Dopłaty do Elektrycznych Aut: Czy Program Będzie Ograniczony?

Dopłaty do Elektrycznych Aut: Czy Program Będzie Ograniczony?
07.08.2024 16:00
W rozmowie z Polską Agencją Prasową Jan Krzysztof Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, wskazał na możliwość ograniczenia dopłat do elektrycznych aut z drugiej ręki na rzecz skoncentrowania się na nowych pojazdach. Co to może oznaczać dla rynku i konsumentów?
Dopłaty – szansa na większą popularność EV
Program dopłat do zakupu nie tylko nowych, ale i używanych samochodów elektrycznych, mógłby znacząco pobudzić rynek EV w Polsce. Obecnie wysoka cena jest jedną z głównych barier powstrzymujących kierowców przed przesiadką na samochody bezemisyjne. Dopłaty do modeli używanych mogłyby otworzyć rynek również dla osób z mniejszym budżetem, zwiększając tym samym dostępność ekologicznych pojazdów.
Czy dopłaty się pojawią?
Wstępny zarys projektu przewidywał dopłaty w wysokości do 40 000 zł dla osoby fizycznej, z zastrzeżeniem, że samochód nie może być starszy niż cztery lata. Program miał ruszyć już jesienią tego roku, a jego budżet miał wynieść 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Czy jednak nad dopłatami dla używanych elektryków zbierają się czarne chmury?
Argumenty za ograniczeniem dopłat
Jak wyjaśnił Jan Krzysztof Szyszko, „resort klimatu skłania się do ograniczenia dopłat do elektrycznych aut z drugiej ręki i koncentracji na dopłatach do aut nowych”. Wiceminister podkreślił, że przemawiają za tym argumenty praktyczne – uwzględnienie rocznych czy dwuletnich aut może prowadzić do „biurokratycznych trudności w realizacji programu” i „nie stanowić o efektywności programu”. Szyszko zasugerował, że program może działać sprawniej, jeśli będzie dotyczył wyłącznie nowych samochodów z ustalonym limitem cenowym.
Analizowanie analiz
Raporty przeprowadzone przez ministerstwo klimatu wskazują, że program dopłat do używanych aut może być „ryzykownym pomysłem”. Wiceminister zauważył, że używane pojazdy EV mogą stanowić w najbliższych latach „margines rynku”. Dodatkowo, istnieje obawa, że dopłaty mogłyby być wykorzystywane do sprowadzania do Polski używanych elektroaut gorszej jakości. Polityka rozwojowa ma na celu stymulowanie elektromobilności poprzez wspieranie tanich, dostępnych, powszechnych, nowych samochodów zeroemisyjnych.
Niejednomyślność i jej skutki
Jesień zbliża się szybko, a organy rządowe powinny skupić się na detalach wprowadzania programu, a nie na jego podważaniu. Niepewność co do uruchomienia dopłat nie wpływa dobrze na rynek i decyzje zakupowe klientów. Głos wiceministra może budzić zdziwienie, zwłaszcza że trudno nazwać czteroletnie pojazdy „elektroautami gorszej jakości”. Czy zasady programu zostaną zmienione? Jak zareaguje NFOŚiGW? Będziemy śledzić sytuację i informować o dalszym rozwoju programu dopłat.

Artykuł powstał na podstawie rozmowy z wiceministrem funduszy i polityki regionalnej Janem Krzysztofem Szyszko. Będziemy informować na bieżąco o wszelkich zmianach i decyzjach dotyczących programu dopłat do elektrycznych samochodów.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane