Nowa era w Warszawie: Czysta Strefa Transportu od 1 lipca 2024

Nowa era w Warszawie: Czysta Strefa Transportu od 1 lipca 2024
12.06.2024 16:00
1 lipca 2024 roku Warszawa zrobi krok w kierunku czystszego środowiska, wprowadzając pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT). To pionierskie rozwiązanie ograniczy wjazd starszych i bardziej zanieczyszczających pojazdów, co ma przyczynić się do znacznej poprawy jakości powietrza w stolicy. Strefa obejmie 37 km², co stanowi około 7% powierzchni miasta, wyprzedzając tym samym Kraków, który wstrzymał wprowadzenie swojej strefy ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Nalepki i zasady wjazdu
Od 1 lipca SCT obejmie większość Śródmieścia oraz części otaczających je dzielnic. Wjazd do tej strefy będzie ograniczony dla pojazdów, które emitują najwięcej szkodliwych spalin. Ograniczenia będą dotyczyć samochodów benzynowych (w tym LPG) starszych niż 27 lat, niespełniających normy Euro 2, oraz pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat, niespełniających normy Euro 4.

Nalepka będzie wymagana, ale jej brak nie będzie karany. Mandat grozi jednak za nieuprawniony wjazd do strefy. W pierwszym etapie nalepki dotyczyć będą jedynie około 1,5%-2% pojazdów. Mieszkańcy Warszawy rozliczający tu podatki będą zwolnieni z obostrzeń przez pierwsze 3,5 roku, a seniorzy (powyżej 70 lat) i osoby z niepełnosprawnościami będą zwolnieni bezterminowo, co potwierdzi specjalna nalepka.
Etapy wprowadzania SCT
Warszawska SCT będzie wprowadzana w pięciu etapach do 2032 roku:
- Etap 1 (2024): Ograniczenia obejmą 2% floty pojazdów z 2020 roku, co ma przynieść spadek emisji NOx o 11% i PM o 20%.
- Etap 2 (2026): Ograniczenia dotkną 9% floty, redukując emisję NOx o 27% i PM o 55%.
- Etap 3 (2028): 16% pojazdów zostanie objętych obostrzeniami, co zmniejszy emisję NOx o 55% i PM o 66%.
- Etap 4 (2030): Wjazd będzie ograniczony dla 23% floty, co pozwoli na redukcję emisji NOx o 74% i PM o 68%.
- Etap 5 (2032): Ostatecznie ograniczenia obejmą 27% pojazdów, co zmniejszy emisję NOx o 80% i PM o 69%.
Jak zaznaczył Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, Warszawa stanie się swoistym poligonem doświadczalnym dla polskich przepisów o SCT. Doświadczenia Warszawy będą cenną lekcją dla innych miast i Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Korzyści dla zdrowia i środowiska
Wprowadzenie SCT przyniesie liczne korzyści, zarówno ekologiczne, jak i zdrowotne. Redukcja emisji NOx i PM poprawi jakość powietrza, co bezpośrednio wpłynie na zdrowie mieszkańców. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza oznacza mniejsze ryzyko chorób układu oddechowego i krążenia, co poprawi jakość życia w mieście.
SCT w Krakowie i innych miastach
Kraków również planował wprowadzenie SCT w lipcu 2024 roku, jednak wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego unieważnił uchwałę o SCT, zmuszając władze do opracowania nowego projektu. Wyrok nie jest prawomocny, a miasto czeka na pisemne uzasadnienie.

Inne miasta, takie jak Wrocław, Gdańsk i Łódź, również planują wprowadzenie SCT. Wrocław zamierza rozpocząć działania do 2025 roku, a Gdańsk i Łódź są na etapie konsultacji społecznych i planowania, z możliwym startem w 2026 roku.

Warszawska Strefa Czystego Transportu to ambitny projekt, który może stać się inspiracją dla innych polskich miast, dostrzegających potrzebę poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Czy infrastruktura energetyczna wytrzyma elektryfikację transportu?

Czy infrastruktura energetyczna wytrzyma elektryfikację transportu?

Elektryfikacja transportu, czyli przejście na pojazdy elektryczne, stanowi kluczowy element transformacji energetycznej w Polsce i Europie. Wraz z rozwojem elektromobilności pojawia się pytanie: czy nasza infrastruktura energetyczna jest gotowa na tak ogromne zmiany? Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który startuje w Łodzi, tematy te zostaną szeroko omówione przez ekspertów. Wyzwania dla infrastruktury energetycznej Eksperci szacują, że do 2050 roku samochody elektryczne będą odpowiadać za 12-14% globalnej konsumpcji energii. Zobacz więcej >>
Anwim S.A. i Makro Polska rozwijają infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych

Anwim S.A. i Makro Polska rozwijają infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych

Anwim S.A., właściciel sieci stacji paliw MOYA, podejmuje kolejne kroki w kierunku rozwoju elektromobilności w Polsce. Firma podpisała umowę z Makro Polska, dzięki której na parkingach przed 28 hurtowniami tej sieci pojawi się 150 nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Systemy wspomagania jazdy, takie jak Tesla Autopilot, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez asystowanie kierowcy. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sugerują, że wielu użytkowników korzysta z tych systemów w sposób, który podważa ich pierwotny cel. Zobacz więcej >>
Hyundai walczy z pożarami samochodów elektrycznych w podziemnych parkingach – nowa era robotów strażackich

Hyundai walczy z pożarami samochodów elektrycznych w podziemnych parkingach – nowa era robotów strażackich

W obliczu rosnącej liczby pożarów samochodów elektrycznych (EV) w podziemnych garażach, Hyundai Motor Group podjął kroki, które mogą zrewolucjonizować bezpieczeństwo przeciwpożarowe w miastach. We współpracy z Narodową Agencją Pożarniczą Korei, firma planuje wprowadzenie do służby bezzałogowego robota strażackiego, który stanie się kluczowym elementem w walce z niebezpiecznymi pożarami akumulatorów litowo-jonowych. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane