Ile kosztuje utrzymanie elektryka?

Ile kosztuje utrzymanie elektryka?
03.06.2024 16:00
Odkąd samochody elektryczne pojawiły się na polskim rynku motoryzacyjnym, trwa zagorzała dyskusja dotycząca kosztów ich utrzymania. Przeciwnicy elektryków zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, zwolennicy natomiast nie kryją się z rekordowo niskimi kosztami eksploatacji i serwisu. Kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie elektryka?
Koszty eksploatacji
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło badanie, które miało na celu porównanie kosztów utrzymania samochodów elektrycznych i tradycyjnych. Wyniki tego badania pokazały, że właściciele elektryków mogą być zadowoleni – ich pojazdy są nie tylko tańsze w eksploatacji (niższe koszty ładowania w porównaniu z rosnącymi cenami paliw), ale również w serwisowaniu.
Elektryk vs. tradycyjny napęd
PSPA założyło cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i średnie spalanie na poziomie 6,8 l na 100 km. Przy takich założeniach, koszt pokonania 100 km samochodem spalinowym wynosi około 45,90 zł. Dla porównania, samochód elektryczny zużywający 17,8 kWh na 100 km, pokona ten dystans za jedyne 14,91 zł, przy założeniu ładowania domowego (nocnego, ok. 0,55 zł/kWh) i publicznego (AC, 1,95 zł/kWh) w proporcjach 80/20.
Inne paliwa
Skorzystaliśmy z dostępnego na naszej stronie kalkulatora oszczędności użytkowych, wybierając losowo samochód elektryczny Nissan Ariya (214 KM/63kWh) i podając następujące parametry użytkowania:
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy: 80 km
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia wolnego od pracy: 50 km
- Cena oleju napędowego vs. zużycie paliwa: 6,08 zł/l vs. 6,7 l/100 km
- Cena LPG vs. zużycie paliwa: 2,86 zł/l vs. 9,8 l/100 km
- Cena benzyny vs. zużycie paliwa w przypadku napędu hybrydowego: 6,85 zł/l vs. 4,8 l/100 km
Wyniki kalkulacji

- BEV vs Diesel: W ciągu roku oszczędzamy 6 700 zł, po pięciu latach będzie to już 33 500 zł.
- BEV vs LPG: W ciągu roku oszczędzamy 3 449 zł, po pięciu latach będzie to już 17 245 zł.
- BEV vs HEV: W ciągu roku oszczędzamy 4 687 zł, po pięciu latach będzie to już 23 435 zł.
Dodatkowe oszczędności
Dodając do tego oszczędności z tytułu braku konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju, roczne oszczędności mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc.
Wnioski
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w codziennej eksploatacji, a koszty ich serwisowania mogą być nawet o 50% niższe w porównaniu do serwisu aut z tradycyjnym napędem. Powyższe wyliczenia to oczywiście wartości szacunkowe, a koszty posiadania pojazdu są uzależnione od wielu czynników, takich jak styl jazdy i sposób eksploatacji samochodu. Mimo to, różnice na korzyść samochodów elektrycznych są znaczące.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Opony zimowe do samochodów elektrycznych – jak wybrać i dlaczego warto?

Wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawia się coraz większa potrzeba specjalistycznych opon zimowych, które zapewnią bezpieczeństwo i poprawią efektywność jazdy w trudnych warunkach. Elektryki wymagają bowiem opon dostosowanych do specyficznych potrzeb, takich jak wyższy moment obrotowy czy większa masa pojazdu. Zobacz więcej >>
Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Po krótkiej przerwie Tesla ponownie uruchamia w Polsce program linków polecających, dzięki któremu zyskać mogą zarówno aktualni właściciele pojazdów Tesli, jak i nowi nabywcy, którzy skorzystają z unikalnego kodu rekomendacji. To szansa na zniżki dla klientów oraz premie dla polecających, co przyciąga coraz więcej zainteresowanych. Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane