Tesla i Ford EV jako jedne z niewielu SUV-ów wypadły pozytywnie w nowym teście zderzeniowym IIHS.
Mustang Mach-E i Model Y uzyskały w nowym teście ocenę "dobrą", podczas gdy prawie połowa testowanych SUV-ów średniej wielkości uzyskała ocenę "słabą". Według Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), ochrona pasażerów z tyłu w większości średniej wielkości SUV-ów jest niewystarczająca. Podczas gdy pojazdy te mogą oferować doskonałą ochronę dla kierowcy, nie dotyczy to osób siedzących na tylnym siedzeniu. Ford Mustang Mach-E i Tesla Model Y należą jednak do krótkiej listy wyjątków.
IIHS aktualizuje swoje testy zderzeniowe i wymagania, a także okresowo dodaje nowe testy. Organizacja właśnie niedawno przetestowała kilka średniej wielkości SUV-ów i podzieliła się szczegółami i wynikami w powyższym wideo. Prezes IIHS David Harkey wyjaśnia:
Wszystkie te pojazdy zapewniają doskonałą ochronę kierowcy, ale tylko garstka obejmuje ten stopień bezpieczeństwa na tylnym siedzeniu.
Test zderzeniowy jest zaktualizowanym testem zderzenia czołowego IIHS. W ramach aktualizacji dodano manekina do testów zderzeniowych za fotelem kierowcy, aby sprawdzić, jak dobrze chroniony jest pasażer siedzący w drugim rzędzie podczas oceny zderzenia czołowego.
Tylko cztery z trzynastu testowanych SUV-ów średniej wielkości były w stanie uzyskać najwyższą ocenę od IIHS. Oprócz Modelu Y i Mustanga Mach-E, Ford Explorer i Subaru Ascent również otrzymały najwyższą ocenę "dobrą" w nowym teście. Tymczasem trzy SUV-y zdobyły drugą najniższą ocenę "Marginalną", a sześć otrzymało ocenę "Słabą". IIHS Senior Research Engineer Marcy Edwards powiedział:
Wyzerowanie słabych punktów w zakresie bezpieczeństwa tylnych siedzeń to okazja do osiągnięcia dużych korzyści w krótkim czasie, ponieważ rozwiązania, które już sprawdziły się z przodu, można z powodzeniem dostosować do tyłu. Cztery dobre oceny w tej rundzie testów pokazują, że niektórzy producenci samochodów już to robią.
Warto również zauważyć, że Mustang Mach-E był jedynym testowanym SUV-em, który zdobył najwyższe oceny we wszystkich 11 kategoriach nowego testu. Tymczasem Model Y uzyskał najwyższą ocenę w 10 z 11 kategorii. Tesla uzyskała drugą najlepszą ocenę "Akceptowalny" w kategorii "tylne zabezpieczenia pasażera i kinetyka", ponieważ "głowa tylnego manekina zbliżyła się do oparcia przedniego fotela, co zwiększa ryzyko obrażeń". Mustang Mach-E z 2023 roku został uznany przez IIHS za Top Safety Pick z 2022 roku. Zdobył najwyższą ocenę w każdej kategorii, poza "Pasy bezpieczeństwa i urządzenia przytrzymujące dla dzieci", w której uzyskał drugą najlepszą ocenę "Acceptable". Jednak "Marginalne" reflektory w niektórych wersjach wyposażenia uniemożliwiły mu zdobycie pożądanego oznaczenia Top Safety Pick+. Tesla Model Y z 2023 roku została oznaczona przez IIHS jako 2023 Top Safety Pick+. Uzyskał taką samą ocenę "Akceptowalny" jak Mach-E za pasy bezpieczeństwa i foteliki dziecięce, ale wszystkie wersje mają reflektory, które są albo uznane za dobre lub akceptowalne.
Ford Puma Gen-E to długo wyczekiwana elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych crossoverów ostatnich lat. Model, który od lat święci triumfy w Wielkiej Brytanii i zadomowił się na dobre na polskich drogach, teraz staje do walki w segmencie elektryków – i robi to po swojemu: bez rewolucji, ale z pomysłem. Zobacz więcej >>
Apple nie zwalnia tempa – podczas konferencji WWDC 2025 zaprezentowano nową wersję CarPlay. System, z którego codziennie korzystają miliony kierowców, zyskał nie tylko odświeżony wygląd, ale i szereg nowych funkcji – szczególnie ważnych dla właścicieli aut elektrycznych. Zobacz więcej >>
Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>