Ile kosztuje utrzymanie elektryka?

Ile kosztuje utrzymanie elektryka?
03.06.2024 16:00
Odkąd samochody elektryczne pojawiły się na polskim rynku motoryzacyjnym, trwa zagorzała dyskusja dotycząca kosztów ich utrzymania. Przeciwnicy elektryków zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, zwolennicy natomiast nie kryją się z rekordowo niskimi kosztami eksploatacji i serwisu. Kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie elektryka?
Koszty eksploatacji
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło badanie, które miało na celu porównanie kosztów utrzymania samochodów elektrycznych i tradycyjnych. Wyniki tego badania pokazały, że właściciele elektryków mogą być zadowoleni – ich pojazdy są nie tylko tańsze w eksploatacji (niższe koszty ładowania w porównaniu z rosnącymi cenami paliw), ale również w serwisowaniu.
Elektryk vs. tradycyjny napęd
PSPA założyło cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i średnie spalanie na poziomie 6,8 l na 100 km. Przy takich założeniach, koszt pokonania 100 km samochodem spalinowym wynosi około 45,90 zł. Dla porównania, samochód elektryczny zużywający 17,8 kWh na 100 km, pokona ten dystans za jedyne 14,91 zł, przy założeniu ładowania domowego (nocnego, ok. 0,55 zł/kWh) i publicznego (AC, 1,95 zł/kWh) w proporcjach 80/20.
Inne paliwa
Skorzystaliśmy z dostępnego na naszej stronie kalkulatora oszczędności użytkowych, wybierając losowo samochód elektryczny Nissan Ariya (214 KM/63kWh) i podając następujące parametry użytkowania:
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy: 80 km
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia wolnego od pracy: 50 km
- Cena oleju napędowego vs. zużycie paliwa: 6,08 zł/l vs. 6,7 l/100 km
- Cena LPG vs. zużycie paliwa: 2,86 zł/l vs. 9,8 l/100 km
- Cena benzyny vs. zużycie paliwa w przypadku napędu hybrydowego: 6,85 zł/l vs. 4,8 l/100 km
Wyniki kalkulacji

- BEV vs Diesel: W ciągu roku oszczędzamy 6 700 zł, po pięciu latach będzie to już 33 500 zł.
- BEV vs LPG: W ciągu roku oszczędzamy 3 449 zł, po pięciu latach będzie to już 17 245 zł.
- BEV vs HEV: W ciągu roku oszczędzamy 4 687 zł, po pięciu latach będzie to już 23 435 zł.
Dodatkowe oszczędności
Dodając do tego oszczędności z tytułu braku konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju, roczne oszczędności mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc.
Wnioski
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w codziennej eksploatacji, a koszty ich serwisowania mogą być nawet o 50% niższe w porównaniu do serwisu aut z tradycyjnym napędem. Powyższe wyliczenia to oczywiście wartości szacunkowe, a koszty posiadania pojazdu są uzależnione od wielu czynników, takich jak styl jazdy i sposób eksploatacji samochodu. Mimo to, różnice na korzyść samochodów elektrycznych są znaczące.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat

Samochody elektryczne z drugiej ręki – ceny, utrata wartości i wpływ rządowych dopłat

Według prognoz portalu Otomoto, do końca bieżącego roku liczba ogłoszeń dotyczących używanych samochodów elektrycznych ma osiągnąć 8241. Choć stanowi to niewielki ułamek w morzu ogłoszeń samochodów spalinowych (ponad 250 tysięcy), udział elektryków stale rośnie. Zobacz więcej >>
Wynajem Długoterminowy Samochodów Elektrycznych - Korzyści, Koszty i Trendy

Wynajem Długoterminowy Samochodów Elektrycznych - Korzyści, Koszty i Trendy

Wynajem długoterminowy samochodów staje się coraz bardziej popularny, a pojazdy elektryczne zdobywają coraz większe uznanie. Nic dziwnego. Zobacz więcej >>
Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025

Kraków Przesuwa Termin Wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Lipiec 2025

Kraków, miasto od lat borykające się z problemem zanieczyszczenia powietrza, ogłosiło przesunięcie terminu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowa data wprowadzenia SCT to 1 lipca 2025 roku. Zobacz więcej >>
Recykling baterii litowo-jonowych w samochodach elektrycznych: klucz do zrównoważonej motoryzacji

Recykling baterii litowo-jonowych w samochodach elektrycznych: klucz do zrównoważonej motoryzacji

Recykling baterii i akumulatorów używanych w samochodach elektrycznych jest nie tylko kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także wyzwaniem wymagającym zaawansowanych technologii i precyzyjnego zarządzania. Od wydobycia cennych surowców po neutralizację materiałów niebezpiecznych, proces ten odgrywa zasadniczą rolę w minimalizowaniu wpływu na środowisko i zapewnianiu stabilności dostaw niezbędnych do produkcji nowych baterii. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane