Kia udostępniła wreszcie długo wyczekiwaną specyfikację nadchodzącego EV9, pierwszego pełnowymiarowego elektrycznego SUV-a koreańskiego producenta samochodów. Do niedawna oferta pojazdów elektrycznych dla tych, którzy chcą podróżować z więcej niż pięcioma osobami, była stosunkowo ograniczona, zwłaszcza że pojazdy takie jak Rivian R1S są nadal dość limitowane. Na szczęście Kia wyszła naprzeciw oczekiwaniom rynku i wprowadziła do swojej oferty nowego, pełnowymiarowego SUV-a EV9. Jakiś czas temu pisaliśmy tutaj o designie najnowszej Kii i myśli przewodniej projektu. Teraz możemy opowiedzieć więcej o sercu pojazdu, czyli tym, co drzemie pod maską!
Nadchodząca Kia EV9 będzie dostępna na wybranych rynkach jeszcze w tym roku. Klienci będą mogli wybrać jedną z dwóch opcji akumulatorów - akumulator „standardowego zasięgu” (76,1 kWh) lub akumulator „dalekiego zasięgu” (99,8 kWh) - oraz jedną z dwóch opcji napędu - jednosilnikowy napęd na tylne koła lub dwusilnikowy napędu na wszystkie koła.
Dzięki systemowi RWD "dalekiego zasięgu" właściciele będą mogli spodziewać się zasięgu aż 540 km, co jest niewiarygodną liczbą, biorąc pod uwagę ogromne rozmiary nadchodzącego EV9. Kia jednak nie opublikowała specyfikacji zasięgu dla innych wersji wyposażenia pojazdu.
Wymiary najnowszej Kii to 503 cm długości oraz prawie 156 cm wysokości. W rezultacie możemy powiedzieć, że Kia EV9 jest podobnej długości co Tesla Model X, ale nieco od niej wyższa.
Ze specyfikacji wydajności EV9 jasno wynika, że producent bardziej skoncentrował się na komforcie pasażerów, niż na zapierających dech w piersiach osiągach. Wariant RWD "dalekiego zasięgu" podstawowego modelu potrzebuje blisko 10 sekund (9,2 sekundy), by rozpędzić się do 96 km/h (60 mil). Dla tych, którzy szukają nieco większej wydajności, Kia oferuje niewielkie ulepszenie silnika w wariancie standardowym, zwiększając moc z 200 do 215 KM przy zachowaniu tego samego momentu obrotowego, tj. 350 Nm i w efekcie skracając czas rozpędzenia się od 0 do 96 km/h do 8,2 sekundy.
Wersja o najwyższej wydajności, dwusilnikowy układ AWD, będzie wytwarzał znacznie bardziej imponującą moc 379 KM i moment obrotowy 599 Nm. Kia twierdzi, że pozwoli to rozpędzić pojazd do 96 km/h w zaledwie 6 sekund, a za sprawą dodatkowej aktualizacji oprogramowania, poprawiającej przyspieszenie, nawet obniżając ten czas do 5,3 sekundy.
Odchodząc już od tematu specyfikacji technicznych, musimy raz jeszcze podkreślić, że Kia EV9 jest pionierem w stosowaniu bardziej zrównoważonych materiałów, które zdaniem producenta będą coraz bardziej powszechne we wszystkich jego nadchodzących modelach. Są to m.in. tworzywa sztuczne, pochodzące z recyklingu oraz liczne materiały pochodzenia roślinnego, takie jak trzcina cukrowa, kukurydza i „naturalne oleje”.
Patrząc na Kia EV9 jako całość, filozofia projektowania samochodów staje się bardziej oczywista, a związek z jego logicznym konkurentem, Teslą Model X, staje się coraz mniej wyraźny. Kia oferuje wrażenia skoncentrowane na przewożeniu ludzi, które nikogo nie zszokują, gdy zjedziesz z autostrady. Koreańska firma oferująca samochód terenowy „podbijający świat” nie jest też podobna do Riviana R1S. Producent miał własną koncepcję, którą ze starannością wcielił w życie i tak właśnie powstał ultrawygodny, terenowy SUV EV9.