Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość

Ewolucja cen baterii litowo-jonowych: Od marzeń po elektryczną rzeczywistość
08.01.2024 12:00
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) zadebiutowały na rynku motoryzacyjnym w 1991 roku, otwierając erę nowych możliwości dla elektrycznych pojazdów. Przez ostatnie trzy dziesięciolecia ich cena uległa drastycznemu spadkowi, co sprawiło, że samochody elektryczne stały się bardziej dostępne dla przeciętnego konsumenta. Zestawienie BloombergNEF ukazuje, że koszt ogniwa Li-ion, które na początku kosztowało aż 7523 dolarów za 1 kWh, obecnie wynosi zaledwie ułamek tej kwoty, równowartość dzisiejszych 30000 złotych. W 1991 roku przeciętna bateria o pojemności 60 kWh kosztowałaby astronomiczne 1799000 złotych. Dynamiczna zmiana cen baterii Li-ion w czasie była widoczna, zwłaszcza w okresie przełomu XX i XXI wieku. Wówczas, dzięki postępowi technologicznemu, cena za 1 kWh spadła poniżej 2000 dolarów, a w 2003 roku wynosiła już około 1000 dolarów.
Niezwykłe zjawisko zaszło w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to patenty na ogniwa niklowo-wodorkowe (NiMH) trafiły do rąk koncernów naftowych, co spowodowało zahamowanie rozwoju tej technologii. Ostatecznie jednak, ogniwa Li-ion przejęły inicjatywę, stając się głównym graczem na rynku baterii do samochodów elektrycznych. Obecnie, patrząc na historię cen, możemy zauważyć, że w 2024 roku bateria Li-ion o pojemności 60 kWh, stosowana np. w Tesli Model 3 RWD, kosztuje około 36000 złotych. To zaledwie ułamek kosztu, jaki ponosilibyśmy na początku lat dziewięćdziesiątych za 1 kWh tych samych ogniw. Warto jednak zauważyć, że współczesne ogniwa Li-ion przeznaczone dla branży automotive są produktami najwyższej jakości. Wytrzymują wstrząsy, posiadają wysoką moc ładowania i szeroki zakres temperatur, co sprawia, że są idealnym rozwiązaniem dla elektrycznych pojazdów. Dzisiejsza cena za 1 kWh ogniw Li-ion wynosi 598 złotych, czyli równowartość 150 dolarów. Choć może to być więcej niż koszt najtańszych dostępnych na rynku ogniwa, nie możemy zapominać o wysokich standardach, jakie spełniają baterie dla przemysłu motoryzacyjnego.
Podsumowując, obecna sytuacja rynkowa dowodzi nie tylko dynamicznego spadku cen baterii Li-ion, ale także postępu technologicznego. Kwota, którą musielibyśmy wyłożyć na początku lat dziewięćdziesiątych za zaledwie 1 kWh ogniw Li-ion, obecnie wystarczyłaby na zakup całego akumulatora o pojemności 60 kWh. To zaledwie wstęp do rewolucji, jaką elektryczne samochody przynoszą w naszym życiu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane