Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat

Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat
11.07.2024 16:00
Według prognoz portalu Otomoto, do końca bieżącego roku liczba ogłoszeń dotyczących używanych samochodów elektrycznych ma osiągnąć 8241. Choć stanowi to niewielki ułamek w morzu ogłoszeń samochodów spalinowych (ponad 250 tysięcy), udział elektryków stale rośnie. W 2022 roku na Otomoto pojawiło się 2290 takich ogłoszeń, a rok później już 5651, co stanowi niemal 2,5-krotny wzrost.
Najpopularniejsze modele
Obecnie na Otomoto można znaleźć 3348 ogłoszeń używanych samochodów elektrycznych. Wśród nich największym zainteresowaniem cieszy się Hyundai Kona Electric, wyprzedzając Dacię Spring i Nissana Leafa. Warto jednak zauważyć, że pod względem liczby ogłoszeń prowadzi Nissan Leaf, a kolejne miejsca zajmują BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3, Tesla Model S, Audi e-tron, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro i EV6 oraz Tesla Model X.
Ceny używanych elektryków
Średnia cena brutto używanych samochodów elektrycznych na koniec 2023 roku wynosiła:

- 1-2 lata: 204 320 zł
- 3-4 lata: 126 838 zł
- 5-6 lat: 102 481 zł
- 7-8 lat: 72 257 zł
- 9-10 lat: 55 330 zł
- powyżej 10 lat: 30 228 zł
Długość sprzedaży
Sprzedaż używanych elektryków trwa dłużej niż sprzedaż aut spalinowych. W 2023 roku średni czas sprzedaży auta benzynowego wynosił 44 dni, hybrydowego 49 dni, a elektrycznego aż 64 dni. Jednym z powodów jest dynamicznie rozwijający się rynek nowych samochodów elektrycznych, który oferuje coraz atrakcyjniejsze ceny.
Utrata wartości
W obiegowej opinii samochody elektryczne szybko tracą na wartości. Potwierdzają to dane z rynku amerykańskiego. Portal iSeeCars opracował listę 10 aut najmocniej tracących na wartości przez rok, gdzie aż połowa to modele elektryczne. Liderem jest Mercedes EQS, który traci średnio 47,8% wartości w ciągu roku, a Nissan Leaf 45,7%.
Polski rynek wtórny
Na polskim rynku najpopularniejszym modelem jest Hyundai Kona Electric z silnikiem o mocy 204 KM. Średnia cena z 2021 roku to 114 300 zł, co oznacza utratę wartości na poziomie 37,8% w porównaniu do ceny nowego samochodu (183 900 zł). Dla porównania, spalinowa wersja Kony z 2021 roku traci na wartości mniej, bo około 15%.
Wpływ rządowych dopłat
Polski rynek wtórny aut elektrycznych może zyskać dzięki rządowym dopłatom. Planowane dopłaty dla osób fizycznych mogą wynosić do 40 tys. zł, a limit cenowy dla aut z drugiej ręki ma wynosić 150 tys. zł. Samochody nie mogą być starsze niż 4 lata. Takie wsparcie może znacząco obniżyć ceny używanych elektryków, co przyciągnie większą liczbę kupujących.
Opinia eksperta
Piotr Grzemski, Senior Head of Business Development, OTOMOTO, zauważa, że skok podaży używanych samochodów elektrycznych jest znaczący. W maju 2024 roku na OTOMOTO było dostępnych ponad 4,5 tys. ogłoszeń, co stanowi 70% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Według badania Minds & Roses, 46% osób nieplanujących zakupu elektryka wskazuje na wysokie koszty. Dopłaty mogłyby więc znacząco zwiększyć liczbę osób rozważających zakup używanego samochodu elektrycznego.
Podsumowanie
Polski rynek samochodów opiera się głównie na autach używanych, a średni wiek samochodu w Polsce to 14,9 roku. Dopłaty do zakupu używanych elektryków mogą przyspieszyć popularyzację elektromobilności. W nadchodzących latach na rynek wtórny trafi więcej samochodów z dużymi zasięgami i szybką możliwością ładowania, co przyciągnie kolejnych klientów. Oczekujemy na wejście dopłat w życie, które mogą znacząco zmienić rynek.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Mercedes-Benz, znany z luksusu i innowacyjnych rozwiązań, wprowadza zmiany w cenniku swojej usługi ładowania pojazdów elektrycznych – Mercedes Me Charge. Zmiany te dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych, co może wywołać mieszane reakcje wśród użytkowników elektrycznych modeli tej marki. Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane