Program „Mój Elektryk”: Jakie samochody kupują Polacy z dotacjami?

Program „Mój Elektryk”: Jakie samochody kupują Polacy z dotacjami?
01.08.2024 16:00
Polski program dotacji do zakupu pojazdów zeroemisyjnych „Mój Elektryk” cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przy budżecie wynoszącym 900 milionów złotych, wsparcie obejmuje dotacje do zakupu samochodów osobowych i dostawczych, z naciskiem na redukcję emisji spalin. Program, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) jako operator wniosków leasingowych, zyskuje coraz większą popularność.
Budżet i Dotacje
Program „Mój Elektryk” oferuje różne poziomy wsparcia w zależności od rodzaju i przebiegu pojazdu:

Samochody osobowe: 18 750 zł lub 27 000 zł przy rocznym przebiegu powyżej 15 000 km.
Samochody dostawcze: Dotacje do 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 50 000 zł i 70 000 zł w zależności od przebiegu rocznego.
Popularność Programu
Już pod koniec czerwca budżet programu miał wykorzystane około 97% środków, co świadczy o jego dużej popularności. Polacy chętnie korzystają z dotacji, co pokazują statystyki.
Co kupują Polacy?
Według informacji przekazanych przez Ewę Mianowicz z BOŚ, 80% wniosków dotyczy samochodów osobowych kategorii M1. Samochody dostawcze kategorii N1 stanowią 18,5% wniosków. Najbardziej popularną marką wśród objętych dopłatami pojazdów elektrycznych jest Tesla, wybierana przez 24% klientów.
Kto korzysta z dotacji?
Zdecydowaną większość beneficjentów programu stanowią przedsiębiorcy, którzy składają niemal 99% wniosków. Osoby fizyczne to zaledwie 1,3% wszystkich wnioskodawców.
Procedura i czas oczekiwania
Czas wypłaty dotacji zależy od terminu odbioru pojazdu i kompletności złożonej dokumentacji. Średni czas oczekiwania wynosi zazwyczaj kilka miesięcy, choć zdarzają się przypadki, gdzie procedura trwa nawet rok.
Przyszłość Programu
Obecny budżet programu wynosi 960 milionów złotych, z czego 660 milionów złotych jest przeznaczone na ścieżkę leasingową. Do tej pory wykorzystano 96% środków na leasing, co pokazuje rosnące zainteresowanie. Program przewidziany jest do końca 2025 roku, a jego celem jest dalsze wspieranie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Nowe instrumenty wsparcia
NFOŚiGW planuje wprowadzenie nowego instrumentu finansowego, który ma na celu pomoc w nabyciu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Szczegóły tego instrumentu powinny być znane w nadchodzących miesiącach.
Podsumowanie
Program „Mój Elektryk” już teraz przynosi pierwsze efekty ekologiczne, przyczyniając się do redukcji emisji spalin. Dzięki dotacjom przedsiębiorcy najchętniej wybierają Tesle, a oferta aut spełniających warunki dopłat powinna się wkrótce zwiększyć. Jeśli budżet nadąży za rynkowym zainteresowaniem, na polskich ulicach zobaczymy coraz więcej modeli z zielonymi tablicami rejestracyjnymi.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane