Minęło już sporo czasu od ostatniego razu, gdy usłyszeliśmy o rozszerzeniu programu pilotażowego Non-Tesla Supercharger Pilot na nowe rynki.
Po odwiedzeniu strony internetowej Tesli okazuje się, że teraz pojazdy elektryczne innych producentów mogą korzystać z niektórych stacji ładowania Tesli w prawie 20 krajach. Najnowszym dodatkiem jest Turcja, która dołączyła jako 19. kraj, jednak w Turcji dostępnych jest tylko cztery stacje ładowania dla pojazdów innych niż Tesla. W porównaniu do tego, w 15 krajach europejskich Tesla już uruchomiła setki stacji Supercharger.
W Europie, Australii i Turcji sytuacja jest stosunkowo prosta, ponieważ Tesla korzysta z tego samego standardowego złącza ładowania – CCS2 – jak większość innych producentów pojazdów elektrycznych. To samo obowiązuje w Chinach, gdzie stosowany jest standard GB/T. Jednak w Ameryce Północnej otwarcie Superchargerów dla pojazdów innych niż Tesla wymaga użycia adaptera z NACS na CCS1.
W USA postęp jest dość wolny. Od marca 2023 roku tylko niewielka liczba stacji została wyposażona w wbudowane adaptery CCS1 Magic Dock. Podejrzewamy, że jest na to wyjaśnienie, na przykład wprowadzenie przejścia ze standardu ładowania CCS1 na NACS, co zostało ogłoszone przez głównych producentów pojazdów elektrycznych.
Innym powodem opóźnień w USA może być plan przyspieszenia instalacji w momencie wprowadzenia nowych stacji Supercharger V4 (pierwsze z nich już działają w Europie). Wersja V4 ma dłuższy kabel, co jest istotne przy obsłudze pojazdów elektrycznych innych marek niż Tesla (gniazda ładowania umieszczone w różnych miejscach).