Chińska firma CATL, będąca liderem w dziedzinie rozwoju technologii szybkiego ładowania akumulatorów do pojazdów elektrycznych, ogłosiła plany wprowadzenia do Europy produkcji baterii ShenXing LFP, zapewniającej zasięg na poziomie 700 km. Oczekuje się, że nowe ogniwa zostaną wdrożone w pojazdach elektrycznych już w 2024 r., jednak nie wiadomo w jakich dokładnie modelach i których marek.
Swoje najnowsze osiągnięcie – ogniwo litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o nazwie ShenXing – zdolne do odzyskania zasięgu 400 km podczas jednego szybkiego ładowania trwającego 10 minut, CATL wprowadził na rynek w sierpniu. Teraz firma planuje uruchomić produkcję akumulatorów na dwóch odrębnych terytoriach w Europie: w Niemczech i na Węgrzech, jednak wcześniej masowa produkcja rozpocznie się w Chinach jeszcze w tym roku.
Inżynier CATL, Gao Pengfei, w sposób szczególny wspomniał o obecnych klientach firmy, takich jak BMW i Tesla, sugerując, że marki te mogą być pierwszymi beneficjentami nowych akumulatorów. Najściślej związana z CATL była Tesla, bowiem jeszcze do niedawna krążyły pogłoski o potencjalnym wykorzystaniu akumulatorów M3P LFP firmy CATL w odświeżonym Modelu 3. Teslę wiązano również z potencjalną fabryką LFP w USA przy współpracy z CATL, ale póki co nie ma na to oficjalnych potwierdzeń.
Mimo że CATL nie ujawniło jeszcze konkretnych modeli pojazdów ani marek, które wykorzystają nowe akumulatory ShenXing w swoich przyszłych pojazdach elektrycznych, wydaje się że wiele firm motoryzacyjnych może być zainteresowanych nawiązaniem współpracy z CATL. Wszystko dlatego, że akumulatory ShenXing LFP oferują konkurencyjną gęstość energii przy niższych kosztach w porównaniu do cylindrycznych ogniw niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC), które obecnie są używane. Warto śledzić rozwój tej technologii, ponieważ może ona wpłynąć na przyszłość elektromobilności w Europie i na całym świecie.