie dla przedsiębiorców i firm transportowych.