Dopłaty do Elektrycznych Aut: Czy Program Będzie Ograniczony?

Dopłaty do Elektrycznych Aut: Czy Program Będzie Ograniczony?
07.08.2024 16:00
W rozmowie z Polską Agencją Prasową Jan Krzysztof Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, wskazał na możliwość ograniczenia dopłat do elektrycznych aut z drugiej ręki na rzecz skoncentrowania się na nowych pojazdach. Co to może oznaczać dla rynku i konsumentów?
Dopłaty – szansa na większą popularność EV
Program dopłat do zakupu nie tylko nowych, ale i używanych samochodów elektrycznych, mógłby znacząco pobudzić rynek EV w Polsce. Obecnie wysoka cena jest jedną z głównych barier powstrzymujących kierowców przed przesiadką na samochody bezemisyjne. Dopłaty do modeli używanych mogłyby otworzyć rynek również dla osób z mniejszym budżetem, zwiększając tym samym dostępność ekologicznych pojazdów.
Czy dopłaty się pojawią?
Wstępny zarys projektu przewidywał dopłaty w wysokości do 40 000 zł dla osoby fizycznej, z zastrzeżeniem, że samochód nie może być starszy niż cztery lata. Program miał ruszyć już jesienią tego roku, a jego budżet miał wynieść 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Czy jednak nad dopłatami dla używanych elektryków zbierają się czarne chmury?
Argumenty za ograniczeniem dopłat
Jak wyjaśnił Jan Krzysztof Szyszko, „resort klimatu skłania się do ograniczenia dopłat do elektrycznych aut z drugiej ręki i koncentracji na dopłatach do aut nowych”. Wiceminister podkreślił, że przemawiają za tym argumenty praktyczne – uwzględnienie rocznych czy dwuletnich aut może prowadzić do „biurokratycznych trudności w realizacji programu” i „nie stanowić o efektywności programu”. Szyszko zasugerował, że program może działać sprawniej, jeśli będzie dotyczył wyłącznie nowych samochodów z ustalonym limitem cenowym.
Analizowanie analiz
Raporty przeprowadzone przez ministerstwo klimatu wskazują, że program dopłat do używanych aut może być „ryzykownym pomysłem”. Wiceminister zauważył, że używane pojazdy EV mogą stanowić w najbliższych latach „margines rynku”. Dodatkowo, istnieje obawa, że dopłaty mogłyby być wykorzystywane do sprowadzania do Polski używanych elektroaut gorszej jakości. Polityka rozwojowa ma na celu stymulowanie elektromobilności poprzez wspieranie tanich, dostępnych, powszechnych, nowych samochodów zeroemisyjnych.
Niejednomyślność i jej skutki
Jesień zbliża się szybko, a organy rządowe powinny skupić się na detalach wprowadzania programu, a nie na jego podważaniu. Niepewność co do uruchomienia dopłat nie wpływa dobrze na rynek i decyzje zakupowe klientów. Głos wiceministra może budzić zdziwienie, zwłaszcza że trudno nazwać czteroletnie pojazdy „elektroautami gorszej jakości”. Czy zasady programu zostaną zmienione? Jak zareaguje NFOŚiGW? Będziemy śledzić sytuację i informować o dalszym rozwoju programu dopłat.

Artykuł powstał na podstawie rozmowy z wiceministrem funduszy i polityki regionalnej Janem Krzysztofem Szyszko. Będziemy informować na bieżąco o wszelkich zmianach i decyzjach dotyczących programu dopłat do elektrycznych samochodów.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Panasonic Energy gotowy do masowej produkcji nowych ogniw 4680 dla samochodów elektrycznych

Panasonic Energy gotowy do masowej produkcji nowych ogniw 4680 dla samochodów elektrycznych

Panasonic Energy ogłosił zakończenie przygotowań do rozpoczęcia masowej produkcji akumulatorów o wysokiej pojemności, które mają zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych (EV). Nowa linia produkcyjna, zlokalizowana w zakładzie w prefekturze Wakayama w Japonii, będzie kluczowym punktem produkcji innowacyjnych ogniw 4680. Zobacz więcej >>
Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023

Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023

Norwegia od dawna wyznacza trendy w dziedzinie elektromobilności, a sierpień 2023 roku przyniósł kolejny przełomowy moment. W tym miesiącu aż 94,3% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów w Norwegii to pojazdy elektryczne, co stanowi nowy globalny rekord i jeszcze mocniej umacnia pozycję tego skandynawskiego kraju na czele światowej rewolucji transportowej. Zobacz więcej >>
Elektryczny hatchback Mona M03: Najtańszy model Xpeng

Elektryczny hatchback Mona M03: Najtańszy model Xpeng

Chiński producent samochodów elektrycznych Xpeng wprowadza na rynek swój najnowszy model – elektrycznego hatchbacka Mona M03, który ma stać się najtańszym pojazdem w ofercie firmy. Z ceną startową wynoszącą około 15 000 euro (ok. Zobacz więcej >>
Tesla Robotaxi: Nowa Era Autonomicznych Przewozów

Tesla Robotaxi: Nowa Era Autonomicznych Przewozów

Od końca sierpnia, na ulicach San Francisco, w Rejonie Zatoki oraz w okolicach studia Warner Bros w Burbank, zauważono zwiększoną aktywność samochodów Tesli. Informację tę przekazał haker Green na platformie X (dawniej Twitter), co wywołało liczne spekulacje na temat nadchodzącej premiery nowej usługi autonomicznych taksówek od Tesli. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane