Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025

Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025
22.07.2024 16:00
Kraków, miasto od lat borykające się z problemem zanieczyszczenia powietrza, ogłosiło przesunięcie terminu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowa data wprowadzenia SCT to 1 lipca 2025 roku. Decyzja Rady Miasta Krakowa ma na celu umożliwienie lepszego przygotowania nowej uchwały oraz zapewnienie mieszkańcom i firmom odpowiedniego czasu na adaptację do nadchodzących zmian.
Cel i Zasady SCT
Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma być skutecznym narzędziem do redukcji emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu ulicznego. Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich pojazdów, w tym samochodów z silnikami benzynowymi, diesla, hybryd oraz z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu do SCT będzie spełnienie odpowiednich norm emisji spalin, a nowe przepisy będą wprowadzane etapami.
Problemy Prawne i Przesunięcie Terminu
Pierwotnie SCT w Krakowie miała być wdrożona od 1 lipca 2024 roku. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta w sprawie jej wprowadzenia. Decyzja sądu była wynikiem zaskarżenia uchwały przez wojewodę małopolskiego oraz dwie osoby prywatne. Wojewoda małopolski zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, argumentując, że uchwała w sposób niewystarczający określała granice obszaru SCT oraz zasady organizacji ruchu w tej strefie. Wojewoda podkreślił również, że uchwała naruszała zasadę proporcjonalności, ingerując w konstytucyjne prawa i wolności obywateli.
Przygotowanie Nowej Uchwały
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podkreśla, że wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu założeń oraz w porozumieniu z mieszkańcami i gminami sąsiadującymi z Krakowem. W planach jest szerokie włączenie wszystkich zainteresowanych stron, zarówno ekspertów, jak i codziennych użytkowników krakowskich dróg, do procesu powstawania projektu uchwały. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia SCT, ale jest to dopiero początek wspólnej pracy nad tym ważnym projektem.
Kampania Informacyjna
Wkrótce zostanie zainicjowana kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu przeciwdziałanie dezinformacji w sprawie SCT i obalenie mitów na jej temat. Następnie planowana jest ankieta, w której krakowianie będą mogli odpowiedzieć na konkretne pytania dotyczące przyszłej SCT. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie nowego projektu uchwały, który zostanie poddany pełnym, formalnym konsultacjom społecznym. Dopiero potem gotowy projekt nowej uchwały trafi do Rady Miasta Krakowa.
Wzór z Warszawy
Kraków będzie mógł czerpać z doświadczeń Warszawy, która jako pierwsze miasto w Polsce uruchomiła swoją Strefę Czystego Transportu. Stołeczna SCT objęła większość Śródmieścia oraz fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin, co przyczyniło się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz poprawy zdrowia mieszkańców.

W Warszawie, wraz z wprowadzeniem SCT, ograniczono wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy Euro 4. Te doświadczenia mogą być cenną lekcją dla Krakowa w procesie tworzenia i wdrażania własnej Strefy Czystego Transportu.
Podsumowanie
Przesunięcie terminu wprowadzenia SCT w Krakowie na lipiec 2025 roku daje miastu więcej czasu na przygotowanie odpowiednich regulacji i zapewnienie mieszkańcom oraz firmom możliwości dostosowania się do nowych wymagań. Z doświadczeniami Warszawy jako przykładem, Kraków ma szansę wprowadzić skuteczne rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

W Teksasie wydarzyło się coś, co może zwiastować nową erę w motoryzacji. Tesla ogłosiła, że egzemplarz Modelu Y samodzielnie przejechał z fabryki Giga Texas w Austin prosto do domu klienta – i to bez kierowcy na pokładzie. Zobacz więcej >>
Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane