Trwają intensywne testy kolejnego elektrycznego busa, który mógłby przewozić turystów na popularnej trasie do Morskiego Oka. Tym razem w centrum uwagi znajduje się pojazd KingLong PEV6 SmartCity.
Przyszłość transportu do Morskiego Oka
Turyści, którzy nie chcą lub nie mogą dotrzeć do Morskiego Oka pieszo, mogą wkrótce skorzystać z nowoczesnych, ekologicznych alternatyw. Użycie zaprzęgów konnych może zostać znacznie ograniczone lub całkowicie zastąpione przez elektryczne minibusy. Kilka tygodni temu testowano model Automet MiniCity Electric, który został pozytywnie przyjęty. Teraz przyszedł czas na KingLong PEV6 SmartCity.
KingLong PEV6 SmartCity: Specyfikacje techniczne
KingLong PEV6 SmartCity to mniejszy pojazd w porównaniu do poprzedniego testowanego modelu. Jego długość wynosi 6 metrów, co czyni go bardziej zwrotnym i dostosowanym do wąskich górskich dróg. Bus mieści 22 pasażerów, z czego 12 miejsc jest siedzących.
Pojazd wyposażony jest w baterię LFP o pojemności 89 kWh oraz centralnie umieszczony silnik elektryczny o mocy 135 kW (184 KM). Zasięg pojazdu wynosi około 200 km według testu eSORT 2. Systemy chłodzenia akumulatora wykorzystują ciekły azot, co zapewnia bezpieczeństwo i wydajność podczas eksploatacji.
Bezpieczeństwo i nowoczesne technologie
KingLong PEV6 SmartCity posiada zaawansowane systemy wspomagające bezpieczeństwo jazdy i pracę kierowcy, takie jak inteligentny system odzyskiwania energii z funkcją DSAC, system elektronicznych lusterek oraz kamer 360 stopni. Dzięki maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 120 kW, akumulatory można naładować w czasie poniżej godziny.
Testy i przyszłość transportu w Tatrach
Testy nowego elektrycznego busa na trasie z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka potrwają do 4 sierpnia. Paweł Dzikowski, prezes EV Motors, podkreśla, że na tej trasie jest miejsce zarówno dla tradycyjnych zaprzęgów konnych, jak i dla nowoczesnych autobusów elektrycznych. Te ostatnie oferują wygodne rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, w tym pneumatyczne zawieszenie z możliwością przyklęku oraz rampę dla wózków inwalidzkich.
Marka King Long
Marka King Long należy do chińskiego koncernu Golden Dragon, który rocznie produkuje 30 000 pojazdów. W Polsce za dystrybucję King Longów odpowiada firma EV Motors z Lublina. Oprócz małego modelu PEV6 w ofercie znajduje się również większy pojazd PEV9.
Obecnie KingLong PEV6 SmartCity jest testowany również w Krakowie, na trasach, gdzie większe autobusy mają trudności ze zmieszczeniem się. Testy te mają na celu sprawdzenie, czy mniejszy, zeroemisyjny autobus może efektywnie obsługiwać trasy w miastach i górskich terenach.
Testy te pokazują, że przyszłość transportu turystycznego w Tatrach może być ekologiczna i nowoczesna, zapewniając wygodę zarówno dla turystów, jak i mieszkańców regionu.