Obalamy Mity #1: Zasięg aut elektrycznych zimą

Obalamy Mity #1: Zasięg aut elektrycznych zimą
17.02.2023 07:01
Niska temperatura nie sprzyja wydajności akumulatorów. To fakt, o którym wiemy wszyscy, doświadczając choćby szybszego rozładowania telefonów na mrozie. Auta elektryczne, bazując na tej samej technologii akumulatorów, również nie pozostają obojętne na niskie temperatury. Ale czy jest aż tak źle, jak wieszczą to komentujący internauci?
Bardzo często wśród przeciwników elektryfikacji pada argument spadku zasięgu zimą o 50%, argument zasięgu sięgającego maksymalnie 100 kilometrów, a nawet braku możliwości używania ogrzewania w aucie w ujemnych temperaturach...
początek cytatu
- Czy mój samochód elektryczny straci zasięg w zimową pogodę?
- Tak, ale prawdopodobnie nie tak bardzo, jak myślisz!
koniec cytatu
A jaka jest rzeczywistość?
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć Tomasz Rożek z kanału youtube "Nauka. To lubię". Merytorycznie, konkretnie i spokojnie. Badanie utraty zasięgu zimą, na którym swoją analizę oparł Tomasz Rożek, pochodzi od firmy Recurrent, która zapewnia bezpłatne monitorowanie baterii w trzynastu popularnych modelach pojazdów elektrycznych u ponad 7 000 właścicieli w Stanach Zjednoczonych.
Na czym polegają badania firmy Recurrent?
Badania prowadzone na przestrzeni wielu miesięcy pozwalają firmie Recurrent wyciągnąć wnioski na temat aktualnego zasięgu danego pojazdu, tego, jak ten zasięg będzie się wahał w różnych warunkach i jak wypada w porównaniu z setkami lub tysiącami podobnych pojazdów. Rezultatem jest zarówno oszacowana, jak i zweryfikowana utrata zasięgu w pojazdach elektrycznych dla temperatur od -7 do +21 stopni Celsjusza.
Wnioski?
Spadek zasięgu na mrozie występuje, ale w zależności od samochodu jest to spadek rzędu 5% - 30% zasięgu. Dla aut wyposażonych w pompę ciepła i system podgrzewania baterii spadek to zaledwie 5-15%.
To wciąż zauważalny spadek względem odległości, które może pokonać auto elektryczne latem, ale... pamiętajmy też, że auta spalinowe również napotykają na ten sam problem. Zimą spalanie benzyny czy oleju napędowego jest wyższe niż w dni ciepłe, a to - mówiąc wprost - oznacza spadek zasięgu.
Autor: motoevo
Zdjęcia: Nauka. To Lubię
|
Źródło: youtube
|
Tagi:

Warto przeczytać

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai zaprezentował zupełnie nowy model elektryczny – Elexio. To średniej wielkości SUV opracowany z myślą o rynku chińskim. Zobacz więcej >>
ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane