Leasing vs Najem Długoterminowy: Porównanie Form Finansowania Samochodów

Leasing vs Najem Długoterminowy: Porównanie Form Finansowania Samochodów
17.06.2024 16:00
Decyzja o zakupie samochodu to zazwyczaj proces wymagający starannej analizy finansowej, niezależnie od tego, czy dotyczy ona klienta indywidualnego czy firmy. W dzisiejszych czasach zakup auta za gotówkę jest rzadkością, dlatego coraz więcej osób i przedsiębiorstw zwraca się ku alternatywnym formom finansowania, takim jak leasing i najem długoterminowy. W tym artykule przyjrzymy się tym dwóm popularnym rozwiązaniom, porównując ich charakterystyki, zalety oraz odpowiednio dobrane przykłady.
Leasing
Leasing samochodowy jest jedną z najczęściej wybieranych form finansowania, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Polega na umowie między leasingodawcą (firmą leasingową) a leasingobiorcą (osobą fizyczną lub prawną), na mocy której leasingodawca udostępnia pojazd do użytku leasingobiorcy za określoną opłatą przez określony czas. Kluczowe elementy umowy obejmują miesięczne raty leasingowe oraz opcję wykupu pojazdu po zakończeniu umowy.

Podział leasingu samochodowego:

- Leasing operacyjny: Samochód jest użytkowany przez określony czas, po którym wraca do leasingodawcy. Koszty leasingu są zaliczane jako koszty uzyskania przychodu, co jest korzystne podatkowo dla firm.

- Leasing finansowy: Po zakończeniu umowy, leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po symbolicznym wykupie. Koszty związane z leasingiem są również uznawane za koszty uzyskania przychodu.

- Leasing zwrotny: Właściciel pojazdu sprzedaje go firmie leasingowej, która następnie wynajmuje go z powrotem na warunkach operacyjnych lub finansowych.

Leasing samochodowy jest atrakcyjny dla firm potrzebujących nowoczesnej floty bez angażowania dużej ilości kapitału. Dla osób prywatnych może stanowić alternatywę dla kredytu samochodowego, zapewniając regularną wymianę pojazdu co kilka lat bez konieczności dużej wpłaty własnej na początku umowy.
Najem Długoterminowy
Najem długoterminowy samochodu to rosnąca forma finansowania, szczególnie popularna wśród firm, ale także zyskująca na znaczeniu wśród klientów indywidualnych. Polega na wynajmie pojazdu na okres zazwyczaj od 12 do 60 miesięcy, z stałą miesięczną ratą zawierającą dodatkowe usługi, takie jak serwisowanie, ubezpieczenie czy samochód zastępczy.

Rodzaje najmu długoterminowego:

- Najem z pełnym pakietem usług: Wszystkie usługi eksploatacyjne są zawarte w miesięcznej racie. Jest to korzystne dla firm, które chcą przewidywać koszty.
- Najem bez pełnego pakietu usług: Najemca zarządza samochodem i ponosi dodatkowe koszty, co może być korzystne dla tych, którzy mogą negocjować lepsze warunki zewnętrzne usługi.

Najem długoterminowy pozwala firmom zachować elastyczność finansową, unikając problemów związanych z amortyzacją i sprzedażą pojazdów. Jest to również wygodne rozwiązanie dla indywidualnych użytkowników, którzy chcą uniknąć utraty wartości pojazdu i związanych z nią problemów.
Porównanie Praktyczne
Aby lepiej zobrazować różnice pomiędzy leasingiem a najmem długoterminowym, przyjrzymy się przykładowemu porównaniu na podstawie elektrycznego modelu Kii EV6 GT:

Leasing Operacyjny Kii EV6 GT:
- Cena katalogowa: 405 900 zł
- Cena promocyjna: 271 953 zł
- Okres leasingu: 3 lata
- Wpłata własna: 20%
- Miesięczna rata: 4624 zł (netto)
- Wykup końcowy: 44 057 zł (netto)

Najem Długoterminowy Kii EV6 GT:
- Okres najmu: 3 lata
- Wpłata własna: brak
- Miesięczna rata: 2699 zł (netto)
- Wliczone usługi: serwis, ubezpieczenie, auto zastępcze
- Limit przebiegu: 15 000 km rocznie

Wartość wszystkich 36 rat wynosi 166 464 zł dla leasingu operacyjnego i 97 164 zł dla najmu długoterminowego. Koszty dodatkowe związane z eksploatacją, takie jak ubezpieczenie, ponosi użytkownik we wszystkich przypadkach.
Rynek i Tendencje
Według danych Związku Polskiego Leasingu, wartość udzielonego finansowania leasingowego wzrosła o 14,9% w pierwszym półroczu 2023 roku, osiągając 47,83 mld zł. Sektor najmu długoterminowego samochodów również odnotował stabilny wzrost, wynoszący 9% r/r. Usługa ta stała się istotną częścią rynku motoryzacyjnego, zwłaszcza w czasach trudności gospodarczych.

Każda z tych form finansowania ma swoje zalety i wady, które powinny być rozważane w kontekście indywidualnych potrzeb i sytuacji finansowej użytkownika. Zarówno leasing, jak i najem długoterminowy oferują elastyczność oraz różne opcje końcowe umowy, dostosowane do różnych preferencji i potrzeb klientów.

Dzięki temu artykułowi mam nadzieję, że udało się rzucić więcej światła na dwie popularne formy finansowania samochodów. Każda z nich ma swoje miejsce na rynku, oferując użytkownikom różnorodne korzyści i opcje dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Recykling baterii litowo-jonowych w samochodach elektrycznych: klucz do zrównoważonej motoryzacji

Recykling baterii litowo-jonowych w samochodach elektrycznych: klucz do zrównoważonej motoryzacji

Recykling baterii i akumulatorów używanych w samochodach elektrycznych jest nie tylko kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także wyzwaniem wymagającym zaawansowanych technologii i precyzyjnego zarządzania. Od wydobycia cennych surowców po neutralizację materiałów niebezpiecznych, proces ten odgrywa zasadniczą rolę w minimalizowaniu wpływu na środowisko i zapewnianiu stabilności dostaw niezbędnych do produkcji nowych baterii. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID.Golf - Rewolucja Elektryczna Przełożona

Volkswagen ID.Golf - Rewolucja Elektryczna Przełożona

Volkswagen ID.Golf, który miał być przełomem w elektryfikacji jednego z najbardziej ikonicznych modeli w historii motoryzacji, napotyka kolejne opóźnienia. Premierę przesunięto o 15 miesięcy, co oznacza, że nie zobaczymy go na rynku przed 2029 rokiem. Zobacz więcej >>
Unia Europejska Wprowadza Cła na Samochody Elektryczne z Chin: Co to oznacza dla rynku?

Unia Europejska Wprowadza Cła na Samochody Elektryczne z Chin: Co to oznacza dla rynku?

Unia Europejska podjęła decyzję, która może znacząco wpłynąć na rynek samochodów elektrycznych: wprowadzenie tymczasowych ceł na importowane z Chin pojazdy EV. Jakie są szczegóły i dlaczego ta decyzja budzi tak wiele kontrowersji? Wysokość ceł i ich wprowadzenie Komisja Europejska ogłosiła, że od lipca 2024 roku na samochody elektryczne z Chin zostanie nałożone tymczasowe cło w wysokości 21%. Zobacz więcej >>
Nowe Punkty Ładowania Samochodów Elektrycznych przy Sklepach Stokrotka dzięki Współpracy z Inbalance Grid

Nowe Punkty Ładowania Samochodów Elektrycznych przy Sklepach Stokrotka dzięki Współpracy z Inbalance Grid

W ramach ambitnego projektu rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, Stokrotka, jedna z największych sieci supermarketów w Polsce, podpisała umowę partnerską z litewskim operatorem stacji ładowania Inbalance Grid. Efektem tej współpracy będzie stworzenie aż 276 nowych stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych w 114 lokalizacjach na terenie całego kraju. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane