Nowa era w Warszawie: Czysta Strefa Transportu od 1 lipca 2024

Nowa era w Warszawie: Czysta Strefa Transportu od 1 lipca 2024
12.06.2024 16:00
1 lipca 2024 roku Warszawa zrobi krok w kierunku czystszego środowiska, wprowadzając pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT). To pionierskie rozwiązanie ograniczy wjazd starszych i bardziej zanieczyszczających pojazdów, co ma przyczynić się do znacznej poprawy jakości powietrza w stolicy. Strefa obejmie 37 km², co stanowi około 7% powierzchni miasta, wyprzedzając tym samym Kraków, który wstrzymał wprowadzenie swojej strefy ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Nalepki i zasady wjazdu
Od 1 lipca SCT obejmie większość Śródmieścia oraz części otaczających je dzielnic. Wjazd do tej strefy będzie ograniczony dla pojazdów, które emitują najwięcej szkodliwych spalin. Ograniczenia będą dotyczyć samochodów benzynowych (w tym LPG) starszych niż 27 lat, niespełniających normy Euro 2, oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat, niespełniających normy Euro 4.

Nalepka będzie wymagana, ale jej brak nie będzie karany. Mandat grozi jednak za nieuprawniony wjazd do strefy. W pierwszym etapie nalepki dotyczyć będą jedynie około 1,5%-2% pojazdów. Mieszkańcy Warszawy rozliczający tu podatki będą zwolnieni z obostrzeń przez pierwsze 3,5 roku, a seniorzy (powyżej 70 lat) i osoby z niepełnosprawnościami będą zwolnieni bezterminowo, co potwierdzi specjalna nalepka.
Etapy wprowadzania SCT
Warszawska SCT będzie wprowadzana w pięciu etapach do 2032 roku:
- Etap 1 (2024): Ograniczenia obejmą 2% floty pojazdów z 2020 roku, co ma przynieść spadek emisji NOx o 11% i PM o 20%.
- Etap 2 (2026): Ograniczenia dotkną 9% floty, redukując emisję NOx o 27% i PM o 55%.
- Etap 3 (2028): 16% pojazdów zostanie objętych obostrzeniami, co zmniejszy emisję NOx o 55% i PM o 66%.
- Etap 4 (2030): Wjazd będzie ograniczony dla 23% floty, co pozwoli na redukcję emisji NOx o 74% i PM o 68%.
- Etap 5 (2032): Ostatecznie ograniczenia obejmą 27% pojazdów, co zmniejszy emisję NOx o 80% i PM o 69%.
Jak zaznaczył Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, Warszawa stanie się swoistym poligonem doświadczalnym dla polskich przepisów o SCT. Doświadczenia Warszawy będą cenną lekcją dla innych miast i Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Korzyści dla zdrowia i środowiska
Wprowadzenie SCT przyniesie liczne korzyści, zarówno ekologiczne, jak i zdrowotne. Redukcja emisji NOx i PM poprawi jakość powietrza, co bezpośrednio wpłynie na zdrowie mieszkańców. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza oznacza mniejsze ryzyko chorób układu oddechowego i krążenia, co poprawi jakość życia w mieście.
SCT w Krakowie i innych miastach
Kraków również planował wprowadzenie SCT w lipcu 2024 roku, jednak wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego unieważnił uchwałę o SCT, zmuszając władze do opracowania nowego projektu. Wyrok nie jest prawomocny, a miasto czeka na pisemne uzasadnienie.

Inne miasta, takie jak Wrocław, Gdańsk i Łódź, również planują wprowadzenie SCT. Wrocław zamierza rozpocząć działania do 2025 roku, a Gdańsk i Łódź są na etapie konsultacji społecznych i planowania, z możliwym startem w 2026 roku.

Warszawska Strefa Czystego Transportu to ambitny projekt, który może stać się inspiracją dla innych polskich miast, dostrzegających potrzebę poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Ile naprawdę przejadą auta elektryczne na „zerze”? Test ADAC i niemieckich dziennikarzy

Ile naprawdę przejadą auta elektryczne na „zerze”? Test ADAC i niemieckich dziennikarzy

Zasięg 0 km. Co dalej? To pytanie spędza sen z powiek wielu kierowcom rozważającym zakup auta elektrycznego. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E to długo wyczekiwana elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych crossoverów ostatnich lat. Model, który od lat święci triumfy w Wielkiej Brytanii i zadomowił się na dobre na polskich drogach, teraz staje do walki w segmencie elektryków – i robi to po swojemu: bez rewolucji, ale z pomysłem. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane