Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025

Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025
22.07.2024 16:00
Kraków, miasto od lat borykające się z problemem zanieczyszczenia powietrza, ogłosiło przesunięcie terminu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowa data wprowadzenia SCT to 1 lipca 2025 roku. Decyzja Rady Miasta Krakowa ma na celu umożliwienie lepszego przygotowania nowej uchwały oraz zapewnienie mieszkańcom i firmom odpowiedniego czasu na adaptację do nadchodzących zmian.
Cel i Zasady SCT
Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma być skutecznym narzędziem do redukcji emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu ulicznego. Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich pojazdów, w tym samochodów z silnikami benzynowymi, diesla, hybryd oraz z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu do SCT będzie spełnienie odpowiednich norm emisji spalin, a nowe przepisy będą wprowadzane etapami.
Problemy Prawne i Przesunięcie Terminu
Pierwotnie SCT w Krakowie miała być wdrożona od 1 lipca 2024 roku. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę Rady Miasta w sprawie jej wprowadzenia. Decyzja sądu była wynikiem zaskarżenia uchwały przez wojewodę małopolskiego oraz dwie osoby prywatne. Wojewoda małopolski zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, argumentując, że uchwała w sposób niewystarczający określała granice obszaru SCT oraz zasady organizacji ruchu w tej strefie. Wojewoda podkreślił również, że uchwała naruszała zasadę proporcjonalności, ingerując w konstytucyjne prawa i wolności obywateli.
Przygotowanie Nowej Uchwały
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podkreśla, że wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu założeń oraz w porozumieniu z mieszkańcami i gminami sąsiadującymi z Krakowem. W planach jest szerokie włączenie wszystkich zainteresowanych stron, zarówno ekspertów, jak i codziennych użytkowników krakowskich dróg, do procesu powstawania projektu uchwały. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia SCT, ale jest to dopiero początek wspólnej pracy nad tym ważnym projektem.
Kampania Informacyjna
Wkrótce zostanie zainicjowana kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu przeciwdziałanie dezinformacji w sprawie SCT i obalenie mitów na jej temat. Następnie planowana jest ankieta, w której krakowianie będą mogli odpowiedzieć na konkretne pytania dotyczące przyszłej SCT. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie nowego projektu uchwały, który zostanie poddany pełnym, formalnym konsultacjom społecznym. Dopiero potem gotowy projekt nowej uchwały trafi do Rady Miasta Krakowa.
Wzór z Warszawy
Kraków będzie mógł czerpać z doświadczeń Warszawy, która jako pierwsze miasto w Polsce uruchomiła swoją Strefę Czystego Transportu. Stołeczna SCT objęła większość Śródmieścia oraz fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin, co przyczyniło się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz poprawy zdrowia mieszkańców.

W Warszawie, wraz z wprowadzeniem SCT, ograniczono wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy Euro 4. Te doświadczenia mogą być cenną lekcją dla Krakowa w procesie tworzenia i wdrażania własnej Strefy Czystego Transportu.
Podsumowanie
Przesunięcie terminu wprowadzenia SCT w Krakowie na lipiec 2025 roku daje miastu więcej czasu na przygotowanie odpowiednich regulacji i zapewnienie mieszkańcom oraz firmom możliwości dostosowania się do nowych wymagań. Z doświadczeniami Warszawy jako przykładem, Kraków ma szansę wprowadzić skuteczne rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowy Program Poleceń Tesli oraz Nowości na Rynku Chińskim: Czy Tesla Model Y Zaskoczy Europejczyków?

Nowy Program Poleceń Tesli oraz Nowości na Rynku Chińskim: Czy Tesla Model Y Zaskoczy Europejczyków?

Tesla, jako lider w branży elektrycznych samochodów, nie przestaje zaskakiwać zarówno innowacjami technologicznymi, jak i strategią marketingową. W kwietniu 2024 roku zakończyła się poprzednia edycja programu poleceń Tesli, który cieszył się dużym zainteresowaniem. Zobacz więcej >>
Elektryczny hatchback Mona M03: Najtańszy model Xpeng

Elektryczny hatchback Mona M03: Najtańszy model Xpeng

Chiński producent samochodów elektrycznych Xpeng wprowadza na rynek swój najnowszy model – elektrycznego hatchbacka Mona M03, który ma stać się najtańszym pojazdem w ofercie firmy. Z ceną startową wynoszącą około 15 000 euro (ok. Zobacz więcej >>
Aktualizacja cen ładowania samochodów elektrycznych na sierpień 2024: Co się zmieniło?

Aktualizacja cen ładowania samochodów elektrycznych na sierpień 2024: Co się zmieniło?

Sierpień 2024 roku przyniósł nowe informacje na temat kosztów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Choć większość operatorów zdecydowała się na utrzymanie cen z początku roku, kilka wartych uwagi zmian wpłynęło na rynkowy krajobraz. Zobacz więcej >>
Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023

Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023

Norwegia od dawna wyznacza trendy w dziedzinie elektromobilności, a sierpień 2023 roku przyniósł kolejny przełomowy moment. W tym miesiącu aż 94,3% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów w Norwegii to pojazdy elektryczne, co stanowi nowy globalny rekord i jeszcze mocniej umacnia pozycję tego skandynawskiego kraju na czele światowej rewolucji transportowej. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane