Wrocław, we współpracy z Volvo, podejmuje kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu miejskiego, ogłaszając plan budowy nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jak zapewniają władze miasta, będą to najszybsze ładowarki w stolicy Dolnego Śląska, zdolne do pełnego naładowania samochodu w czasie poniżej godziny.
Elektryfikacja w ramach szerokiej strategii
Nowa umowa z Volvo wpisuje się w szeroko zakrojone działania miasta na rzecz ekologicznego transportu. Wcześniej Wrocław ogłosił plany wprowadzenia Strefy Czystego Transportu oraz inicjatywę Mikrohubu Wrocław, gdzie towary z samochodów dostawczych będą przeładowywane na rowery cargo i rozwożone po centrum.
Obecnie po Wrocławiu porusza się około 2,7 tys. samochodów elektrycznych oraz niemal 40 tys. hybryd, z których część to modele typu plug-in. Liczba punktów ładowania w mieście przekroczyła już 220, ale rosnąca liczba pojazdów BEV wymaga dalszego rozwoju infrastruktury. Władze miasta planują umiejscowić nowe ładowarki w około 150 lokalizacjach, co umożliwi naładowanie samochodu w zaledwie kilkanaście minut.
Elektryfikacja sektora publicznego
Wrocław aktywnie wspiera elektryfikację swoich jednostek i spółek miejskich. Urząd miasta dysponuje 12 samochodami elektrycznymi, używanymi między innymi przez ZDiUM do monitorowania opłat za parkowanie. Elektryczne pojazdy można również spotkać w flotach Zieleni Miejskiej, Zarządu Zasobu Komunalnego czy Inwestycji Miejskich.
Rozwój infrastruktury ładowania
Trzy lata temu Wrocław miał 150 punktów ładowania, a dziś jest ich 222. W planach jest budowa dwóch nowych, dwustanowiskowych stacji, które pozwolą na jeszcze szybsze ładowanie samochodów elektrycznych. Dzięki uproszczeniu procedur miejskich, nowe ładowarki będą powstawać również na terenach dzierżawionych od miasta, co dodatkowo przyspieszy rozwój infrastruktury.
Inicjatywy Volvo
Volvo nie tylko zainstaluje superszybkie stacje ładowania, ale także przekaże miastu grant w wysokości 100 tys. zł na budowę dwóch stacji solarnych do ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych. Powstaną one w parku Grabiszyńskim oraz przy Promenadzie Krzyckiej. Volvo zobowiązało się także do budowy 130 dwustanowiskowych stacji szybkiego ładowania w 35 największych miastach Polski, co znacząco wpłynie na dostępność i wygodę użytkowania pojazdów elektrycznych.
Przyszłość elektromobilności
Jak podkreśla Maciej Warych z Volvo Car Wrocław-Bielany, szybkie ładowanie, które pozwala naładować samochód elektryczny w 20-30 minut, to kluczowy czynnik dla kierowców decydujących się na przejście na pojazdy elektryczne. Dzięki tym inwestycjom, Wrocław staje się jednym z liderów elektromobilności w Polsce, pokazując, że przyszłość transportu może być nie tylko ekologiczna, ale również wygodna i szybka.
Wprowadzenie nowych stacji ładowania oraz rozwój infrastruktury to kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznego i przyjaznego mieszkańcom miasta. Współpraca z Volvo stanowi przykład, jak można skutecznie łączyć siły sektora publicznego i prywatnego w realizacji ambitnych celów ekologicznych.