Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość

Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość
08.01.2024 12:00
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) zadebiutowały na rynku motoryzacyjnym w 1991 roku, otwierając erę nowych możliwości dla elektrycznych pojazdów. Przez ostatnie trzy dziesięciolecia ich cena uległa drastycznemu spadkowi, co sprawiło, że samochody elektryczne stały się bardziej dostępne dla przeciętnego konsumenta. Zestawienie BloombergNEF ukazuje, że koszt ogniwa Li-ion, które na początku kosztowało aż 7523 dolarów za 1 kWh, obecnie wynosi zaledwie ułamek tej kwoty, równowartość dzisiejszych 30000 złotych. W 1991 roku przeciętna bateria o pojemności 60 kWh kosztowałaby astronomiczne 1799000 złotych. Dynamiczna zmiana cen baterii Li-ion w czasie była widoczna, zwłaszcza w okresie przełomu XX i XXI wieku. Wówczas, dzięki postępowi technologicznemu, cena za 1 kWh spadła poniżej 2000 dolarów, a w 2003 roku wynosiła już około 1000 dolarów.
Niezwykłe zjawisko zaszło w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to patenty na ogniwa niklowo-wodorkowe (NiMH) trafiły do rąk koncernów naftowych, co spowodowało zahamowanie rozwoju tej technologii. Ostatecznie jednak, ogniwa Li-ion przejęły inicjatywę, stając się głównym graczem na rynku baterii do samochodów elektrycznych. Obecnie, patrząc na historię cen, możemy zauważyć, że w 2024 roku bateria Li-ion o pojemności 60 kWh, stosowana np. w Tesli Model 3 RWD, kosztuje około 36000 złotych. To zaledwie ułamek kosztu, jaki ponosilibyśmy na początku lat dziewięćdziesiątych za 1 kWh tych samych ogniw. Warto jednak zauważyć, że współczesne ogniwa Li-ion przeznaczone dla branży automotive są produktami najwyższej jakości. Wytrzymują wstrząsy, posiadają wysoką moc ładowania i szeroki zakres temperatur, co sprawia, że są idealnym rozwiązaniem dla elektrycznych pojazdów. Dzisiejsza cena za 1 kWh ogniw Li-ion wynosi 598 złotych, czyli równowartość 150 dolarów. Choć może to być więcej niż koszt najtańszych dostępnych na rynku ogniwa, nie możemy zapominać o wysokich standardach, jakie spełniają baterie dla przemysłu motoryzacyjnego.
Podsumowując, obecna sytuacja rynkowa dowodzi nie tylko dynamicznego spadku cen baterii Li-ion, ale także postępu technologicznego. Kwota, którą musielibyśmy wyłożyć na początku lat dziewięćdziesiątych za zaledwie 1 kWh ogniw Li-ion, obecnie wystarczyłaby na zakup całego akumulatora o pojemności 60 kWh. To zaledwie wstęp do rewolucji, jaką elektryczne samochody przynoszą w naszym życiu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Fiat 500e: Nowa Platforma dla Przystępniejszej Ceny

Fiat 500e: Nowa Platforma dla Przystępniejszej Ceny

Fiat 500e, ikona miejskich ulic, szykuje się na kolejną odsłonę swojej historii. Tym razem, jednak, zmiany idą głębiej niż kiedykolwiek wcześniej. Zobacz więcej >>
Tesla Model S z Niesamowitym Przebiegiem: 2 000 000 km na Liczniku

Tesla Model S z Niesamowitym Przebiegiem: 2 000 000 km na Liczniku

Hansjörg von Gemmingen prowadzi Teslę Model S, która właśnie osiągnęła niesamowity przebieg 2 000 000 kilometrów. To imponujące osiągnięcie, nawet dla samochodu spalinowego. Zobacz więcej >>
Jak zamontować reflektory adaptacyjne w starszej Tesli Model 3?

Jak zamontować reflektory adaptacyjne w starszej Tesli Model 3?

Ostatnia aktualizacja oprogramowania Tesli, która umożliwiła aktywację reflektorów adaptacyjnych, skłoniła wielu właścicieli starszych modeli Tesli Model 3 do zadania sobie pytania: czy można zainstalować nowsze reflektory adaptacyjne w starszych wersjach samochodów? Odpowiedź może być zaskakująca, ale zdaniem jednego hakerów, jest to możliwe, chociaż wymaga pewnych kroków. Starsze modele Tesli Model 3 wyposażone są w reflektory projekcyjne sektorowe, które nie mają matrycy diod potrzebnej do działania reflektorów adaptacyjnych. Zobacz więcej >>
Hyundai Ioniq 5 RWD 58 kWh od 168 900 zł, Hyundai Ioniq 5 RWD 77 kWh od 196 900 złotych

Hyundai Ioniq 5 RWD 58 kWh od 168 900 zł, Hyundai Ioniq 5 RWD 77 kWh od 196 900 złotych

Hyundai obniżył ceny modelu Hyundai Ioniq 5 z rocznika 2023, co stanowi dobrą wiadomość dla wszystkich entuzjastów samochodów elektrycznych. Nowe ceny sprawiają, że te innowacyjne pojazdy stają się jeszcze bardziej dostępne dla szerokiego grona konsumentów. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane