Ford ogłosił porozumienie z LG i Koç Holdings, w sprawie budowy zakładu produkcji akumulatorów w Turcji, w pobliżu Ankary. Planowo, budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Dotychczasowe plany Forda skupiały się przede wszystkim na masowej rozbudowie sieci produkcji elektrycznej w Stanach Zjednoczonych. Sytuacja zmieniła się, gdy UE nakazała całkowite wycofanie silników spalinowych w Europie do 2035 roku. Producent spostrzegł się, że obszar ten stanie się pokaźnym rynkiem zbytu dla pojazdów elektrycznych i podjął decyzję o budowie potężnego zakładu produkcyjnego na terenie Europy.
Zdaniem Forda, fabryka będzie produkowała
25 GWh ogniw akumulatorowych rocznie, z możliwością rozbudowy
do 45 GWh, co uczyni ją jedną z największych fabryk akumulatorów na całym kontynencie.
„Ford nadal rozwija nasze plany dotyczące pojazdów elektrycznych, stając się liderem rewolucji pojazdów elektrycznych. Wywiązujemy się ze zobowiązania do produkcji akumulatorów w tym samym regionie, w którym budujemy pojazdy elektryczne. Ustanowienie nowej spółki joint venture z LGES i KOÇ Holding położy solidny fundament, który ma fundamentalne znaczenie dla budowania kwitnącej przyszłości pojazdów elektrycznych dla Forda w Europie” – tak przyszłą współpracę z LG i KOÇ Holding nakreśliła Lisa Drake, wiceprezes Forda ds. uprzemysłowienia pojazdów elektrycznych.
Warto nadmienić, że partnerzy Forda nie są przypadkowi.
LG współpracowało z Ford Europe już wcześniej, dostarczając producentowi akumulatory do jego zakładu montażowego w Polsce.
„Nasze wieloletnie relacje biznesowe z Fordem są wynikiem naszego zaangażowania w dostarczanie niezrównanej konkurencyjności produktów, stabilnych zysków i globalnej wiedzy operacyjnej, co jest możliwe dzięki naszej rozległej wiedzy zgromadzonej dzięki zapobiegawczym inwestycjom na światowych rynkach”- powiedział Prezes Zarządu LG Energy Solutions- Youngsoo Kwon
Drugi partner Forda,
KOÇ Holdings to turecki konglomerat przemysłowy, który współpracował z Fordem w zakładach montażowych producenta, zlokalizowanych na terenie Turcji.
Trzeba przyznać, że aspiracje Forda sięgają wysoko. Firma planuje budować aż 2 miliony pojazdów elektrycznych rocznie do 2026 r. Zakłady produkujące akumulatory, w tym zakład w Turcji, będą dla marki kluczowe, by osiągnąć ten cel. Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji, europejski rynek samochodów elektrycznych wzbogaci się o wiele nowych modeli pojazdów, a konsumenci będą mieli w czym wybierać.