Elektromobilność na Śląsku: Stan Obecny i Perspektywy Rozwoju

Elektromobilność na Śląsku: Stan Obecny i Perspektywy Rozwoju
18.07.2024 16:00
Z raportu „Elektromobilność na Śląsku. Stan obecny i perspektywy rozwoju”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszanie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Enefit, wynika, że na koniec 2023 roku w województwie śląskim funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi 13% ogólnopolskiej sieci. Prognozy wskazują, że do 2035 roku liczba ta może wzrosnąć do niemal 15 tysięcy punktów, a liczba samochodów elektrycznych w regionie do niemal 200 tysięcy.
Śląsk w Czołówce Transformacji
Śląsk wyróżnia się jako jeden z wiodących regionów Polski pod względem rozwoju elektromobilności. Na koniec 2023 roku było tam zarejestrowanych łącznie 5417 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV). To znaczący wzrost w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy to po Śląsku jeździło jedynie 15 pojazdów tego typu.

Według prognoz zawartych w raporcie, w 2024 roku liczba BEV w województwie zwiększy się do niemal 8600 aut, co oznacza wzrost o 59% w skali roku. Jeszcze większe wzrosty, sięgające nawet 84% rocznie, przewidywane są na lata 2025-2027. Do 2035 roku województwo śląskie może osiągnąć wynik blisko 200 tysięcy zarejestrowanych BEV.
Dynamiczny Rozwój Infrastruktury Ładowania
Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych, dynamicznie rozwija się także infrastruktura ładowania. Na koniec 2023 roku w województwie funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania (391 stacji), co stanowi 13% polskiej sieci. Większość infrastruktury (80%) jest zlokalizowana w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców, a punkty w Katowicach, Częstochowie i Sosnowcu stanowią łącznie 66% wszystkich punktów w miastach tej wielkości.

Prognozy z raportu wskazują, że do 2028 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w regionie wzrośnie dziesięciokrotnie, do 7843, a w 2035 roku może osiągnąć niemal 15 tysięcy, zwiększając się prawie dwudziestokrotnie w stosunku do 2023 roku. Kluczowym elementem tej rozbudowy będą zarówno publiczne, jak i prywatne inwestycje oraz wsparcie legislacyjne.
Strategiczne Znaczenie dla Enefit
Śląsk jest strategicznym regionem dla Enefit, firmy intensywnie rozwijającej infrastrukturę ładowania pod marką Enefit Volt. Już teraz stacje Enefit Volt działają w Bielsku-Białej i Zabrzu, a w najbliższych miesiącach pojawią się także w Gliwicach. W ramach sieci działającej w Estonii, Łotwie i Polsce funkcjonuje już 350 stacji, a kolejne 700 jest w fazie inwestycyjnej. Enefit planuje w ciągu kolejnych czterech lat pozyskać lokalizacje dla 2500 stacji ładowania w Polsce.

Firma oferuje także inne usługi związane z produkcją energii z odnawialnych źródeł, modernizacją oświetlenia oraz wsparciem w zwiększaniu efektywności energetycznej.
Podsumowanie
Rozwój elektromobilności na Śląsku jest imponujący, a prognozy wskazują na dalsze dynamiczne wzrosty zarówno liczby samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania. Śląsk ma potencjał, aby stać się jednym z wiodących regionów w Polsce w dziedzinie zrównoważonego transportu, co przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych i poprawy jakości życia mieszkańców.

Dzięki wsparciu firm takich jak Enefit oraz inicjatywom legislacyjnym, region ten może stać się wzorem dla innych województw w Polsce, pokazując, jak skutecznie wdrażać rozwiązania z zakresu elektromobilności.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai zaprezentował zupełnie nowy model elektryczny – Elexio. To średniej wielkości SUV opracowany z myślą o rynku chińskim. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane