Tankowanie wodoru? Wymiana baterii? Czy ładowanie? Co będzie szybsze?

Tankowanie wodoru? Wymiana baterii? Czy ładowanie? Co będzie szybsze?
03.06.2023 22:40
Norweski youtuber Bjorn, zajmujący się głównie testowaniem aut elektrycznych, postanowił porównać ze sobą czasy ładowania aut elektrycznych w stosunku do czasu tankowania wodoru w Toyocie Mirai i czasu wymiany baterii na stacjach wymiany baterii aut chińskiej marki NIO. W teście mamy więc napędzaną wodorem Toyotę Mirai, NIO ES8 oraz Teslę Model S ładowaną na najszybszym superchargerze V3 o mocy 250kW i Audi e-tron GT ładowane na ultraszybkiej ładowarce Ionity o mocy 350kW. Efekt? Zobaczcie sami:
Nie powinno nikogo dziwić to, że najszybciej udało się zatankować wodór. Co prawda trwa do nieco dłużej niż tankowanie benzyny (głównie z uwagi na konieczność wyrównywania ciśnień), ale cały proces trwa zaledwie kilka minut.
Drugie miejsce ze znakomitym czasem zajęła wymiana baterii w NIO. Wesług producenta cały proces powinien trwać około 7 minut. I choć zdarzają się sytuacje, że wymiana trwa do 15 minut (także podczas testów Bjorna na youtube), to jednak w większośći przypadków cały proces zajmuje poniżej 10 minut.
Tesla i Audi w tym czasie zdołały się naładować zaledwie do 30-35%. Naładowanie ich do poziomu 80-90% zajęło by im jeszcze dodatkowo około 15 minut. To niezły wynik jak na auta elektryczne, ale wciąż przepaść między Toyotą Mirai.
Gdzie jest haczyk?
Warto pamiętać, że tankowanie wodoru zmierzono w optymalnych warunkach. Tankowanie wodoru to proces, który wymaga wpompowywania wodoru pod ciśnieniem 700 barów, dlatego kolejne auto na takiej stacji będzie musiało zaczekać kilka minut, nim będzie mogło się zatankować, ponieważ stacja potrzebuje czasu, by po tankowaniu ponownie uzyskać ciśnienie 700 barów.
Kolejnym problemem są ujemne temperatury, które stanowią wyzwanie dla stacji tankowania wodoru.
W przypadku wymian baterii w NIO również należy pamiętać o kilku wadach. Pierwszą z nich jest infrastruktura (a w zasadzie jej brak poza Norwegią). Drugą wadą jest to, że nigdy nie wiemy jaka bateria będzie dostępna na stacji ładowania. NIO oferuje baterie o pojemności 75kWh i 100kWh i może się okazać, że na stacji mamy do wyboru tylko mniejsze baterie lub takie, które nie zdążyły się jeszcze naładować. W efekcie wymieniamy baterię na naładowaną w np. 50%. W dodatku nie wiemy w jakiej kondycji jest bateria, którą otrzymujemy. Wadą jest również hermetyzacja. Ładowarki dowolnej firmy mogą ładować auta w zasadzie każdego producenta. W przypadku wymian baterii nierealne jest oczekiwanie zintegrowania baterii różnych producentów, a to oznaczałoby konieczność budowania stacji wymian baterii dla każdego producenta aut osobno.
Jak widać każde rozwiązanie ma swoje zalety i swoje wady. Ale taka konkurencja technologii pozytywnie wpływa na rozwój elektromobilności! Dlatego z niecierpliwością patrzymy w przyszłość.
Autor: motoevo
Źródło: youtube
|
Tagi:

Warto przeczytać

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Elektryczna rewolucja: Jak Wielka Brytania i Polska wchodzą w erę BEV

Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane