Tesla Model 3 zaskakująco przetrwała burzę w Holandii w zeszłym tygodniu. Użytkownik Twittera udostępnił zdjęcia zaparkowanego Modelu 3, przygniecionego masywnym drzewem leżącym na jego dachu, wraz z rozrzuconymi wokół niego pozostałościami po burzy. Można by się spodziewać, że samochód zostanie zmiażdżony pod ciężarem drzewa, ale ta konkretna Tesla wydawała się pozostać nienaruszona. W przeszłości widzieliśmy kilka przypadków drzew spadających na Tesle, ale ostatni incydent wydaje się być rzadkim przypadkiem, w którym pojazd był całkowicie nienaruszony.
Aplikacja Tesla powiadomiła właściciela o incydencie za pomocą alarmu, po czym użył on trybu wartownika - który aktywuje kamery pojazdu do zdalnego nadzoru - aby znaleźć całe drzewo leżące na jego samochodzie. Na szczęście nie było go w pojeździe i wygląda na to, że nikt nie został ranny. Jedynym widocznym uszkodzeniem z zewnątrz była lekko wgnieciona tylna część dachu. Jednak od wewnątrz tylna szyba wygląda na całkowicie rozbitą, a odłamki szkła leżą na tylnej półce.
Może nie jest to największe z drzew, ale incydent ten jest nadal wart podkreślenia wytrzymałości konstrukcji Modelu 3. Insurance Institute For Highway Safety (IIHS) umieścił Model 3 na liście najlepszych samochodów pod względem bezpieczeństwa przez cztery kolejne lata w latach 2019-2022 w segmencie luksusowych samochodów średniej wielkości. Według IIHS wszystkie modele 3 wyprodukowane w latach 2017-2023 mają stosunek wytrzymałości dachu do masy wynoszący 5,85, co oznacza po prostu, że pojazd może wytrzymać siłę 5,85 razy większą od jego masy. Organizacja podaje, że masa własna Modelu 3 wynosi 1615 kilogramów, a szczytowa siła, jaką może wytrzymać, to aż 9448 kilogramów. Chociaż czterodrzwiowe sedany często mają wysoki stosunek wytrzymałości dachu do masy. Wiele samochodów w tym segmencie uzyskało podobną ocenę. IIHS zauważył również, że przestał przeprowadzać testy wytrzymałości dachu, ponieważ "praktycznie wszystkie pojazdy uzyskiwały dobre oceny". Tesle generalnie mają przyzwoite wyniki w zakresie bezpieczeństwa - Model S i Model Y uzyskały najwyższy ogólny wynik bezpieczeństwa EuroNCAP w 2022 roku.
Tesla wykorzystuje mieszankę stali o wysokiej wytrzymałości i stali o ultra wysokiej wytrzymałości do swoich podstawowych elementów konstrukcyjnych, zgodnie z grafiką, która pojawiła się na Reddit dawno temu. W 2018 roku Tesla powiedziała: "W przypadku przewrócenia się, nasze wewnętrzne testy pokazują, że struktura nadwozia Modelu 3 może wytrzymać obciążenia zgniatające dach odpowiadające ponad czterokrotności jego własnej masy i przy bardzo niewielkim odkształceniu strukturalnym. Normy NHTSA wymagają jedynie, aby samochody wytrzymywały obciążenia równe trzykrotności ich masy własnej". Na początku 2023 r. wszyscy czterej pasażerowie Modelu Y przeżyli przerażającą katastrofę po tym, jak pojazd elektryczny spadł w dół klifu w Devil's Side w Kalifornii.
Francuska marka Alpine, znana dotąd głównie z lekkiego, spalinowego modelu A110, wchodzi w zupełnie nową erę. Nowo zaprezentowany model A390 to pierwszy w historii marki samochód z napędem 4×4 oraz pierwszy elektryk z prawdziwego zdarzenia, który może nawiązać walkę z gigantami rynku, takimi jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy BMW iX. Zobacz więcej >>
🔋 Gwarancje pod lupą
Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Apple nie zwalnia tempa – podczas konferencji WWDC 2025 zaprezentowano nową wersję CarPlay. System, z którego codziennie korzystają miliony kierowców, zyskał nie tylko odświeżony wygląd, ale i szereg nowych funkcji – szczególnie ważnych dla właścicieli aut elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>