Nowe rekordy EV na legendarnym Pikes Peak

Nowe rekordy EV na legendarnym Pikes Peak
26.06.2024 16:00
W tegorocznym Pikes Peak International Hill Climb nie zabrakło samochodów elektrycznych, które wygrywały i ustanawiały rekordy. Motorsport coraz częściej się elektryfikuje, co przynosi korzyści dla klientów.
Ponad 100 lat tradycji
„Wyścig do Chmur” – tak miłośnicy motorsportu nazywają legendarną imprezę Pikes Peak. Odbywa się ona w amerykańskim stanie Kolorado od 1916 roku. Najmocniejsze samochody i najlepsi kierowcy rywalizują podczas szalonego wspinania się pod górę. Trasa zaczyna się na wysokości 2862 m (o niemal 400 metrów wyżej niż szczyt Rysów) i kończy na wysokości 4300 m. Średni kąt nachylenia podjazdu to 7,2%. Zawodnicy muszą zmagać się z trudnymi warunkami pogodowymi – deszcz, śnieg albo mgła często zatrzymują jazdę. W historii nie brakowało wypadków, wypadnięć z trasy i nieplanowanych wizyt w lesie obok trasy. Trasa jest wymagająca – zarówno dla kierowcy, jak i dla samochodu.
Brak tlenu nie robi różnicy
Pikes Peak to miejsce, w którym producenci uwielbiają pokazywać swoje technologie i je testować. Warunki na trasie, szczególnie wysokość i związany z nią brak tlenu, stanowią wyzwanie dla aut spalinowych. Natomiast samochodom elektrycznym zawartość tlenu nie robi różnicy, co czyni je doskonałym wyborem do rywalizacji w tych warunkach. Stąd też duża popularność modeli EV na linii startowej amerykańskiej imprezy.
W tym roku ustanowiono dwa rekordy
Obydwa rekordy należą do samochodów elektrycznych. Kierowca WRC, Daniel Sordo, osiągnął najlepszy czas w klasie Exhibition (niezmodyfikowane samochody) za kierownicą Hyundaia Ioniqa 5 N, przejeżdżając trasę w 9:30,852. Gardner Nichols zwyciężył w klasie produkcyjnych półciężarówek, ustanawiając rekordowy czas 10:53,883 za kierownicą Riviana R1T. Czas Riviana był przez chwilę rekordem dla całej kategorii produkcyjnych aut EV, ale po przejeździe Hyundaia, kolejność na tabeli rekordów się zmieniła.
F-150 Lightning SuperTruck i 1600 KM
Imprezę wygrał po raz piąty Romain Dumas, tym razem za kierownicą Forda Performance F-150 Lightning SuperTruck, który również jest modelem elektrycznym. Auto osiąga moc 1600 KM i jest niezwykle dopracowane pod kątem aerodynamiki, generując docisk 2,7 tony przy prędkości 241 km/h. Dumas pokonał trasę w 8:53,553, co zapewniło mu pewne zwycięstwo, mimo konieczności krótkiego zatrzymania się na trasie w celu usunięcia awarii. Dumas w Fordzie pokonał 61 rywali.
Tylko jedna szansa
– To zaszczyt, by wygrać dla Ford Performance podczas Pikes Peak International Hill Climb. Wszystko podczas tych zawodów jest wyzwaniem, bo różni się od każdej innej formy ścigania. Masz tylko jedną szansę. Mieliśmy problem na początku, ale tylko dodało mi to motywacji, aby nadrobić jak najwięcej czasu przez resztę trasy – powiedział Dumas po wygranej.
Rekord najkrótszego czasu przejazdu
Rekord najkrótszego czasu przejazdu całej trasy, bez względu na kategorię, ustanowiono w 2018 roku. Za kierownicą elektrycznego Volkswagena ID.R również siedział Romain Dumas. Wspiął się na górę w 7:57.148.
Motorsport staje się elektryczny
Wyraźnie widać, że sporty motorowe się elektryfikują. Formuła E nie cieszy się jeszcze taką popularnością, jak Formuła 1, ale w różnych dyscyplinach auta EV nie dziwią i walczą ze spalinowymi jak równy z równym. Powodów przesiadki zawodników i producentów na samochody elektryczne jest wiele. Przede wszystkim chodzi o bardziej ekologiczny i mniej emisyjny motorsport. Ponadto, firmy inwestujące w modele elektryczne chcą je w ten sposób reklamować.
Pole doświadczalne
Motorsport od zawsze był doskonałym polem do testowania technologii, i w przypadku EV nie jest inaczej. Pikes Peak może być świetnym sprawdzianem dla technologii chłodzenia baterii i systemu odzysku energii. Czy w naszych przyszłych samochodach znajdzie się technologia dopracowywana na odcinkach specjalnych, torach i innych próbach sportowych? To właściwie pewne. A tymczasem czekamy na przyszłoroczne podnoszenie poprzeczki w Pikes Peak. Podobno na rekordy ma apetyt Tesla.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane