Wszyscy zadają sobie pytanie – kiedy dokładnie Toyota będzie w pełni elektryczna? Dyrektor operacyjny Toyota Motor Europe przedstawił kilka informacji na temat planów rozwoju samochodów elektrycznych nowej generacji oraz wprowadzenia dedykowanej platformy EV.
Toyota ujawniła, że opracowuje własną dedykowaną platformę EV do zasilania swoich pojazdów elektrycznych nowej generacji. Platforma ma zostać uruchomiona w 2026 roku. Do 2027 roku producent zamierza wprowadzić dwa warianty akumulatorów: wydajny i bardziej przystępny pod względem kosztów. W porównaniu z akumulatorem używanym w bZ4X, akumulatory nowej generacji mają zwiększyć zasięg jazdy o 20% i zredukować koszty produkcji o 20-40%.
Dyrektor operacyjny Toyota Europe, Matt Harrison, wyjaśnił, że Toyota nie popiera normy Euro 7, zaproponowanej przez UE w celu ograniczenia szkodliwych emisji. Norma Euro 7 to najnowsza europejska norma emisji spalin, zaprojektowana w celu wspierania ultraniskich emisji za sprawą surowszych przepisów. Przepisy te wymagają obecnie ograniczenia emisji CO2 o 55% do 2030 roku. Zdaniem Toyoty są to normy zbyt mało realistyczne i umożliwiają stopniowe dostosowanie się do niższych emisji.
Matt Harrison przewiduje, że udział samochodów elektrycznych w sprzedaży Toyoty w Europie wzrośnie z 0% w 2022 roku do 15% w 2025 roku, aż osiągnie 55% w 2030 roku. Wreszcie,
Toyota planuje być w pełni elektryczna w Europie do 2035 roku. Co więcej, Toyota nie ma obecnie planów lokalizowania produkcji akumulatorów EV w Europie, ale nie wyklucza tego w przyszłości.
Nie ma sensu lokalizować, dopóki nie osiągniemy odpowiedniej skali, a przy 15 procentach w 2025 r. nie zajdziemy tam jeszcze daleko - powiedział Matt Harrison.
Wniosek jest taki, że Toyota dąży do pełnej elektryfikacji swojej oferty, ale jednocześnie utrzymuje zainteresowanie technologią hybrydową i pojazdami na ogniwa paliwowe. Dzięki wprowadzeniu nowej platformy EV i rozwinięciu akumulatorów nowej generacji, Toyota powinna wreszcie dotrzymać kroku konkurencji.