Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość

Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość
08.01.2024 12:00
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) zadebiutowały na rynku motoryzacyjnym w 1991 roku, otwierając erę nowych możliwości dla elektrycznych pojazdów. Przez ostatnie trzy dziesięciolecia ich cena uległa drastycznemu spadkowi, co sprawiło, że samochody elektryczne stały się bardziej dostępne dla przeciętnego konsumenta. Zestawienie BloombergNEF ukazuje, że koszt ogniwa Li-ion, które na początku kosztowało aż 7523 dolarów za 1 kWh, obecnie wynosi zaledwie ułamek tej kwoty, równowartość dzisiejszych 30000 złotych. W 1991 roku przeciętna bateria o pojemności 60 kWh kosztowałaby astronomiczne 1799000 złotych. Dynamiczna zmiana cen baterii Li-ion w czasie była widoczna, zwłaszcza w okresie przełomu XX i XXI wieku. Wówczas, dzięki postępowi technologicznemu, cena za 1 kWh spadła poniżej 2000 dolarów, a w 2003 roku wynosiła już około 1000 dolarów.
Niezwykłe zjawisko zaszło w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to patenty na ogniwa niklowo-wodorkowe (NiMH) trafiły do rąk koncernów naftowych, co spowodowało zahamowanie rozwoju tej technologii. Ostatecznie jednak, ogniwa Li-ion przejęły inicjatywę, stając się głównym graczem na rynku baterii do samochodów elektrycznych. Obecnie, patrząc na historię cen, możemy zauważyć, że w 2024 roku bateria Li-ion o pojemności 60 kWh, stosowana np. w Tesli Model 3 RWD, kosztuje około 36000 złotych. To zaledwie ułamek kosztu, jaki ponosilibyśmy na początku lat dziewięćdziesiątych za 1 kWh tych samych ogniw. Warto jednak zauważyć, że współczesne ogniwa Li-ion przeznaczone dla branży automotive są produktami najwyższej jakości. Wytrzymują wstrząsy, posiadają wysoką moc ładowania i szeroki zakres temperatur, co sprawia, że są idealnym rozwiązaniem dla elektrycznych pojazdów. Dzisiejsza cena za 1 kWh ogniw Li-ion wynosi 598 złotych, czyli równowartość 150 dolarów. Choć może to być więcej niż koszt najtańszych dostępnych na rynku ogniwa, nie możemy zapominać o wysokich standardach, jakie spełniają baterie dla przemysłu motoryzacyjnego.
Podsumowując, obecna sytuacja rynkowa dowodzi nie tylko dynamicznego spadku cen baterii Li-ion, ale także postępu technologicznego. Kwota, którą musielibyśmy wyłożyć na początku lat dziewięćdziesiątych za zaledwie 1 kWh ogniw Li-ion, obecnie wystarczyłaby na zakup całego akumulatora o pojemności 60 kWh. To zaledwie wstęp do rewolucji, jaką elektryczne samochody przynoszą w naszym życiu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Mercedes-Benz, znany z luksusu i innowacyjnych rozwiązań, wprowadza zmiany w cenniku swojej usługi ładowania pojazdów elektrycznych – Mercedes Me Charge. Zmiany te dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych, co może wywołać mieszane reakcje wśród użytkowników elektrycznych modeli tej marki. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane