Polski program dotacji do zakupu pojazdów zeroemisyjnych „Mój Elektryk” cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przy budżecie wynoszącym 900 milionów złotych, wsparcie obejmuje dotacje do zakupu samochodów osobowych i dostawczych, z naciskiem na redukcję emisji spalin. Program, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) jako operator wniosków leasingowych, zyskuje coraz większą popularność.
Budżet i Dotacje
Program „Mój Elektryk” oferuje różne poziomy wsparcia w zależności od rodzaju i przebiegu pojazdu:
Samochody osobowe: 18 750 zł lub 27 000 zł przy rocznym przebiegu powyżej 15 000 km.
Samochody dostawcze: Dotacje do 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 50 000 zł i 70 000 zł w zależności od przebiegu rocznego.
Popularność Programu
Już pod koniec czerwca budżet programu miał wykorzystane około 97% środków, co świadczy o jego dużej popularności. Polacy chętnie korzystają z dotacji, co pokazują statystyki.
Co kupują Polacy?
Według informacji przekazanych przez Ewę Mianowicz z BOŚ, 80% wniosków dotyczy samochodów osobowych kategorii M1. Samochody dostawcze kategorii N1 stanowią 18,5% wniosków. Najbardziej popularną marką wśród objętych dopłatami pojazdów elektrycznych jest Tesla, wybierana przez 24% klientów.
Kto korzysta z dotacji?
Zdecydowaną większość beneficjentów programu stanowią przedsiębiorcy, którzy składają niemal 99% wniosków. Osoby fizyczne to zaledwie 1,3% wszystkich wnioskodawców.
Procedura i czas oczekiwania
Czas wypłaty dotacji zależy od terminu odbioru pojazdu i kompletności złożonej dokumentacji. Średni czas oczekiwania wynosi zazwyczaj kilka miesięcy, choć zdarzają się przypadki, gdzie procedura trwa nawet rok.
Przyszłość Programu
Obecny budżet programu wynosi 960 milionów złotych, z czego 660 milionów złotych jest przeznaczone na ścieżkę leasingową. Do tej pory wykorzystano 96% środków na leasing, co pokazuje rosnące zainteresowanie. Program przewidziany jest do końca 2025 roku, a jego celem jest dalsze wspieranie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Nowe instrumenty wsparcia
NFOŚiGW planuje wprowadzenie nowego instrumentu finansowego, który ma na celu pomoc w nabyciu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Szczegóły tego instrumentu powinny być znane w nadchodzących miesiącach.
Podsumowanie
Program „Mój Elektryk” już teraz przynosi pierwsze efekty ekologiczne, przyczyniając się do redukcji emisji spalin. Dzięki dotacjom przedsiębiorcy najchętniej wybierają Tesle, a oferta aut spełniających warunki dopłat powinna się wkrótce zwiększyć. Jeśli budżet nadąży za rynkowym zainteresowaniem, na polskich ulicach zobaczymy coraz więcej modeli z zielonymi tablicami rejestracyjnymi.