Program „Mój Elektryk”: Jakie samochody kupują Polacy z dotacjami?

Program „Mój Elektryk”: Jakie samochody kupują Polacy z dotacjami?
01.08.2024 16:00
Polski program dotacji do zakupu pojazdów zeroemisyjnych „Mój Elektryk” cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przy budżecie wynoszącym 900 milionów złotych, wsparcie obejmuje dotacje do zakupu samochodów osobowych i dostawczych, z naciskiem na redukcję emisji spalin. Program, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) jako operator wniosków leasingowych, zyskuje coraz większą popularność.
Budżet i Dotacje
Program „Mój Elektryk” oferuje różne poziomy wsparcia w zależności od rodzaju i przebiegu pojazdu:

Samochody osobowe: 18 750 zł lub 27 000 zł przy rocznym przebiegu powyżej 15 000 km.
Samochody dostawcze: Dotacje do 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 50 000 zł i 70 000 zł w zależności od przebiegu rocznego.
Popularność Programu
Już pod koniec czerwca budżet programu miał wykorzystane około 97% środków, co świadczy o jego dużej popularności. Polacy chętnie korzystają z dotacji, co pokazują statystyki.
Co kupują Polacy?
Według informacji przekazanych przez Ewę Mianowicz z BOŚ, 80% wniosków dotyczy samochodów osobowych kategorii M1. Samochody dostawcze kategorii N1 stanowią 18,5% wniosków. Najbardziej popularną marką wśród objętych dopłatami pojazdów elektrycznych jest Tesla, wybierana przez 24% klientów.
Kto korzysta z dotacji?
Zdecydowaną większość beneficjentów programu stanowią przedsiębiorcy, którzy składają niemal 99% wniosków. Osoby fizyczne to zaledwie 1,3% wszystkich wnioskodawców.
Procedura i czas oczekiwania
Czas wypłaty dotacji zależy od terminu odbioru pojazdu i kompletności złożonej dokumentacji. Średni czas oczekiwania wynosi zazwyczaj kilka miesięcy, choć zdarzają się przypadki, gdzie procedura trwa nawet rok.
Przyszłość Programu
Obecny budżet programu wynosi 960 milionów złotych, z czego 660 milionów złotych jest przeznaczone na ścieżkę leasingową. Do tej pory wykorzystano 96% środków na leasing, co pokazuje rosnące zainteresowanie. Program przewidziany jest do końca 2025 roku, a jego celem jest dalsze wspieranie zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Nowe instrumenty wsparcia
NFOŚiGW planuje wprowadzenie nowego instrumentu finansowego, który ma na celu pomoc w nabyciu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Szczegóły tego instrumentu powinny być znane w nadchodzących miesiącach.
Podsumowanie
Program „Mój Elektryk” już teraz przynosi pierwsze efekty ekologiczne, przyczyniając się do redukcji emisji spalin. Dzięki dotacjom przedsiębiorcy najchętniej wybierają Tesle, a oferta aut spełniających warunki dopłat powinna się wkrótce zwiększyć. Jeśli budżet nadąży za rynkowym zainteresowaniem, na polskich ulicach zobaczymy coraz więcej modeli z zielonymi tablicami rejestracyjnymi.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane