Autobox Innovations prezentuje e-Van: Polski Elektryczny Samochód Dostawczy

Autobox Innovations prezentuje e-Van: Polski Elektryczny Samochód Dostawczy
11.12.2023 12:00
Firma Autobox Innovations, będąca częścią Grupy Zasada, niedawno zaprezentowała swój najnowszy projekt - elektryczny samochód dostawczy e-Van. Co ciekawe, prace nad tym innowacyjnym pojazdem zostały częściowo sfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, co może być krokiem w stronę rozwijania polskiej motoryzacji przyszłości. Autobox deklaruje, że e-Van może pokonać ponad 350 kilometrów na jednym ładowaniu, co jest imponującym osiągnięciem w segmencie samochodów dostawczych. Obecnie pojazd ten znajduje się na etapie prototypu gotowego do produkcji, a pełną homologację ma uzyskać w 2024 roku. Optymistyczne prognozy wskazują na to, że produkcja może rozpocząć się już na początku 2025 roku.
Projekt stworzenia e-Vana kosztował 19 milionów złotych, z czego efektem jest samochód dostawczy kategorii N1 o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Szczególnie godne uwagi jest to, że aż 70 procent pojazdu stanowią polskie podzespoły, co podkreśla zaangażowanie lokalnego przemysłu w rozwój nowoczesnej motoryzacji. Bateria e-Vana jest jednym z kluczowych elementów tego projektu. Z imponującą pojemnością 120 kWh, co jest o 1/3 większe niż u konkurencji, pojazd może pokonać ponad 350 kilometrów z pełnym obciążeniem. To ważne, zwłaszcza w warunkach zimowych, gdzie e-Van wykazał się osiągnięciem 355,6 kilometra przy temperaturach poniżej zera stopni Celsjusza.
Zespół napędowy, opracowany przez firmę Ennovation Technology (również należącą do Grupy Zasada), jest kluczowym elementem e-Vana. Silnik o mocy ciągłej 70 kW/95 KM i mocy maksymalnej 150 kW/204 KM sprawia, że pojazd jest gotowy do różnorodnych zadań. Opcjonalne napędzanie drugim silnikiem tylnej osi oraz możliwość zamiany niezależnego zawieszenia na pneumatykę dają dodatkowe opcje dostosowania e-Vana do indywidualnych potrzeb.
Obecnie e-Van jest na etapie prototypu, z trzema egzemplarzami wykonanymi do tej pory. Homologacja ma zostać zakończona do połowy 2024 roku, a seryjna produkcja mogłaby rozpocząć się na początku 2025 roku. Firma zadeklarowała zdolność produkowania 1 500 egzemplarzy rocznie, oferując pojazd z różnymi rodzajami zabudów, takimi jak kontenerowa, plandekowa, skrzyniowa oraz specjalistyczna. W kabinie dostępne będą trzy miejsca, co sprawia, że e-Van to nie tylko ekologiczne, ale także praktyczne rozwiązanie dla przedsiębiorców i firm transportowych.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Zobacz więcej >>
Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Na prestiżowych targach motoryzacyjnych SEMA 2024 zaprezentowano prawdziwą perełkę technologii – Teslę Model S Plaid Pursuit, specjalnie przystosowaną do służby w policji przez firmę Unplugged Performance. Ten niezwykle szybki i innowacyjny radiowóz zasili flotę departamentu szeryfa hrabstwa Los Angeles, wprowadzając nowe standardy efektywności i wydajności w działaniach policyjnych. Zobacz więcej >>
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane