Recykling baterii i akumulatorów używanych w samochodach elektrycznych jest nie tylko kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także wyzwaniem wymagającym zaawansowanych technologii i precyzyjnego zarządzania. Od wydobycia cennych surowców po neutralizację materiałów niebezpiecznych, proces ten odgrywa zasadniczą rolę w minimalizowaniu wpływu na środowisko i zapewnianiu stabilności dostaw niezbędnych do produkcji nowych baterii. W artykule przedstawiamy, jak działa recykling baterii litowo-jonowych, jakie technologie są stosowane i jak wygląda rozwój tej dziedziny.
Na czym to polega?
Recykling baterii i akumulatorów stosowanych w samochodach elektrycznych stanowi jeden z fundamentalnych elementów strategii zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej. Proces ten, choć skomplikowany i wymagający zaawansowanych technologii, jest niezbędny do minimalizacji wpływu na środowisko naturalne oraz zapewnienia ciągłości dostaw surowców niezbędnych do produkcji nowych baterii.
Kilka etapów recyklingu…
Recykling baterii litowo-jonowych, najczęściej stosowanych w pojazdach elektrycznych, obejmuje kilka etapów. Pierwszym z nich jest demontaż pojazdu i wyjęcie baterii. Ze względu na ryzyko związane z pracą z materiałami wysokiej energii, wymaga to zastosowania odpowiednich procedur bezpieczeństwa i specjalistycznego sprzętu. Następnie bateria jest poddawana procesowi rozładowania, aby zminimalizować ryzyko wybuchu czy pożaru podczas dalszej obróbki. Rozładowane baterie są transportowane do zakładów recyklingowych, gdzie rozpoczyna się właściwy proces odzysku materiałów.
…i dwa rodzaje
Recykling baterii litowo-jonowych można podzielić na dwa główne rodzaje: recykling pirometalurgiczny i hydrometalurgiczny. Recykling pirometalurgiczny polega na podgrzewaniu baterii w piecach hutniczych w celu odzyskania metali takich jak kobalt, nikiel i miedź. Proces ten, choć skuteczny w odzyskiwaniu metali o wysokiej wartości, ma pewne ograniczenia – prowadzi do utraty części materiałów, takich jak lit, który w wysokich temperaturach ulatnia się i jest trudny do odzyskania. Z kolei recykling hydrometalurgiczny polega na rozpuszczaniu rozdrobnionych baterii w specjalnych roztworach chemicznych. Pozwala to na bardziej efektywne odzyskiwanie metali, w tym litu, choć proces ten jest bardziej skomplikowany i wymaga precyzyjnego zarządzania odpadami chemicznymi.
Drugie życie
Równocześnie z rozwojem technologii recyklingu, branża motoryzacyjna pracuje nad wydłużeniem żywotności baterii poprzez technologię drugiego życia. Polega to na wykorzystaniu wycofanych z użytku baterii samochodowych do mniej wymagających aplikacji, takich jak magazynowanie energii w systemach odnawialnych źródeł energii. Baterie, które utraciły część swojej pojemności i nie są już wystarczająco wydajne do napędzania pojazdów, mogą nadal efektywnie magazynować energię, co pozwala na maksymalizację ich cyklu życia.
Budowa baterii i odzyskiwanie surowców
Baterie litowo-jonowe, stosowane powszechnie w samochodach elektrycznych, składają się z czterech kluczowych komponentów: katody, anody, elektrolitu i separatora. W ich budowie można również znaleźć aluminiowy pojemnik ochronny, modułową obudowę oraz plastikowe osłony ogniw, przewodów i złączek. W zależności od materiału katody, baterie te można podzielić na kilka typów. Najczęściej używane w pojazdach elektrycznych to: litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC), litowo-niklowo-kobaltowo-glinowe (NCA) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Baterie NMC i NCA znajdują zastosowanie głównie w samochodach osobowych, natomiast baterie LFP są preferowane w autobusach elektrycznych.
Mokra chemia
Jedną z nowych metod jest proces mokrej chemii, stosowany m.in. przez firmę Li-Cycle współpracującą z LG i General Motors. Akumulatory poddaje się obróbce w procesie rozdrabniania podwodnego. Jego efektem jest „czarna masa” zawierająca najważniejsze materiały. W innym zakładzie wydobywa się z niej minerały. Dzięki tej metodzie poprawia się efektywność odzyskiwania surowców i zmniejsza się ryzyko zapłonu. W tysiącu ton „czarnej masy” jest 278 ton niklu, 55 ton litu i 35 ton kobaltu.
Rynek recyklingu
Branża odzyskiwania surowców wciąż jest uznawana za raczkującą – należy jednak zauważyć, że dynamicznie się rozwija. W Europie zakłady zajmujące się recyklingiem baterii są w niemal każdym kraju – i znacząca ich liczba znajduje się także w Polsce. Liderem jest zakład Minworth (Veolla) w Wielkiej Brytanii, przerabiający 50 000 ton akumulatorów rocznie. W Szwecji w 2030 roku Northvolt zamierza przerabiać aż 125 000 ton. Pod koniec 2023 roku było to 25 000 ton. W Polsce zakład w Zawierciu (Elemental Strategic Metals) odpowiada za 12 000 ton rocznie. Akumulatory będą tam demontowane, rozładowywane i przetwarzane w celu uzyskania tzw. czarnej masy, którą można wykorzystać do wytworzenia nowych materiałów akumulatorowych. W połowie marca swoje działanie rozpoczął również zakład Eneris w Żarkach i jest on największym tego typu zakładem w Europie.
Przyszłość recyklingu baterii
Pomimo znaczących postępów, recykling baterii litowo-jonowych nadal wiąże się z wysoką pracochłonnością i emisją zanieczyszczeń. Procesy te są kosztowne, zarówno pod względem finansowym, jak i ekologicznym. Dlatego też dalsze innowacje w tej dziedzinie są niezbędne, aby zwiększyć efektywność i zrównoważenie recyklingu, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego negatywnego wpływu na środowisko.
Globalne inicjatywy i regulacje prawne, takie jak europejska dyrektywa dotycząca baterii, nakładają na producentów obowiązek odpowiedzialnego zarządzania zużytymi bateriami, w tym ich recyklingiem. Przepisy te promują rozwój infrastruktury recyklingowej i technologii odzysku, jednocześnie stymulując badania i innowacje w zakresie ekologicznego projektowania baterii.