Chiński producent aut elektrycznych XPeng Motors (XPEV) opublikował w piątek swoje wyniki za drugi kwartał, pokazując lekki wzrost przychodów, ale także... rekordowe straty. Tymczasem niedawno wprowadzony na rynek XPeng G6, postrzegany jako rywal Tesli Model Y, już napędza wzrost sprzedaży.
Straty XPeng (XPEV) rosną w II kwartale, pomimo wyższych przychodów
XPeng dostarczył 23 205 pojazdów w drugim kwartale 2023, co oznacza wzrost o 27,3% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami roku, ale to wciąż spadek o 36% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Po osiągnięciu szczytu w czwartym kwartale 2022 r. przychody XPeng prawie konsekwentnie spadały kwartał do kwartału. Producent aut elektrycznych odnotował odbicie jedynie w drugim kwartale.
Przychody XPeng wzrosły o 25% QoQ do 5,06 miliarda RMB (około 700 000 USD) w drugim kwartale, ale to wciąż spadek o 31% w porównaniu z zeszłym rokiem. Ponadto marże brutto producenta pojazdów elektrycznych ponownie spadły do wartości ujemnych (-3,9%) w porównaniu z 10,9% w zeszłym roku i 1,7% w pierwszym kwartale.
W rezultacie XPeng odnotował największą stratę w wysokości 2,80 miliarda RMB (385 000 USD) od czasu wejścia na giełdę w sierpniu 2020 r.
Rosnące straty pojawiają się, gdy XPeng staje w obliczu ostrej konkurencji z producentami pojazdów elektrycznych, takimi jak BYD, Tesla, NIO i innymi na rodzimym rynku.