Honda, przyglądając się schematom niemal każdego innego dużego producenta samochodów, zadebiutowała swoim pierwszym rowerem elektrycznym, który nosi nazwę Honda e-MTB.
Ten motocykl właśnie został zaprezentowany na Japan Mobility Show w Tokio, dołączając do innych futurystycznych debiutów wiodących japońskich producentów motocykli i samochodów.
Honda e-MTB wydaje się bardziej przypominać rower elektryczny do zjazdów i zachowuje dość realistyczny design. W odróżnieniu od niektórych koncepcji rowerów elektrycznych, które są często zbyt futurystyczne, Honda prezentuje się bardziej jak pojazd gotowy do produkcji. To obiecujący znak, że niektóre z tych projektów mogą kiedyś trafić na rynek.
Rower elektryczny wykorzystuje istniejący silnik Brose z napędem środkowym, co oznacza, że Honda nie musiała wynajdować koła na nowo. Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych komponentów do rowerów elektrycznych, firma mogła skupić się bardziej na ogólnym wyglądzie i konstrukcji roweru, pozostawiając produkcję części specjalistycznym firmom, które działają na rynku od wielu lat.
Rower z pełnym zawieszeniem wyposażony jest w układ napędowy SRAM Eagle AXS, hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano, zawieszenie Fox z przodu i z tyłu, opuszczaną sztycę RockShox Reverb, koła DT Swiss XM 1700 i opony Maxxis Minion DHF.
Celem Hondy było połączenie wrażeń motocyklowych i rowerowych w jednym produkcie, który sprawdzi się w trudnym terenie. Warto zaznaczyć, że Honda nie jest pierwszym producentem samochodów ani motocykli, który zdecydował się na rozwijanie rowerów elektrycznych jako części swojej oferty.
Inni producenci, takie jak Harley-Davidson z projektem Serial 1, Porsche, które zakupiło firmy Greyp i Fazua oraz wprowadziło własne e-rowery, czy Peugeot z szeroką gamą rowerów elektrycznych, także podążają tą ścieżką. Nawet General Motors próbował stworzyć własny rower elektryczny, chociaż projekt ten został zaniechany przed wprowadzeniem na rynek.
Podobnie jak HUMMER i Jeep, coraz więcej producentów samochodów widzi rynek rowerów elektrycznych jako potencjalnie opłacalny sposób na poszerzenie swojej oferty i przyciągnięcie większej liczby klientów do swojego ekosystemu transportowego.