Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami

Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami
03.07.2024 16:00
Władze Oslo zdecydowały, że samochody elektryczne nie będą już mogły korzystać z buspasów. Nowe uprawnienia zyskają natomiast kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek.
Norweski fenomen rynku EV
Rynek samochodów elektrycznych w Norwegii to unikat na skalę światową. W 2023 roku aż 82,4% sprzedanych nowych samochodów stanowiły modele elektryczne. Numerem jeden była Tesla Model Y, która sprzedała się w ponad 23 tysiącach egzemplarzy. Dopiero na siódmym miejscu w rankingu sprzedaży znalazł się samochód spalinowy – Toyota Yaris. W Norwegii udział samochodów elektrycznych systematycznie wzrastał przez ostatnie lata, a obecnie osiągnął taki poziom, że tempo wzrostu zaczyna spadać. Dla większości Norwegów odpowiedź na pytanie „jaki nowy samochód kupić?” brzmi: „elektryczny”.
Zbyt dużo elektryków
Z tak dużym udziałem samochodów elektrycznych w rynku, Norwegia stopniowo rezygnuje z przywilejów dla ich kierowców. Od 21 lat kierowcy EV w Oslo mogli korzystać z buspasów. Teraz jednak, ze względu na duże natężenie ruchu, w godzinach szczytu buspasy są zatłoczone przez elektryki, co utrudnia poruszanie się autobusom. Dlatego od początku czerwca kierowcy samochodów elektrycznych nie mogą już korzystać z buspasów w Oslo, a od 1 lipca zakaz ten obejmie także pierwszą obwodnicę miasta – Ring 1.
Tymczasowe zmiany na obwodnicy
Zakaz wjazdu samochodów elektrycznych na buspasy na Ring 1 ma charakter tymczasowy i będzie obowiązywać przez trzy lata. Jest to związane z pracami przy przebudowie tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Niemniej jednak, po trzech latach może być trudne przywrócenie tego przywileju, zważywszy na rosnącą liczbę modeli elektrycznych na norweskich drogach.
Nowe uprawnienia dla aut dostawczych
Zamiast kierowców samochodów elektrycznych, z buspasów będą teraz mogli korzystać kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek. Jest to element planu władz, mający na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Choć kierowcy dostawczych i ciężarowych pojazdów raczej nie przesiądą się do autobusów, osoby podróżujące osobowymi elektrykami mogą częściej wybierać komunikację miejską.
Polskie realia
W Polsce, zgodnie z art. 148a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, jazda po buspasie dla samochodów elektrycznych i wodorowych obowiązuje do 1 stycznia 2026 roku. Czy z końcem 2025 roku kierowcy elektryków stracą ten przywilej? To zależy od liczby EV na polskich drogach. Obecnie liczba zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wynosi 66 325. W porównaniu do wyników sprzedaży samej Tesli w Norwegii, polscy kierowcy mogą być jeszcze spokojni o swoje przywileje.
Podsumowanie
Decyzja władz Oslo pokazuje, że nawet w krajach przodujących w elektromobilności, konieczne są zmiany w polityce transportowej. Norwegia stanowi wzór w zakresie adopcji samochodów elektrycznych, a nowe regulacje mogą stać się inspiracją dla innych krajów, w tym Polski. Trzeba jednak pamiętać, że każda zmiana powinna być dostosowana do lokalnych warunków i potrzeb mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane