Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat

Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat
11.07.2024 16:00
Według prognoz portalu Otomoto, do końca bieżącego roku liczba ogłoszeń dotyczących używanych samochodów elektrycznych ma osiągnąć 8241. Choć stanowi to niewielki ułamek w morzu ogłoszeń samochodów spalinowych (ponad 250 tysięcy), udział elektryków stale rośnie. W 2022 roku na Otomoto pojawiło się 2290 takich ogłoszeń, a rok później już 5651, co stanowi niemal 2,5-krotny wzrost.
Najpopularniejsze modele
Obecnie na Otomoto można znaleźć 3348 ogłoszeń używanych samochodów elektrycznych. Wśród nich największym zainteresowaniem cieszy się Hyundai Kona Electric, wyprzedzając Dacię Spring i Nissana Leafa. Warto jednak zauważyć, że pod względem liczby ogłoszeń prowadzi Nissan Leaf, a kolejne miejsca zajmują BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3, Tesla Model S, Audi e-tron, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro i EV6 oraz Tesla Model X.
Ceny używanych elektryków
Średnia cena brutto używanych samochodów elektrycznych na koniec 2023 roku wynosiła:

- 1-2 lata: 204 320 zł
- 3-4 lata: 126 838 zł
- 5-6 lat: 102 481 zł
- 7-8 lat: 72 257 zł
- 9-10 lat: 55 330 zł
- powyżej 10 lat: 30 228 zł
Długość sprzedaży
Sprzedaż używanych elektryków trwa dłużej niż sprzedaż aut spalinowych. W 2023 roku średni czas sprzedaży auta benzynowego wynosił 44 dni, hybrydowego 49 dni, a elektrycznego aż 64 dni. Jednym z powodów jest dynamicznie rozwijający się rynek nowych samochodów elektrycznych, który oferuje coraz atrakcyjniejsze ceny.
Utrata wartości
W obiegowej opinii samochody elektryczne szybko tracą na wartości. Potwierdzają to dane z rynku amerykańskiego. Portal iSeeCars opracował listę 10 aut najmocniej tracących na wartości przez rok, gdzie aż połowa to modele elektryczne. Liderem jest Mercedes EQS, który traci średnio 47,8% wartości w ciągu roku, a Nissan Leaf 45,7%.
Polski rynek wtórny
Na polskim rynku najpopularniejszym modelem jest Hyundai Kona Electric z silnikiem o mocy 204 KM. Średnia cena z 2021 roku to 114 300 zł, co oznacza utratę wartości na poziomie 37,8% w porównaniu do ceny nowego samochodu (183 900 zł). Dla porównania, spalinowa wersja Kony z 2021 roku traci na wartości mniej, bo około 15%.
Wpływ rządowych dopłat
Polski rynek wtórny aut elektrycznych może zyskać dzięki rządowym dopłatom. Planowane dopłaty dla osób fizycznych mogą wynosić do 40 tys. zł, a limit cenowy dla aut z drugiej ręki ma wynosić 150 tys. zł. Samochody nie mogą być starsze niż 4 lata. Takie wsparcie może znacząco obniżyć ceny używanych elektryków, co przyciągnie większą liczbę kupujących.
Opinia eksperta
Piotr Grzemski, Senior Head of Business Development, OTOMOTO, zauważa, że skok podaży używanych samochodów elektrycznych jest znaczący. W maju 2024 roku na OTOMOTO było dostępnych ponad 4,5 tys. ogłoszeń, co stanowi 70% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Według badania Minds & Roses, 46% osób nieplanujących zakupu elektryka wskazuje na wysokie koszty. Dopłaty mogłyby więc znacząco zwiększyć liczbę osób rozważających zakup używanego samochodu elektrycznego.
Podsumowanie
Polski rynek samochodów opiera się głównie na autach używanych, a średni wiek samochodu w Polsce to 14,9 roku. Dopłaty do zakupu używanych elektryków mogą przyspieszyć popularyzację elektromobilności. W nadchodzących latach na rynek wtórny trafi więcej samochodów z dużymi zasięgami i szybką możliwością ładowania, co przyciągnie kolejnych klientów. Oczekujemy na wejście dopłat w życie, które mogą znacząco zmienić rynek.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Polska nawiązał współpracę z firmą Elocity, dzięki której blisko 50 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych operatora zostało włączonych do aplikacji Elocity. To kolejny krok w stronę uproszczenia elektromobilności dla użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Zobacz więcej >>
Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Francuska marka Alpine, znana dotąd głównie z lekkiego, spalinowego modelu A110, wchodzi w zupełnie nową erę. Nowo zaprezentowany model A390 to pierwszy w historii marki samochód z napędem 4×4 oraz pierwszy elektryk z prawdziwego zdarzenia, który może nawiązać walkę z gigantami rynku, takimi jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy BMW iX. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane