Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami

Oslo zmienia zasady dla samochodów elektrycznych: koniec z buspasami
03.07.2024 16:00
Władze Oslo zdecydowały, że samochody elektryczne nie będą już mogły korzystać z buspasów. Nowe uprawnienia zyskają natomiast kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek.
Norweski fenomen rynku EV
Rynek samochodów elektrycznych w Norwegii to unikat na skalę światową. W 2023 roku aż 82,4% sprzedanych nowych samochodów stanowiły modele elektryczne. Numerem jeden była Tesla Model Y, która sprzedała się w ponad 23 tysiącach egzemplarzy. Dopiero na siódmym miejscu w rankingu sprzedaży znalazł się samochód spalinowy – Toyota Yaris. W Norwegii udział samochodów elektrycznych systematycznie wzrastał przez ostatnie lata, a obecnie osiągnął taki poziom, że tempo wzrostu zaczyna spadać. Dla większości Norwegów odpowiedź na pytanie „jaki nowy samochód kupić?” brzmi: „elektryczny”.
Zbyt dużo elektryków
Z tak dużym udziałem samochodów elektrycznych w rynku, Norwegia stopniowo rezygnuje z przywilejów dla ich kierowców. Od 21 lat kierowcy EV w Oslo mogli korzystać z buspasów. Teraz jednak, ze względu na duże natężenie ruchu, w godzinach szczytu buspasy są zatłoczone przez elektryki, co utrudnia poruszanie się autobusom. Dlatego od początku czerwca kierowcy samochodów elektrycznych nie mogą już korzystać z buspasów w Oslo, a od 1 lipca zakaz ten obejmie także pierwszą obwodnicę miasta – Ring 1.
Tymczasowe zmiany na obwodnicy
Zakaz wjazdu samochodów elektrycznych na buspasy na Ring 1 ma charakter tymczasowy i będzie obowiązywać przez trzy lata. Jest to związane z pracami przy przebudowie tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Niemniej jednak, po trzech latach może być trudne przywrócenie tego przywileju, zważywszy na rosnącą liczbę modeli elektrycznych na norweskich drogach.
Nowe uprawnienia dla aut dostawczych
Zamiast kierowców samochodów elektrycznych, z buspasów będą teraz mogli korzystać kierowcy lekkich samochodów dostawczych i ciężarówek. Jest to element planu władz, mający na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Choć kierowcy dostawczych i ciężarowych pojazdów raczej nie przesiądą się do autobusów, osoby podróżujące osobowymi elektrykami mogą częściej wybierać komunikację miejską.
Polskie realia
W Polsce, zgodnie z art. 148a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, jazda po buspasie dla samochodów elektrycznych i wodorowych obowiązuje do 1 stycznia 2026 roku. Czy z końcem 2025 roku kierowcy elektryków stracą ten przywilej? To zależy od liczby EV na polskich drogach. Obecnie liczba zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wynosi 66 325. W porównaniu do wyników sprzedaży samej Tesli w Norwegii, polscy kierowcy mogą być jeszcze spokojni o swoje przywileje.
Podsumowanie
Decyzja władz Oslo pokazuje, że nawet w krajach przodujących w elektromobilności, konieczne są zmiany w polityce transportowej. Norwegia stanowi wzór w zakresie adopcji samochodów elektrycznych, a nowe regulacje mogą stać się inspiracją dla innych krajów, w tym Polski. Trzeba jednak pamiętać, że każda zmiana powinna być dostosowana do lokalnych warunków i potrzeb mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Orlen Charge planuje rozbudowę sieci hubów ładowania pojazdów elektrycznych

Orlen Charge planuje rozbudowę sieci hubów ładowania pojazdów elektrycznych

Orlen, polski gigant naftowy, zamierza znacząco rozbudować swoją sieć ładowania samochodów elektrycznych, Orlen Charge. W 2025 roku firma planuje uruchomić kilkanaście nowych hubów ładowania, a do 2027 roku ich liczba ma przekroczyć 50. Zobacz więcej >>
Porsche Store w Elektrowni Powiśle – Nowy Rozdział dla Miłośników Motoryzacji w Polsce

Porsche Store w Elektrowni Powiśle – Nowy Rozdział dla Miłośników Motoryzacji w Polsce

Na terenie zrewitalizowanej Elektrowni Powiśle w Warszawie otwarto pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych na świecie Porsche Store. To nie tylko miejsce sprzedaży luksusowych samochodów, ale również przestrzeń, która ma integrować społeczność fanów marki Porsche. Zobacz więcej >>
Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Systemy wspomagania jazdy, takie jak Tesla Autopilot, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez asystowanie kierowcy. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sugerują, że wielu użytkowników korzysta z tych systemów w sposób, który podważa ich pierwotny cel. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID.3 obniża ceny – odpowiedź na rosnącą konkurencję

Volkswagen ID.3 obniża ceny – odpowiedź na rosnącą konkurencję

Volkswagen ID.3 staje przed coraz większym wyzwaniem na rynku aut elektrycznych, a konkurencja rośnie nie tylko ze strony innych producentów, ale również wewnątrz koncernu VW. Aby utrzymać konkurencyjność swojego popularnego modelu, niemiecki gigant postanowił obniżyć ceny ID.3, przynajmniej na rynku niemieckim. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane