Warszawa Pionierem w Ochronie Klimatu: Start Strefy Czystego Transportu

Warszawa Pionierem w Ochronie Klimatu: Start Strefy Czystego Transportu
10.07.2024 16:00
Od 1 lipca 2024 roku Warszawa stała się krajowym prekursorem w sektorze ochrony klimatu dzięki wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT). W ramach tego ambitnego projektu, miasto dąży do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu komunikacyjnego, obejmując obszar 37 kilometrów kwadratowych, co stanowi około 7% powierzchni miasta.
Ograniczenia dla Najbardziej Emisyjnych Pojazdów
Wprowadzenie SCT oznacza, że kierowcy starszych samochodów benzynowych (ponad 27-letnich) oraz diesli (ponad 19-letnich) nie będą mogli wjechać do wyznaczonej strefy. Granice SCT obejmują Śródmieście oraz fragmenty dzielnic centralnych, ograniczone głównymi drogami i liniami kolejowymi, takimi jak al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska i wiele innych.
Wpływ na Jakość Powietrza
Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju Organizacji PSNM, podkreśliła znaczenie tego dnia dla polskich miast: „Otwarcie strefy czystego transportu w Warszawie stanowi krok w stronę walki o poprawę jakości powietrza i ograniczenia smogu komunikacyjnego, przyczyniającego się nawet do 40 tysięcy przedwczesnych zgonów rocznie w całym kraju.”
Liberalne Przepisy i Etapy Wdrożenia
W pierwszym etapie, SCT obejmie zaledwie 3% najbardziej emisyjnych pojazdów poruszających się po warszawskich drogach. W drugim etapie, zaplanowanym na 2026 rok, ograniczenia będą bardziej rygorystyczne. Od 2028 roku, obywatele mieszkający i płacący podatki w stolicy Polski będą musieli przestrzegać tych przepisów.
Wyłączenia i Kontrole
Niektóre grupy pojazdów są wyłączone z nowych przepisów, w tym samochody zabytkowe oraz pojazdy należące do osób z niepełnosprawnością. Kontrola przestrzegania zasad SCT będzie realizowana poprzez odczyt tablic rejestracyjnych przez system przenośnych kamer oraz przez patrole kontrolujące pojazdy wewnątrz strefy.
Jak Sprawdzić, Czy Twój Samochód Spełnia Normy?
Kierowcy mogą sprawdzić, czy ich pojazd spełnia normy SCT za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub na stronie internetowej miasta. W przypadku, gdy pojazd nie spełnia wymagań, istnieje możliwość skorzystania z jednego z wyłączeń, po uprzednim złożeniu odpowiedniego wniosku.
Podsumowanie
Wprowadzenie SCT w Warszawie to znaczący krok w stronę poprawy jakości powietrza i ochrony klimatu. Działania te mają na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i poprawę zdrowia mieszkańców. To początek wieloetapowego procesu, który ma na celu uczynienie stolicy Polski bardziej przyjazną dla środowiska.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Grupa Muszkieterów wkracza w elektromobilność – rozwój sieci stacji ładowania EV przy Intermarché i Bricomarché

Grupa Muszkieterów wkracza w elektromobilność – rozwój sieci stacji ładowania EV przy Intermarché i Bricomarché

Grupa Muszkieterów, znana w Polsce z sieci sklepów Intermarché i Bricomarché, zdecydowała się na elektromobilne przyspieszenie, stawiając na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W tym celu nawiązała współpracę z polską firmą Elocity, specjalizującą się w dostarczaniu technologii dla stacji ładowania EV. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID.3 obniża ceny – odpowiedź na rosnącą konkurencję

Volkswagen ID.3 obniża ceny – odpowiedź na rosnącą konkurencję

Volkswagen ID.3 staje przed coraz większym wyzwaniem na rynku aut elektrycznych, a konkurencja rośnie nie tylko ze strony innych producentów, ale również wewnątrz koncernu VW. Aby utrzymać konkurencyjność swojego popularnego modelu, niemiecki gigant postanowił obniżyć ceny ID.3, przynajmniej na rynku niemieckim. Zobacz więcej >>
Czy infrastruktura energetyczna wytrzyma elektryfikację transportu?

Czy infrastruktura energetyczna wytrzyma elektryfikację transportu?

Elektryfikacja transportu, czyli przejście na pojazdy elektryczne, stanowi kluczowy element transformacji energetycznej w Polsce i Europie. Wraz z rozwojem elektromobilności pojawia się pytanie: czy nasza infrastruktura energetyczna jest gotowa na tak ogromne zmiany? Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który startuje w Łodzi, tematy te zostaną szeroko omówione przez ekspertów. Wyzwania dla infrastruktury energetycznej Eksperci szacują, że do 2050 roku samochody elektryczne będą odpowiadać za 12-14% globalnej konsumpcji energii. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane