Opony do Samochodów Elektrycznych: Co Powinieneś Wiedzieć

Opony do Samochodów Elektrycznych: Co Powinieneś Wiedzieć
08.07.2024 16:00
Mogłoby się wydawać, że opony do samochodów elektrycznych niczym nie różnią się od tych używanych w pojazdach z napędem konwencjonalnym. Jednakże istnieje kilka istotnych różnic, które każdy posiadacz lub potencjalny nabywca elektryka powinien znać. W tym artykule wyjaśniamy, czym różnią się opony do BEV (Battery Electric Vehicles) od tych standardowych, jak są zrobione oraz jak wpływają na bezpieczeństwo i wydajność. Poruszymy także tematykę opon sezonowych oraz rynku oponiarskiego w Polsce i na świecie.
Rynek Oponiarski: Globalne Perspektywy
Światowy rynek opon, wyceniany na 139,98 mld USD w 2023 roku, ma wzrosnąć do 180,52 mld USD do 2030 roku, przy skumulowanej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 3,7% w okresie 2024-2030. Rynek ten obejmuje produkcję, dystrybucję i sprzedaż opon do pojazdów osobowych, ciężarówek, motocykli, rowerów oraz maszyn rolniczych i budowlanych. Wzrost rynku napędza rosnąca produkcja pojazdów, rozwój infrastruktury transportowej oraz postępy technologiczne w projektowaniu i materiałach.
Liderzy Rynkowi
Najwięksi gracze na rynku oponiarskim to m.in. Bridgestone Corporation, Continental AG, The Goodyear Tire and Rubber Company, Michelin, Pirelli & C. S.p.A, Sumitomo Rubber Industries, Ltd., Yokohama Rubber Corporation, Hankook Tire & Technology Co., Ltd., Nokian Tyres plc, MRF Limited oraz Apollo Tyres Ltd.
Polski Rynek Opon: Trudny Rok 2023
Polski rynek opon w 2023 roku doświadczył znaczących spadków sprzedaży we wszystkich segmentach, z wyjątkiem motocyklowego. Największe spadki odnotowano w segmentach opon rolniczych (-47%), przemysłowych (-28%) oraz ciężarowych (-36%). Sprzedaż opon do pojazdów osobowych spadła o 13%, a do SUV-ów o 13%. Jedynym segmentem, który wykazał wzrost, były opony całoroczne, które zanotowały wzrost sprzedaży o 1,8%.
Opony do Samochodów Elektrycznych: Kluczowe Wymagania
Wytrzymałość i Masa
Opony do samochodów elektrycznych muszą być znacznie bardziej wytrzymałe niż te przeznaczone do pojazdów spalinowych. Masa własna akumulatorów sprawia, że pojazdy elektryczne są o 25-30% cięższe, co wymusza zastosowanie opon o większej średnicy lub tych samych rozmiarów, ale z wyższym indeksem nośności. Przykładem są opony z oznaczeniem High Load (HL), które mogą przenosić większy ciężar.
Moment Obrotowy i Redukcja Hałasu
Samochody elektryczne cechują się większym momentem obrotowym, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla opon. Wymaga to zastosowania wytrzymalszych mieszanek gumowych, które jednocześnie zapewniają odpowiednią przyczepność i trwałość. Istotnym aspektem jest również hałas generowany przez opony, który jest bardziej odczuwalny w pojazdach elektrycznych z powodu braku dźwięku silnika spalinowego.
Optymalizacja Zasięgu
Opony o niskim oporze toczenia są kluczowe dla maksymalizacji zasięgu pojazdów elektrycznych. Technologie takie jak ENLITEN od Bridgestone, Energy AirShield od Michelin oraz EVolution od Hankook zmniejszają opór toczenia nawet o 30%, co przekłada się na dłuższy zasięg na jednym ładowaniu.
Opony Sezonowe vs. Całoroczne
Opony Zimowe i Letnie
Opony zimowe i letnie oferują najlepsze osiągi w swoich sezonach, ale wymagają zmiany dwa razy w roku. Są dedykowane do specyficznych warunków pogodowych, co zapewnia lepszą przyczepność i bezpieczeństwo.
Opony Całoroczne
Opony całoroczne mogą być praktycznym rozwiązaniem w łagodniejszych warunkach klimatycznych. Są odpowiednie dla kierowców, którzy preferują spokojny styl jazdy i rzadko poruszają się po drogach ekspresowych i autostradach. Jednak w warunkach typowo zimowych nie dorównują one oponom zimowym, a latem – oponom letnim.
Podsumowanie
Opony do samochodów elektrycznych muszą spełniać specyficzne wymagania, wynikające z unikalnych cech tych pojazdów. Wysoka masa, duży moment obrotowy oraz potrzeba redukcji hałasu to tylko niektóre z wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się producenci. Wybór odpowiednich opon, sezonowych lub całorocznych, jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i optymalnych osiągów pojazdu elektrycznego. Warto śledzić rozwój rynku oponiarskiego, aby być na bieżąco z najnowszymi technologiami i trendami.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane