Tesla Model X: Przepych, Technologia i Ukryte Wady – Co Warto Wiedzieć Przed Zakupem?

Tesla Model X: Przepych, Technologia i Ukryte Wady – Co Warto Wiedzieć Przed Zakupem?
30.07.2024 16:00
Tesla Model X to samochód, który zachwyca nie tylko swoimi osiągami i przestronnością wnętrza, ale także unikalnymi, skrzydlatymi drzwiami tylnymi, które robią naprawdę duże wrażenie. Model ten ma jednak swoje wady, a użytkownicy czasami skarżą się na powracające problemy. Na co zwrócić uwagę, planując zakup Modelu X? I ile trzeba wydać na „weterana” segmentu elektrycznych SUV-ów?
Osiem lat tradycji
Historia Modelu X rozpoczęła się w 2016 roku. Był to drugi produkcyjny samochód Tesli, wprowadzony trzy lata po Modelu S. Model X to duży SUV, dostępny w konfiguracjach 5, 6 i 7-osobowych. Na początku swojej kariery, był właściwie bezkonkurencyjny – inne marki nie oferowały SUV-ów na prąd, które mogły pomieścić tylu pasażerów. Dopiero teraz Tesla doczekała się rywali w postaci Kii EV9 czy nadchodzącego Volvo EX90.
Kilka faktów
Tesla Model X ma 5037 mm długości, 2071 mm szerokości i 1684 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 3061 mm. Stylistyka jest typowa dla Tesli – elegancka, ale nie szokująca. Najciekawszym elementem są tylne drzwi otwierane do góry. Choć efektowne, mogą być problematyczne na ciasnych, podziemnych parkingach. Specjalne czujniki obliczają miejsce potrzebne na otwarcie drzwi, co czasem ogranicza ich funkcjonalność.
Im później, tym lepiej
Auto stale przechodziło modernizacje, co oznacza, że im późniejszy egzemplarz kupimy, tym bardziej dopracowany będzie. W 2019 roku Model X otrzymał większą moc ładowania (200 kW), adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, większy zasięg oraz większą moc i moment obrotowy. W 2021 roku samochód został czasowo wycofany z produkcji, by wrócić w 2022 roku z odświeżonym wnętrzem i opcją wersji z trzema silnikami (Plaid).
Nazewnictwo wersji
Obecnie gama składa się z odmian dwusilnikowej i Plaid. Dawniej, nazwy składały się z kombinacji liter i cyfr, gdzie „P” oznaczało Performance, a „D” – Dual (podwójny silnik). Cyfry oznaczały pojemność akumulatora – np. 60D to 60 kWh, 75D – 75 kWh. W 2019 roku wprowadzono nazewnictwo Standard Range AWD, Long Range AWD i Long Range Performance AWD.
Bogate wyposażenie
Tesla Model X wyróżnia się bogatym wyposażeniem. Standardowo znajdziemy 17-calowy ekran dotykowy z nawigacją i DAB, kamerę cofania, system bezkluczykowy i elektryczną obsługę wszystkich drzwi oraz tylnej klapy. Opcjonalnie dostępne są m.in. Autopilot, hak holowniczy i 22-calowe felgi.
Wnętrze
Najmniej pożądane są wersje 5-miejscowe. Wersje 6-miejscowe zapewniają największy komfort, mając osobne fotele w każdym rzędzie. Modele siedmioosobowe po lipcu 2017 r. mają drugi rząd składany na płasko, co zwiększa przestrzeń bagażową do 2367 litrów. Dodatkowym atutem jest 187-litrowy kufer z przodu.
Osiągi i zasięg
Podstawowy model 60D miał deklarowany zasięg 320 km. Wersja 75D uzyskiwała około 410 km na jednym ładowaniu, 100D – 480 km (Long Range do 580 km). Wersja P100D osiąga 100 km/h w 2,9 s, oferując zasięg około 370 km.
Zalety i wady
Model X jest chwalony za komfort, przestrzeń i osiągi. Doceniany jest za rozsądne zużycie energii i duże zasięgi. Wadą są wysokie ceny i duże wymiary, co może być problematyczne w miastach i na parkingach. Inne wady to wysoka masa własna, wpadki jakościowe i drobne usterki.
Typowe usterki
Do typowych problemów należą awarie systemu multimedialnego, problemy z nagrzewnicą, szybkie zużycie zawieszenia oraz kłopoty z uszczelkami. Warto zwrócić uwagę na powypadkową przeszłość wielu egzemplarzy.
Sytuacja rynkowa i ceny
Na portalu Otomoto (stan na 26.07.2024 r.) można znaleźć 37 egzemplarzy Modelu X. Ceny zaczynają się od 120 000 zł za sprowadzany z Kanady egzemplarz z 2016 roku. Samochody młodsze i z niższymi przebiegami kosztują ponad 200 000 zł. Nowa Tesla Model X w salonie kosztuje od 476 990 zł (dwusilnikowa) do 546 990 zł (Plaid).
Jaką Teslą Model X warto kupić?
Najlepiej celować w jak najmłodsze egzemplarze. Idealna konfiguracja to siedem miejsc, Autopilot i jak największy akumulator. Podsumowując, Tesla Model X to efektowny, rodzinny samochód, który oferuje doskonałe osiągi, dobry zasięg i wysoki komfort jazdy, choć nie jest pozbawiony wad.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Polska nawiązał współpracę z firmą Elocity, dzięki której blisko 50 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych operatora zostało włączonych do aplikacji Elocity. To kolejny krok w stronę uproszczenia elektromobilności dla użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Zobacz więcej >>
Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane