Niska temperatura nie sprzyja wydajności akumulatorów. To fakt, o którym wiemy wszyscy, doświadczając choćby szybszego rozładowania telefonów na mrozie. Auta elektryczne, bazując na tej samej technologii akumulatorów, również nie pozostają obojętne na niskie temperatury. Ale czy jest aż tak źle, jak wieszczą to komentujący internauci?
Bardzo często wśród przeciwników elektryfikacji pada argument spadku zasięgu zimą o 50%, argument zasięgu sięgającego maksymalnie 100 kilometrów, a nawet braku możliwości używania ogrzewania w aucie w ujemnych temperaturach...
- Czy mój samochód elektryczny straci zasięg w zimową pogodę? - Tak, ale prawdopodobnie nie tak bardzo, jak myślisz!
A jaka jest rzeczywistość?
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć Tomasz Rożek z kanału youtube "Nauka. To lubię". Merytorycznie, konkretnie i spokojnie. Badanie utraty zasięgu zimą, na którym swoją analizę oparł Tomasz Rożek, pochodzi od firmy Recurrent, która zapewnia bezpłatne monitorowanie baterii w trzynastu popularnych modelach pojazdów elektrycznych u ponad 7 000 właścicieli w Stanach Zjednoczonych.
Na czym polegają badania firmy Recurrent?
Badania prowadzone na przestrzeni wielu miesięcy pozwalają firmie Recurrent wyciągnąć wnioski na temat aktualnego zasięgu danego pojazdu, tego, jak ten zasięg będzie się wahał w różnych warunkach i jak wypada w porównaniu z setkami lub tysiącami podobnych pojazdów. Rezultatem jest zarówno oszacowana, jak i zweryfikowana utrata zasięgu w pojazdach elektrycznych dla temperatur od -7 do +21 stopni Celsjusza.
Wnioski?
Spadek zasięgu na mrozie występuje, ale w zależności od samochodu jest to spadek rzędu 5% - 30% zasięgu. Dla aut wyposażonych w pompę ciepła i system podgrzewania baterii spadek to zaledwie 5-15%.
To wciąż zauważalny spadek względem odległości, które może pokonać auto elektryczne latem, ale... pamiętajmy też, że auta spalinowe również napotykają na ten sam problem. Zimą spalanie benzyny czy oleju napędowego jest wyższe niż w dni ciepłe, a to - mówiąc wprost - oznacza spadek zasięgu.
Ferrari ogłosiło niedawno współpracę z południowokoreańskim producentem ogniw litowo-jonowych, firmą SK.On. Choć szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione, to fakt tej współpracy sugeruje, że SK.On może być na dobrej drodze do zaawansowania w produkcji ogniw z litowymi anodami i stałym elektrolitem. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach na warszawskim Mokotowie wydarzył się dramatyczny wypadek, w którym brał udział elektryczny pojazd Luksusowy sedan Lucid Air, wart aż milion złotych, stanął w płomieniach po uderzeniu w słup. Szczegóły zdarzenia wzbudziły duże zainteresowanie opinii publicznej. Zobacz więcej >>
Orlen stawia krok w przyszłość motoryzacji elektrycznej, instalując ostatnią ładowarkę 50 kW w Kielcach. Łukasz Kwiatkowski, menedżer z Orlenu, ujawnił na LinkedIn, że firma postawiła urządzenie marki Ekoenergetyka Axon FX o mocy 50 kW. Zobacz więcej >>
Ostatnia aktualizacja oprogramowania Tesli, która umożliwiła aktywację reflektorów adaptacyjnych, skłoniła wielu właścicieli starszych modeli Tesli Model 3 do zadania sobie pytania: czy można zainstalować nowsze reflektory adaptacyjne w starszych wersjach samochodów? Odpowiedź może być zaskakująca, ale zdaniem jednego hakerów, jest to możliwe, chociaż wymaga pewnych kroków. Starsze modele Tesli Model 3 wyposażone są w reflektory projekcyjne sektorowe, które nie mają matrycy diod potrzebnej do działania reflektorów adaptacyjnych. Zobacz więcej >>
Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>