Badanie przeprowadzone przez Chargemap wiosną 2025 roku wśród prawie dwudziestu tysięcy kierowców aut elektrycznych z dziewięciu krajów Europy jasno pokazuje, że podstawą elektromobilności pozostaje ładowanie w domu. Aż 81 procent badanych wskazało garaż lub podjazd jako główne miejsce uzupełniania energii. To potwierdza popularne powiedzenie, że „elektryk ładuje się sam w nocy”, co dla większości użytkowników staje się codziennością.
Publiczna sieć – różnice między krajami 🌍
Choć ładowanie domowe dominuje, to aż 69 procent ankietowanych korzysta przynajmniej okazjonalnie z publicznych punktów. Różnice między państwami są jednak ogromne. Prym wiodą Niemcy, gdzie aż 75 procent kierowców deklaruje regularne korzystanie z publicznych ładowarek. Wysokie wyniki odnotowano również we Francji i Austrii (po 70 proc.), a także w Belgii (69 proc.) i Szwajcarii (64 proc.). Po drugiej stronie zestawienia znaleźli się Włosi, u których wskaźnik ten wynosi jedynie 60 procent.
Brytyjczycy liderami ładowania domowego 🇬🇧
Jeśli chodzi o korzystanie z prądu w domu, najwyższy odsetek odnotowano w Wielkiej Brytanii – 92 procent. Wysoko plasują się także Szwajcarzy (90 proc.) i Hiszpanie (84 proc.). Dla porównania, Francja i Austria znajdują się bliżej europejskiej średniej. Warto zauważyć, że ładowanie w pracy nadal pozostaje niszowe. Najwięcej wskazań odnotowano w Belgii (23 proc.), podczas gdy w Wielkiej Brytanii jedynie 5 procent badanych przyznało, że korzysta z tej opcji.
Dlaczego tak się różnimy? 🤔
Eksperci podkreślają, że różnice wynikają z wielu czynników – od gęstości i jakości sieci ładowarek, przez ceny energii i systemy wsparcia, po lokalne przyzwyczajenia. Choć w całej Europie działa już ponad milion publicznych punktów, to ich rozmieszczenie pozostaje nierówne i koncentruje się głównie w krajach zachodnich, które są liderami elektromobilności.
Polska perspektywa 🇵🇱
Nasz kraj nie znalazł się w badaniu Chargemap, ale podobne wnioski płyną z raportu przygotowanego przez EV Klub Polska i Volkswagen Group Polska. Ponad połowa kierowców samochodów elektrycznych deklaruje ładowanie w domu, a 18 procent korzysta z szybkich ładowarek DC w trasie. W pracy ładuje auto 11 procent ankietowanych. Co istotne, trzech na czterech użytkowników EV w Polsce ma możliwość podpięcia auta w miejscu zamieszkania, jednak bariery infrastrukturalne w budynkach wielorodzinnych pozostają dużym ograniczeniem.
Wnioski 🚀
Z badań jasno wynika, że niezależnie od kraju, dom pozostaje fundamentem ładowania aut elektrycznych. Publiczna infrastruktura rozwija się dynamicznie, ale pełni głównie rolę uzupełniającą. Przyszłość elektromobilności zależeć będzie nie tylko od technologii i dostępności punktów, lecz także od tego, jak skutecznie uda się przełamać bariery w dostępie do ładowania w przestrzeni miejskiej.