Volkswagen ogłosił swoje ambitne plany dotyczące wprowadzenia nowej generacji samochodów elektrycznych na chiński rynek. Firma, która przez wiele lat cieszyła się pozycją lidera w sprzedaży pojazdów w Państwie Środka, zamierza odzyskać utracone tereny poprzez wprowadzenie nowej "Głównej Platformy" (A Main Platform). To przedsięwzięcie obejmuje stworzenie czterech modeli tanich elektryków, z pierwszymi egzemplarzami planowanymi na rok 2026. Nowa platforma, wywodząca się z istniejącej MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), ma być rozwinięciem MEB Entry/Eco/Small, znanej już z modelu VW ID.2. Jednak, kluczową zmianą będzie lokalna produkcja w chińskim oddziale firmy w Hefei (Volkswagen China Technology Center – VCTC), z procesem produkcyjnym skróconym o 30 procent. Decyzję o utworzeniu tej platformy podjęto z uwagi na "wrażliwość cenową" chińskiego rynku, co wymaga optymalizacji kosztów – donosi Reuters.
Rynek chiński stał się areną intensywnej konkurencji w segmencie samochodów elektrycznych, a Volkswagen zamierza sprostać nowym wyzwaniom. Dotychczasowy lider, BYD, zepchnął niemieckiego producenta z pierwszego miejsca w całkowitej sprzedaży samochodów na rzecz swojej oferty hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych (NEVs). W obliczu malejącego zainteresowania samochodami spalinowymi, VW zdecydował się skoncentrować na elektrykach, lecz dotychczasowe modele oparte na platformie MEB nie zawsze były konkurencyjne cenowo wobec lokalnych produktów czy oferty Tesli. Cztery nowe modele mają trafić na rynek chiński w 2026 roku, reprezentując segmenty B i C. Cena zakłada się, że będzie oscylować między 18000 a 22000 euro, co przekłada się na mniej więcej od 79000 do 96000 złotych. To strategiczny krok, który może pozwolić Volkswagenu na odzyskanie utraconej pozycji w sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Warto zauważyć, że producent prawdopodobnie zrezygnuje z produkcji samochodów na platformie MEB na rzecz nowej A Main Platform. Obie platformy mają wyjeżdżać z tych samych fabryk, co obecne modele, takie jak VW ID.3, ID.4, ID.5, czy ID.6. Ponadto, Grupa Volkswagen planuje oferować także pojazdy wyższych klas oparte na platformie PPE (Audi, Porsche), oraz modele powstałe we współpracy z chińskim producentem Xpeng, które również trafią na rynek od 2026 roku. Ambitne plany Volkswagena sugerują, że rynek samochodów elektrycznych w Chinach może się wkrótce stać miejscem intensywnej konkurencji i innowacyjnych rozwiązań.