Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość

Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość
08.01.2024 12:00
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) zadebiutowały na rynku motoryzacyjnym w 1991 roku, otwierając erę nowych możliwości dla elektrycznych pojazdów. Przez ostatnie trzy dziesięciolecia ich cena uległa drastycznemu spadkowi, co sprawiło, że samochody elektryczne stały się bardziej dostępne dla przeciętnego konsumenta. Zestawienie BloombergNEF ukazuje, że koszt ogniwa Li-ion, które na początku kosztowało aż 7523 dolarów za 1 kWh, obecnie wynosi zaledwie ułamek tej kwoty, równowartość dzisiejszych 30000 złotych. W 1991 roku przeciętna bateria o pojemności 60 kWh kosztowałaby astronomiczne 1799000 złotych. Dynamiczna zmiana cen baterii Li-ion w czasie była widoczna, zwłaszcza w okresie przełomu XX i XXI wieku. Wówczas, dzięki postępowi technologicznemu, cena za 1 kWh spadła poniżej 2000 dolarów, a w 2003 roku wynosiła już około 1000 dolarów.
Niezwykłe zjawisko zaszło w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to patenty na ogniwa niklowo-wodorkowe (NiMH) trafiły do rąk koncernów naftowych, co spowodowało zahamowanie rozwoju tej technologii. Ostatecznie jednak, ogniwa Li-ion przejęły inicjatywę, stając się głównym graczem na rynku baterii do samochodów elektrycznych. Obecnie, patrząc na historię cen, możemy zauważyć, że w 2024 roku bateria Li-ion o pojemności 60 kWh, stosowana np. w Tesli Model 3 RWD, kosztuje około 36000 złotych. To zaledwie ułamek kosztu, jaki ponosilibyśmy na początku lat dziewięćdziesiątych za 1 kWh tych samych ogniw. Warto jednak zauważyć, że współczesne ogniwa Li-ion przeznaczone dla branży automotive są produktami najwyższej jakości. Wytrzymują wstrząsy, posiadają wysoką moc ładowania i szeroki zakres temperatur, co sprawia, że są idealnym rozwiązaniem dla elektrycznych pojazdów. Dzisiejsza cena za 1 kWh ogniw Li-ion wynosi 598 złotych, czyli równowartość 150 dolarów. Choć może to być więcej niż koszt najtańszych dostępnych na rynku ogniwa, nie możemy zapominać o wysokich standardach, jakie spełniają baterie dla przemysłu motoryzacyjnego.
Podsumowując, obecna sytuacja rynkowa dowodzi nie tylko dynamicznego spadku cen baterii Li-ion, ale także postępu technologicznego. Kwota, którą musielibyśmy wyłożyć na początku lat dziewięćdziesiątych za zaledwie 1 kWh ogniw Li-ion, obecnie wystarczyłaby na zakup całego akumulatora o pojemności 60 kWh. To zaledwie wstęp do rewolucji, jaką elektryczne samochody przynoszą w naszym życiu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
Lipiec 2025 – powrót opłaty mocowej i droższa energia mimo chłodu

Lipiec 2025 – powrót opłaty mocowej i droższa energia mimo chłodu

Lipiec 2025 przyniósł istotne zmiany na rynku energii. Po miesiącach rekordowych oszczędności nadszedł czas na korektę – wraz z powrotem opłaty mocowej i chłodniejszą pogodą rachunki za prąd wyraźnie wzrosły. Zobacz więcej >>
Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Badanie przeprowadzone przez Chargemap wiosną 2025 roku wśród prawie dwudziestu tysięcy kierowców aut elektrycznych z dziewięciu krajów Europy jasno pokazuje, że podstawą elektromobilności pozostaje ładowanie w domu. Aż 81 procent badanych wskazało garaż lub podjazd jako główne miejsce uzupełniania energii. Zobacz więcej >>
Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane