W czasach, gdy nikt nie ma chęci, energii ani czasu dogłębnie sprawdzać "fakty" i weryfikować źródeł powielanych informacji bardzo istotny jest głos ludzi nauki. W zalewie newsów, które "mają się klikać" często dochodzi do przekłamań (nierzadko zamierzonych). Doskonałym przykładem jest mit dotyczący pożarów aut elektrycznych. Dlatego z radością prezentujemy materiał doktora Tomasza Rożka (NaukaToLubię), który pochylił się nad tematem pożarów w motoryzacji i postanowił zweryfikować krążące mity z faktami.
W przestrzeni publicznej możemy usłyszeć wiele mitów na temat samochodów elektrycznych. Zazwyczaj są one powtarzane przez ich przeciwników. A jak jest naprawdę? Czy samochody elektryczne palą się częściej i bardziej niż spalinowe? Czy faktycznie do ich gaszenia potrzeba hektolitrów wody? Zapraszam do oglądania.
Zobacz materiał Tomasza Rożka:
W Polsce w 2022 roku mieliśmy łącznie, przez cały rok, zaledwie 10 pożarów aut elektrycznych - średnio mniej niż 1 pożar na miesiąc. I o wszystkich przypadkach pisały media, sprawiająć wrażenie, że auta elektryczne płoną na każdym kroku. Tymczasem w tym samym roku w naszym kraju były aż 8333 pożary aut spalinowych, co daje średnio 694 pożary miesięcznie i ponad 22 pożary aut spalinowych dziennie! Ale media pomijają te sytuacje, gdyż "to się nie klika". Oczywiście, w Polsce wciąż mamy mało aut elektrycznych, dlatego lepiej jest spojrzeć na kraje skandynawskie, bądź USA. Tam aut elektrycznych jeździ bardzo dużo i - co ciekawe - im większa liczba tym statystyki dobitniej pokazują, że to auta spalinowe stanowią wielokrotnie większe zagrożenie pożarowe.
Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
🔋 Gwarancje pod lupą
Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło konkretną datę zniesienia opłat na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami – będzie to 15 marca 2027 roku. Po tej dacie kierowcy samochodów osobowych pojadą za darmo, bo autostrada trafi pod zarząd GDDKiA, a brak podstaw prawnych uniemożliwia pobieranie opłat od pojazdów lekkich. Zobacz więcej >>
Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>