Jedną z myśli, które pojawiają się w głowie właściciela pojazdu elektrycznego, jest wpływ szybkiego ładowania prądem stałym na akumulator wysokonapięciowy pojazdu w dłuższej perspektywie. Innymi słowy, jak bardzo bateria ulegnie degradacji w czasie, jeśli szybkie ładowanie będzie najczęściej używane? Cóż, według niedawnego badania przeprowadzonego przez Recurring Auto, w którym przeanalizowano dane dotyczące ładowania z ponad 12500 pojazdów Tesli w Stanach Zjednoczonych, tempo degradacji zasięgu jest statystycznie podobne w porównaniu z ładowaniem prądem przemiennym. Firma, która dostarcza raporty z analiz pojazdów i akumulatorów dla pojazdów elektrycznych, porównała samochody, które szybko ładują się przez co najmniej 90 procent czasu, z samochodami, które szybko ładują się przez mniej niż 10 procent czasu, a wyniki pokazują niewielką lub żadną różnicę między dwiema metodami ładowania.
Poniższe wykresy pokazują procent pierwotnego zasięgu pokazanego na deskach rozdzielczych samochodów - w tym przypadku Tesli Model 3 i Tesli Model Y - oraz liczbę dni. Wybór między prądem stałym a przemiennym nie jest jedyną rzeczą, która może wpłynąć na baterię w dłuższej perspektywie, a czynniki takie jak ekstremalne temperatury i bardzo niskie lub bardzo wysokie stany naładowania również odgrywają dużą rolę.
Jednak, jak pokazują wyniki Recurrent, solidne systemy zarządzania temperaturą, napięciem i baterią, w które zainwestowali producenci pojazdów elektrycznych, chronią ich baterie przed uszkodzeniem podczas rutynowego korzystania z szybkiej ładowarki.
Aby bateria działała jak najdłużej, niezwykle ważne jest korzystanie z funkcji kondycjonowania wstępnego, zarówno w ekstremalnie wysokich, jak i ekstremalnie niskich temperaturach, ponieważ doprowadza to ogniwa do optymalnej temperatury przed podłączeniem złącza ładowania. Inną wskazówką jest unikanie szybkiego ładowania przy bardzo niskich lub bardzo wysokich stanach naładowania, ponieważ rezystancja baterii jest wyższa na tych poziomach i dodatkowo obciąża baterię. Inne badanie z 2020 roku wykazało, że pojazdy zasilane bateryjnie, w tym pojazdy elektryczne i PHEV, napotkały degradację baterii w zakresie od zera procent do 4,1 procent w pierwszym roku, przy czym najlepszym modelem był Chevrolet Bolt EV z 2019 roku, a najgorszym Mitsubishi Outlander PHEV z 2019 roku.