Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023

Norwegia Ponownie Liderem Elektromobilności: Rekordowy Sierpień 2023
04.09.2024 16:30
Norwegia od dawna wyznacza trendy w dziedzinie elektromobilności, a sierpień 2023 roku przyniósł kolejny przełomowy moment. W tym miesiącu aż 94,3% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów w Norwegii to pojazdy elektryczne, co stanowi nowy globalny rekord i jeszcze mocniej umacnia pozycję tego skandynawskiego kraju na czele światowej rewolucji transportowej.
Imponujące Statystyki
Według danych Norweskiej Federacji Drogowej (OFV), w sierpniu 2023 roku Norwegowie zarejestrowali 10 480 nowych samochodów elektrycznych, co podniosło łączną liczbę tego typu pojazdów sprzedanych od początku roku do 68 435 sztuk. To niezwykłe osiągnięcie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że Norwegia liczy zaledwie 5,5 miliona mieszkańców. W porównaniu do innych europejskich rynków, Norwegia zdecydowanie wyprzedza resztę kontynentu, ustanawiając wysokie standardy dla zrównoważonego transportu.
Kluczowe Czynniki Sukcesu
Sukces Norwegii w dziedzinie elektromobilności nie jest przypadkowy. Kraj ten od lat konsekwentnie buduje sprzyjające warunki dla rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Przede wszystkim, norweski rząd wprowadził hojne ulgi podatkowe, które znacząco obniżają koszt zakupu pojazdów elektrycznych, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi finansowo w porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych. Ponadto, rozwinięta infrastruktura ładowania, dostępna na terenie całego kraju, umożliwia bezproblemowe użytkowanie elektryków nawet w najbardziej odległych rejonach.

Rząd Norwegii od lat angażuje się w walkę z emisjami, co znajduje odzwierciedlenie w preferencjach zakupowych obywateli, którzy coraz częściej wybierają ekologiczne środki transportu. Wśród liderów sprzedaży w sierpniu 2023 roku znalazła się Tesla Model Y, z 2107 zarejestrowanymi egzemplarzami, co stanowi prawie 20% wszystkich sprzedanych samochodów elektrycznych. Inne popularne modele to Volvo EX30, Skoda Enyaq oraz wybrane modele Volkswagena ID. W czołówce producentów w sierpniu znalazły się Tesla, Toyota i Volkswagen.
Ambitne Plany na Przyszłość
Norwegia wyznaczyła sobie ambitny cel: do 2025 roku całkowicie wyeliminować z rynku pojazdy napędzane paliwami kopalnymi i sprzedawać wyłącznie samochody zeroemisyjne. Jest to plan znacznie bardziej agresywny niż ten przyjęty przez Unię Europejską, która przewiduje osiągnięcie podobnego celu dopiero dziesięć lat później.

„Żaden kraj na świecie nie zbliży się do Norwegii w wyścigu samochodów elektrycznych. Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce będziemy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu, jakim jest 100% sprzedaży samochodów bezemisyjnych do 2025 roku” – stwierdził Oyvind Solberg Thorsen, dyrektor OFV.
Wyzwania dla Reszty Europy
Podczas gdy Norwegia może pochwalić się imponującymi wynikami w sprzedaży pojazdów elektrycznych, inne kraje europejskie wciąż borykają się z poważnymi wyzwaniami. Wysokie koszty zakupu elektryków oraz niedostatecznie rozwinięta infrastruktura ładowania hamują rozwój tego rynku w wielu państwach. Wzrost popularności pojazdów hybrydowych, które wciąż częściowo opierają się na paliwach kopalnych, ogranicza ich pozytywny wpływ na redukcję emisji.

Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w lipcu 2023 roku samochody elektryczne stanowiły jedynie 12,1% sprzedaży nowych pojazdów w Unii Europejskiej. W dalszym ciągu dominują samochody benzynowe (33,4%) oraz hybrydy (32%), podczas gdy udział diesli systematycznie maleje, osiągając w sierpniu zaledwie 12,6%.
Podsumowanie
Norwegia nie tylko utrzymuje swoją pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności, ale także wyznacza nowe standardy, które mogą stać się wzorem do naśladowania dla innych krajów. Sukces Norwegii pokazuje, że odpowiednia polityka fiskalna, inwestycje w infrastrukturę oraz świadome decyzje konsumenckie mogą zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny, zbliżając nas do bardziej zrównoważonej przyszłości.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

 Orlen bez rosyjskiej ropy – historyczny koniec epoki

Orlen bez rosyjskiej ropy – historyczny koniec epoki

1 lipca 2025 roku zapisał się jako symboliczna data w historii energetycznej Europy Środkowej. Grupa Orlen zakończyła ostatni kontrakt na dostawy rosyjskiej ropy naftowej do Czech, domykając tym samym wieloletni proces uniezależniania się od surowców z Rosji. Zobacz więcej >>
Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

🚗 Wakacje + elektryk = duet idealny? Sezon urlopowy to czas intensywnych wyjazdów – także dla właścicieli samochodów elektrycznych. Coraz większy zasięg aut i rozbudowana sieć ładowarek sprawiają, że planowanie podróży jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Zobacz więcej >>
Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane