Z raportu „Elektromobilność na Śląsku. Stan obecny i perspektywy rozwoju”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszanie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Enefit, wynika, że na koniec 2023 roku w województwie śląskim funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi 13% ogólnopolskiej sieci. Prognozy wskazują, że do 2035 roku liczba ta może wzrosnąć do niemal 15 tysięcy punktów, a liczba samochodów elektrycznych w regionie do niemal 200 tysięcy.
Śląsk w Czołówce Transformacji
Śląsk wyróżnia się jako jeden z wiodących regionów Polski pod względem rozwoju elektromobilności. Na koniec 2023 roku było tam zarejestrowanych łącznie 5417 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV). To znaczący wzrost w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy to po Śląsku jeździło jedynie 15 pojazdów tego typu.
Według prognoz zawartych w raporcie, w 2024 roku liczba BEV w województwie zwiększy się do niemal 8600 aut, co oznacza wzrost o 59% w skali roku. Jeszcze większe wzrosty, sięgające nawet 84% rocznie, przewidywane są na lata 2025-2027. Do 2035 roku województwo śląskie może osiągnąć wynik blisko 200 tysięcy zarejestrowanych BEV.
Dynamiczny Rozwój Infrastruktury Ładowania
Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych, dynamicznie rozwija się także infrastruktura ładowania. Na koniec 2023 roku w województwie funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania (391 stacji), co stanowi 13% polskiej sieci. Większość infrastruktury (80%) jest zlokalizowana w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców, a punkty w Katowicach, Częstochowie i Sosnowcu stanowią łącznie 66% wszystkich punktów w miastach tej wielkości.
Prognozy z raportu wskazują, że do 2028 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w regionie wzrośnie dziesięciokrotnie, do 7843, a w 2035 roku może osiągnąć niemal 15 tysięcy, zwiększając się prawie dwudziestokrotnie w stosunku do 2023 roku. Kluczowym elementem tej rozbudowy będą zarówno publiczne, jak i prywatne inwestycje oraz wsparcie legislacyjne.
Strategiczne Znaczenie dla Enefit
Śląsk jest strategicznym regionem dla Enefit, firmy intensywnie rozwijającej infrastrukturę ładowania pod marką Enefit Volt. Już teraz stacje Enefit Volt działają w Bielsku-Białej i Zabrzu, a w najbliższych miesiącach pojawią się także w Gliwicach. W ramach sieci działającej w Estonii, Łotwie i Polsce funkcjonuje już 350 stacji, a kolejne 700 jest w fazie inwestycyjnej. Enefit planuje w ciągu kolejnych czterech lat pozyskać lokalizacje dla 2500 stacji ładowania w Polsce.
Firma oferuje także inne usługi związane z produkcją energii z odnawialnych źródeł, modernizacją oświetlenia oraz wsparciem w zwiększaniu efektywności energetycznej.
Podsumowanie
Rozwój elektromobilności na Śląsku jest imponujący, a prognozy wskazują na dalsze dynamiczne wzrosty zarówno liczby samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania. Śląsk ma potencjał, aby stać się jednym z wiodących regionów w Polsce w dziedzinie zrównoważonego transportu, co przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych i poprawy jakości życia mieszkańców.
Dzięki wsparciu firm takich jak Enefit oraz inicjatywom legislacyjnym, region ten może stać się wzorem dla innych województw w Polsce, pokazując, jak skutecznie wdrażać rozwiązania z zakresu elektromobilności.