Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami

Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami
03.07.2024 16:00
Władze Oslo zdecydowały, że samochody elektryczne nie będą już mogły korzystać z buspasów. Nowe uprawnienia zyskają natomiast kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek.
Norweski fenomen rynku EV
Rynek samochodów elektrycznych w Norwegii to unikat na skalę światową. W 2023 roku aż 82,4% sprzedanych nowych samochodów stanowiły modele elektryczne. Numerem jeden była Tesla Model Y, która sprzedała się w ponad 23 tysiącach egzemplarzy. Dopiero na siódmym miejscu w rankingu sprzedaży znalazł się samochód spalinowy – Toyota Yaris. W Norwegii udział samochodów elektrycznych systematycznie wzrastał przez ostatnie lata, a obecnie osiągnął taki poziom, że tempo wzrostu zaczyna spadać. Dla większości Norwegów odpowiedź na pytanie „jaki nowy samochód kupić?” brzmi: „elektryczny”.
Zbyt dużo elektryków
Z tak dużym udziałem samochodów elektrycznych w rynku, Norwegia stopniowo rezygnuje z przywilejów dla ich kierowców. Od 21 lat kierowcy EV w Oslo mogli korzystać z buspasów. Teraz jednak, ze względu na duże natężenie ruchu, w godzinach szczytu buspasy są zatłoczone przez elektryki, co utrudnia poruszanie się autobusom. Dlatego od początku czerwca kierowcy samochodów elektrycznych nie mogą już korzystać z buspasów w Oslo, a od 1 lipca zakaz ten obejmie także pierwszą obwodnicę miasta – Ring 1.
Tymczasowe zmiany na obwodnicy
Zakaz wjazdu samochodów elektrycznych na buspasy na Ring 1 ma charakter tymczasowy i będzie obowiązywać przez trzy lata. Jest to związane z pracami przy przebudowie tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Niemniej jednak, po trzech latach może być trudne przywrócenie tego przywileju, zważywszy na rosnącą liczbę modeli elektrycznych na norweskich drogach.
Nowe uprawnienia dla aut dostawczych
Zamiast kierowców samochodów elektrycznych, z buspasów będą teraz mogli korzystać kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek. Jest to element planu władz, mający na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Choć kierowcy dostawczych i ciężarowych pojazdów raczej nie przesiądą się do autobusów, osoby podróżujące osobowymi elektrykami mogą częściej wybierać komunikację miejską.
Polskie realia
W Polsce, zgodnie z art. 148a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, jazda po buspasie dla samochodów elektrycznych i wodorowych obowiązuje do 1 stycznia 2026 roku. Czy z końcem 2025 roku kierowcy elektryków stracą ten przywilej? To zależy od liczby EV na polskich drogach. Obecnie liczba zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wynosi 66 325. W porównaniu do wyników sprzedaży samej Tesli w Norwegii, polscy kierowcy mogą być jeszcze spokojni o swoje przywileje.
Podsumowanie
Decyzja władz Oslo pokazuje, że nawet w krajach przodujących w elektromobilności, konieczne są zmiany w polityce transportowej. Norwegia stanowi wzór w zakresie adopcji samochodów elektrycznych, a nowe regulacje mogą stać się inspiracją dla innych krajów, w tym Polski. Trzeba jednak pamiętać, że każda zmiana powinna być dostosowana do lokalnych warunków i potrzeb mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Apple CarPlay z wielką aktualizacją! Nowy wygląd, nowe funkcje i wsparcie dla EV 🚗⚡

Apple CarPlay z wielką aktualizacją! Nowy wygląd, nowe funkcje i wsparcie dla EV 🚗⚡

Apple nie zwalnia tempa – podczas konferencji WWDC 2025 zaprezentowano nową wersję CarPlay. System, z którego codziennie korzystają miliony kierowców, zyskał nie tylko odświeżony wygląd, ale i szereg nowych funkcji – szczególnie ważnych dla właścicieli aut elektrycznych. Zobacz więcej >>
Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane