Władze Oslo zdecydowały, że samochody elektryczne nie będą już mogły korzystać z buspasów. Nowe uprawnienia zyskają natomiast kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek.
Norweski fenomen rynku EV
Rynek samochodów elektrycznych w Norwegii to unikat na skalę światową. W 2023 roku aż 82,4% sprzedanych nowych samochodów stanowiły modele elektryczne. Numerem jeden była Tesla Model Y, która sprzedała się w ponad 23 tysiącach egzemplarzy. Dopiero na siódmym miejscu w rankingu sprzedaży znalazł się samochód spalinowy – Toyota Yaris. W Norwegii udział samochodów elektrycznych systematycznie wzrastał przez ostatnie lata, a obecnie osiągnął taki poziom, że tempo wzrostu zaczyna spadać. Dla większości Norwegów odpowiedź na pytanie „jaki nowy samochód kupić?” brzmi: „elektryczny”.
Zbyt dużo elektryków
Z tak dużym udziałem samochodów elektrycznych w rynku, Norwegia stopniowo rezygnuje z przywilejów dla ich kierowców. Od 21 lat kierowcy EV w Oslo mogli korzystać z buspasów. Teraz jednak, ze względu na duże natężenie ruchu, w godzinach szczytu buspasy są zatłoczone przez elektryki, co utrudnia poruszanie się autobusom. Dlatego od początku czerwca kierowcy samochodów elektrycznych nie mogą już korzystać z buspasów w Oslo, a od 1 lipca zakaz ten obejmie także pierwszą obwodnicę miasta – Ring 1.
Tymczasowe zmiany na obwodnicy
Zakaz wjazdu samochodów elektrycznych na buspasy na Ring 1 ma charakter tymczasowy i będzie obowiązywać przez trzy lata. Jest to związane z pracami przy przebudowie tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Niemniej jednak, po trzech latach może być trudne przywrócenie tego przywileju, zważywszy na rosnącą liczbę modeli elektrycznych na norweskich drogach.
Nowe uprawnienia dla aut dostawczych
Zamiast kierowców samochodów elektrycznych, z buspasów będą teraz mogli korzystać kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek. Jest to element planu władz, mający na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Choć kierowcy dostawczych i ciężarowych pojazdów raczej nie przesiądą się do autobusów, osoby podróżujące osobowymi elektrykami mogą częściej wybierać komunikację miejską.
Polskie realia
W Polsce, zgodnie z art. 148a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, jazda po buspasie dla samochodów elektrycznych i wodorowych obowiązuje do 1 stycznia 2026 roku. Czy z końcem 2025 roku kierowcy elektryków stracą ten przywilej? To zależy od liczby EV na polskich drogach. Obecnie liczba zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wynosi 66 325. W porównaniu do wyników sprzedaży samej Tesli w Norwegii, polscy kierowcy mogą być jeszcze spokojni o swoje przywileje.
Podsumowanie
Decyzja władz Oslo pokazuje, że nawet w krajach przodujących w elektromobilności, konieczne są zmiany w polityce transportowej. Norwegia stanowi wzór w zakresie adopcji samochodów elektrycznych, a nowe regulacje mogą stać się inspiracją dla innych krajów, w tym Polski. Trzeba jednak pamiętać, że każda zmiana powinna być dostosowana do lokalnych warunków i potrzeb mieszkańców.