W czasach, gdy nikt nie ma chęci, energii ani czasu dogłębnie sprawdzać "fakty" i weryfikować źródeł powielanych informacji bardzo istotny jest głos ludzi nauki. W zalewie newsów, które "mają się klikać" często dochodzi do przekłamań (nierzadko zamierzonych). Doskonałym przykładem jest mit dotyczący pożarów aut elektrycznych. Dlatego z radością prezentujemy materiał doktora Tomasza Rożka (NaukaToLubię), który pochylił się nad tematem pożarów w motoryzacji i postanowił zweryfikować krążące mity z faktami.
W przestrzeni publicznej możemy usłyszeć wiele mitów na temat samochodów elektrycznych. Zazwyczaj są one powtarzane przez ich przeciwników. A jak jest naprawdę? Czy samochody elektryczne palą się częściej i bardziej niż spalinowe? Czy faktycznie do ich gaszenia potrzeba hektolitrów wody? Zapraszam do oglądania.
Zobacz materiał Tomasza Rożka:
W Polsce w 2022 roku mieliśmy łącznie, przez cały rok, zaledwie 10 pożarów aut elektrycznych - średnio mniej niż 1 pożar na miesiąc. I o wszystkich przypadkach pisały media, sprawiająć wrażenie, że auta elektryczne płoną na każdym kroku. Tymczasem w tym samym roku w naszym kraju były aż 8333 pożary aut spalinowych, co daje średnio 694 pożary miesięcznie i ponad 22 pożary aut spalinowych dziennie! Ale media pomijają te sytuacje, gdyż "to się nie klika". Oczywiście, w Polsce wciąż mamy mało aut elektrycznych, dlatego lepiej jest spojrzeć na kraje skandynawskie, bądź USA. Tam aut elektrycznych jeździ bardzo dużo i - co ciekawe - im większa liczba tym statystyki dobitniej pokazują, że to auta spalinowe stanowią wielokrotnie większe zagrożenie pożarowe.
Volvo EX90 to najważniejszy elektryczny SUV szwedzkiej marki, który miał stać się wizytówką nowej ery motoryzacji premium. Jego debiut w 2024 roku przyciągnął uwagę, ale też rozczarował wielu klientów. Zobacz więcej >>
Na wschodnim Mazowszu, w okolicach Siedlec, powstał wyjątkowy, 900-metrowy odcinek autostrady A2, który może odmienić polskie drogownictwo. To pierwszy w kraju fragment drogi wykonany z dwuwarstwowego betonu opartego na dwóch rodzajach niskoemisyjnych cementów – CEM II i CEM III. Zobacz więcej >>
Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
Z taśm gliwickiego zakładu Stellantis zjechały pierwsze egzemplarze przedprodukcyjne Iveco eSuperJolly. To zupełnie nowy, w pełni elektryczny van włoskiej marki, który wkrótce zasili ofertę obok większego modelu Daily. Zobacz więcej >>
Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>