Odkąd samochody elektryczne pojawiły się na polskim rynku motoryzacyjnym, trwa zagorzała dyskusja dotycząca kosztów ich utrzymania. Przeciwnicy elektryków zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, zwolennicy natomiast nie kryją się z rekordowo niskimi kosztami eksploatacji i serwisu. Kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie elektryka?
Koszty eksploatacji
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przeprowadziło badanie, które miało na celu porównanie kosztów utrzymania samochodów elektrycznych i tradycyjnych. Wyniki tego badania pokazały, że właściciele elektryków mogą być zadowoleni – ich pojazdy są nie tylko tańsze w eksploatacji (niższe koszty ładowania w porównaniu z rosnącymi cenami paliw), ale również w serwisowaniu.
Elektryk vs. tradycyjny napęd
PSPA założyło cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i średnie spalanie na poziomie 6,8 l na 100 km. Przy takich założeniach, koszt pokonania 100 km samochodem spalinowym wynosi około 45,90 zł. Dla porównania, samochód elektryczny zużywający 17,8 kWh na 100 km, pokona ten dystans za jedyne 14,91 zł, przy założeniu ładowania domowego (nocnego, ok. 0,55 zł/kWh) i publicznego (AC, 1,95 zł/kWh) w proporcjach 80/20.
Inne paliwa
Skorzystaliśmy z dostępnego na naszej stronie kalkulatora oszczędności użytkowych, wybierając losowo samochód elektryczny Nissan Ariya (214 KM/63kWh) i podając następujące parametry użytkowania:
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy: 80 km
- Średni dzienny dystans w ciągu dnia wolnego od pracy: 50 km
- Cena oleju napędowego vs. zużycie paliwa: 6,08 zł/l vs. 6,7 l/100 km
- Cena LPG vs. zużycie paliwa: 2,86 zł/l vs. 9,8 l/100 km
- Cena benzyny vs. zużycie paliwa w przypadku napędu hybrydowego: 6,85 zł/l vs. 4,8 l/100 km
Wyniki kalkulacji
- BEV vs Diesel: W ciągu roku oszczędzamy 6 700 zł, po pięciu latach będzie to już 33 500 zł.
- BEV vs LPG: W ciągu roku oszczędzamy 3 449 zł, po pięciu latach będzie to już 17 245 zł.
- BEV vs HEV: W ciągu roku oszczędzamy 4 687 zł, po pięciu latach będzie to już 23 435 zł.
Dodatkowe oszczędności
Dodając do tego oszczędności z tytułu braku konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju, roczne oszczędności mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc.
Wnioski
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w codziennej eksploatacji, a koszty ich serwisowania mogą być nawet o 50% niższe w porównaniu do serwisu aut z tradycyjnym napędem. Powyższe wyliczenia to oczywiście wartości szacunkowe, a koszty posiadania pojazdu są uzależnione od wielu czynników, takich jak styl jazdy i sposób eksploatacji samochodu. Mimo to, różnice na korzyść samochodów elektrycznych są znaczące.