Sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej zdolna do wykonywania złożonych zadań. Toyota planuje wykorzystać moc sztucznej inteligencji, aby usprawnić proces projektowania samochodów, jednocześnie optymalizując aerodynamikę pojazdu, co jest kluczowym czynnikiem zwiększania zasięgu pojazdów elektrycznych.
Toyota Research Institute (TRI), dział badawczo-rozwojowy koncernu Toyota, odpowiedzialny za opracowywanie produktów i technologii, mających "dramatycznie poprawić jakość życia jednostek i społeczeństwa", zaprezentował swoją najnowszą innowację we wtorek. Według Toyoty, badacze odkryli nową generatywną technikę sztucznej inteligencji, która usprawni proces projektowania pojazdów, dając projektantom dostęp do nowych możliwości.
Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji są często wykorzystywane jako inspiracja przy projektowaniu, ale nie radzą sobie ze złożonymi zagadnieniami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem, które są istotne przy faktycznym projektowaniu samochodów - wyjaśnił Avinash Balachandran, dyrektor działu Human Interactive Driving Division w TRI, który nadzorował prace nad tą technologią.
Na chwilę obecną inżynierowie często odrzucają wstępne projekty, gdy wykraczają one poza ustalone ograniczenia. Wymiana informacji w toku procesu może pochłaniać cenny czas, który mógłby być poświęcony na produkcję i dostawy. Balachandran twierdzi, że nowe narzędzie AI to zmieni.
Technika łączy tradycyjne mocne strony inżynieryjne Toyoty ze stanem możliwości nowoczesnej generatywnej sztucznej inteligencji - dodał.
Nowa technika sztucznej inteligencji opracowana przez TRI uwzględnia precyzyjne inżynieryjne ograniczenia bezpośrednio w procesie projektowania, takie jak opór powietrza, wysokość jazdy czy wymiary kabiny. Dodatkowo, za pomocą technik przetwarzania tekstu na obraz, projektanci mogą modyfikować wstępne szkice, korzystając z tekstowych instrukcji. Przykładowo projektant może wprowadzić tekst, aby szkic wyglądał bardziej elegancko, przypominał SUV-a lub miał nowoczesny wygląd.
Zespół skoncentrował się na tym, w jaki sposób narzędzie sztucznej inteligencji może pomóc w poprawie aerodynamiki, co jest kluczowym czynnikiem zwiększania zasięgu pojazdów elektrycznych. Poprzez uwzględnienie ograniczeń bezpośrednio w procesie projektowania, narzędzie może pomóc Toyocie w bardziej efektywnym i skutecznym projektowaniu pojazdów elektrycznych.
Zmniejszenie oporu powietrza ma kluczowe znaczenie dla poprawy aerodynamiki pojazdów elektrycznych w celu maksymalizacji ich zasięgu - wyjaśnił Takero Kato, prezes zakładu produkującego pojazdy elektryczne w Toyocie.
Ta innowacja pojawiła się niecały tydzień po tym, jak Toyota zaprezentowała kilka nowych technologii przyspieszających rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych. To jednak nie wszystko. Firma planuje wprowadzić nową generację akumulatorów EV w ciągu najbliższych lat, konkretnie w latach 2026-2028. Według przedstawicieli Toyoty, te nowe akumulatory podwoją zasięg pojazdów elektrycznych w porównaniu do obecnie dostępnego modelu bZ4X.
Brytyjski zarząd dróg krajowych i autostrad – National Highways – rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych. Instytucja odpowiedzialna za nadzór nad 4500 milami dróg i autostrad w Wielkiej Brytanii wzbogaciła się o kolejne 58 bezemisyjnych samochodów marki Toyota. Zobacz więcej >>
Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%!
Tańsze ładowanie – szczegóły promocji
Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>