Ile kosztuje utrzymanie elektryka?

Ile kosztuje utrzymanie elektryka?
03.06.2024 16:00
Odkąd samochody elektryczne pojawiły się na polskim rynku motoryzacyjnym, trwa zagorzała dyskusja dotycząca kosztów ich utrzymania. Przeciwnicy elektryków zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, zwolennicy natomiast nie kryją się z rekordowo niskimi kosztami eksploatacji i serwisu. Kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie elektryka?
Koszty eksploatacji
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło badanie, które miało na celu porównanie kosztów utrzymania samochodów elektrycznych i tradycyjnych. Wyniki tego badania pokazały, że właściciele elektryków mogą być zadowoleni – ich pojazdy są nie tylko tańsze w eksploatacji (niższe koszty ładowania w porównaniu z rosnącymi cenami paliw), ale również w serwisowaniu.
Elektryk vs. tradycyjny napęd
PSPA założyło cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i średnie spalanie na poziomie 6,8 l na 100 km. Przy takich założeniach, koszt pokonania 100 km samochodem spalinowym wynosi około 45,90 zł. Dla porównania, samochód elektryczny zużywający 17,8 kWh na 100 km, pokona ten dystans za jedyne 14,91 zł, przy założeniu ładowania domowego (nocnego, ok. 0,55 zł/kWh) i publicznego (AC, 1,95 zł/kWh) w proporcjach 80/20.
Inne paliwa
Skorzystaliśmy z dostępnego na naszej stronie kalkulatora oszczędności użytkowych, wybierając losowo samochód elektryczny Nissan Ariya (214 KM/63kWh) i podając następujące parametry użytkowania:
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy: 80 km
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia wolnego od pracy: 50 km
- Cena oleju napędowego vs. zużycie paliwa: 6,08 zł/l vs. 6,7 l/100 km
- Cena LPG vs. zużycie paliwa: 2,86 zł/l vs. 9,8 l/100 km
- Cena benzyny vs. zużycie paliwa w przypadku napędu hybrydowego: 6,85 zł/l vs. 4,8 l/100 km
Wyniki kalkulacji

- BEV vs Diesel: W ciągu roku oszczędzamy 6 700 zł, po pięciu latach będzie to już 33 500 zł.
- BEV vs LPG: W ciągu roku oszczędzamy 3 449 zł, po pięciu latach będzie to już 17 245 zł.
- BEV vs HEV: W ciągu roku oszczędzamy 4 687 zł, po pięciu latach będzie to już 23 435 zł.
Dodatkowe oszczędności
Dodając do tego oszczędności z tytułu braku konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju, roczne oszczędności mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc.
Wnioski
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w codziennej eksploatacji, a koszty ich serwisowania mogą być nawet o 50% niższe w porównaniu do serwisu aut z tradycyjnym napędem. Powyższe wyliczenia to oczywiście wartości szacunkowe, a koszty posiadania pojazdu są uzależnione od wielu czynników, takich jak styl jazdy i sposób eksploatacji samochodu. Mimo to, różnice na korzyść samochodów elektrycznych są znaczące.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane