Podczas salonu samochodowego w Paryżu, submarka Renault, Mobilize, zaprezentowała dwa nowe modele: Duo i Bento. Te innowacyjne pojazdy elektryczne mają za zadanie zmienić postrzeganie miejskiej mobilności, oferując ekologiczne i praktyczne rozwiązania zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Czym wyróżniają się te modele i dla kogo są przeznaczone?
Nowoczesne podejście do miejskiego transportu
Mobilize Duo i Bento to kontynuacja miejskiego ducha zapoczątkowanego przez Renault Twizy – modelu, który cieszył się popularnością głównie na południu Europy, a w Polsce pozostał raczej egzotyką. Oba pojazdy należą do kategorii lekkich czterokołowców, co oznacza, że na zachodzie Europy mogą być prowadzone bez prawa jazdy. W Polsce konieczny będzie dokument kategorii AM, dostępny od 14 roku życia.
Mobilize Duo to pojazd osobowy, mierzący zaledwie 2,43 m długości, który idealnie wpisuje się w potrzeby osób poruszających się po zatłoczonych ulicach miast. Z kolei Bento, o nieco większych gabarytach (2,54 m), został zaprojektowany z myślą o małych przedsiębiorcach – zamiast fotela pasażera oferuje przestronny kufer o pojemności aż 649 litrów, idealny do przewozu towarów.
Komfort i bezpieczeństwo
Oba modele wyróżniają się nie tylko niewielkimi rozmiarami, ale także dbałością o komfort i bezpieczeństwo. Kierowca w obu pojazdach siedzi centralnie, co zapewnia lepszą widoczność. W Duo zamontowano dodatkowy fotel z tyłu dla pasażera. Unikalnym rozwiązaniem są drzwi otwierające się do góry, co nadaje pojazdom futurystycznego charakteru.
Mobilize zadbało także o bezpieczeństwo – Duo i Bento wyposażono w poduszkę powietrzną kierowcy, co jest rzadkością w tym segmencie pojazdów. Producent podkreśla również, że auta będą charakteryzować się wyjątkowym komfortem jazdy, co w połączeniu z miejskim zasięgiem czyni je idealnymi do codziennego użytku.
Zasięg i ładowanie – idealne do miasta
Mobilize Duo i Bento zostały wyposażone w baterię o pojemności 10,3 kWh, która pozwala na przejechanie do 149 km w optymalnych warunkach. W zimie zasięg ten może spaść do około 100 km, co jednak wciąż czyni te pojazdy wystarczającymi do miejskiej eksploatacji. Czas ładowania od 20 do 80 procent wynosi niecałe 4 godziny przy użyciu prądu przemiennego (AC) oraz 3 godziny i 25 minut przy ładowaniu prądem stałym (DC).
Ekologia i nowoczesne technologie
Jednym z kluczowych aspektów projektowania Duo i Bento była ekologia. Pojazdy zostały zbudowane w 40% z materiałów pochodzących z recyklingu, a aż 95% ich komponentów nadaje się do ponownego przetworzenia. Mobilize oferuje również aplikację „MyDuo”, która umożliwia zdalne zarządzanie pojazdem – od sprawdzania zasięgu po lokalizację, a także generowanie cyfrowych kluczy dla maksymalnie sześciu użytkowników.
Ceny i dostępność
Ceny Mobilize Duo i Bento mają startować od 9 990 euro (około 42 500 zł) za wersję osobową oraz 11 600 euro (49 800 zł) za model dostawczy. W porównaniu do Citroena Ami, który do tej pory dominował na rynku lekkich czterokołowców, są to konkurencyjne ceny, choć nadal nie wiadomo, czy modele te będą oferowane w Polsce. Renault Twizy miało swoje miejsce na polskim rynku, jednak Citroen Ami oficjalnie nie jest dostępny nad Wisłą.
Przyszłość miejskiej mobilności
Jak podkreślają przedstawiciele Mobilize, Duo i Bento mają być odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z mobilnością w miastach. Te niewielkie, ekologiczne pojazdy są zaprojektowane tak, aby spełniać potrzeby nowoczesnych mieszkańców miast, oferując prostsze, bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne rozwiązania na co dzień. Czy nowe modele znajdą swoje miejsce na europejskich drogach? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – Mobilize otwiera nowy rozdział w historii miejskiego transportu.