Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach
18.11.2024 18:00
15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Każda z zaprezentowanych inicjatyw skupiła się na różnych aspektach problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym naciskiem na młodych kierowców oraz osoby łamiące przepisy.

Pomimo systematycznej poprawy statystyk dotyczących wypadków drogowych, nadal istnieje wiele do zrobienia. Wypadki, szczególnie te głośne i tragiczne, jak niedawny na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej, wywołują naciski społeczne, zmuszając rządzących do podjęcia działań.
Główne propozycje resortów
Podczas piątkowej konferencji ministrowie zaprezentowali konkretne zmiany, które mają zwiększyć skuteczność egzekwowania prawa na drogach. Oto najważniejsze z nich:

- Zaostrzenie kar dla osób łamiących sądowe zakazy prowadzenia pojazdów, w tym wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia.

- Rozszerzenie przypadków, w których możliwy jest przepadek pojazdu, m.in. w sytuacjach, gdy kierowca ma od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi.

- Brak możliwości nakładania się zakazów prowadzenia pojazdów.

- Ograniczenie możliwości zawieszenia kary pozbawienia wolności, jeśli sprawca miał w chwili wypadku zakaz prowadzenia pojazdów lub powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi.

Propozycje ministra spraw wewnętrznych i administracji
Minister Tomasz Siemoniak skupił się na kwestiach dotyczących nielegalnych wyścigów i brawurowej jazdy:

- Wprowadzenie nowego przestępstwa obejmującego organizację i uczestnictwo w nielegalnych wyścigach samochodowych.

- Ustanowienie nowego wykroczenia polegającego na tzw. drifcie, czyli jeździe w kontrolowanym poślizgu.

- Podwyższenie kar za brawurową jazdę oraz za spowodowanie wypadku śmiertelnego w trakcie nielegalnych wyścigów lub przez osobę z zakazem prowadzenia pojazdów.

- Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów za złamanie sądowego zakazu.

Propozycje ministra infrastruktury
Minister Dariusz Klimczak przedstawił zmiany dotyczące młodych kierowców oraz regulacje w zakresie uprawnień:

- Możliwość wyrobienia prawa jazdy od 17. roku życia, z obowiązkiem jazdy pod opieką doświadczonego, trzeźwego kierowcy.

- Okres próbny dla wszystkich nowych kierowców z niższymi limitami prędkości i zerowym limitem alkoholu.

- Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym, z wyłączeniem dróg ekspresowych i autostrad.

- Brak możliwości redukcji punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia.

- Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy.

- Zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

Statystyki i perspektywy
Statystyki pokazują, że liczba wypadków w Polsce systematycznie spada, ale liczba kolizji wzrasta. W 2023 roku doszło do 20 936 wypadków, a w pierwszej połowie 2024 roku było ich 10 092, co oznacza wzrost o 770 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zginęło w nich 887 osób, a 11 712 doznało obrażeń. Wzrost liczby kolizji (aż o 21 559) wskazuje na potrzebę dalszych zmian w przepisach i ich skutecznego egzekwowania.

Propozycje przedstawione podczas konferencji mogą wzbudzić kontrowersje, ale są kolejnym krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Teraz pozostaje oczekiwać na konkretne terminy wprowadzenia nowych przepisów i ewentualne modyfikacje.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

W 2024 roku niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC przeprowadziła szerokie testy aż 84 samochodów, w tym 29 modeli elektrycznych. Oceniano je pod kątem zużycia energii, przestronności wnętrza, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa. Zobacz więcej >>
Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?

Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?

Kluczowe wnioski z badań Recurrent Auto Badania przeprowadzone przez firmę Recurrent Auto na ponad 10 000 samochodach elektrycznych wykazały, że pompy ciepła znacząco ograniczają utratę zasięgu w zimowych warunkach. Wyniki jednoznacznie wskazują na efektywność tej technologii, szczególnie w mroźnym klimacie, gdzie zarządzanie energią ma kluczowe znaczenie. Zobacz więcej >>
ChargeIn Go: Nowa aplikacja, która może zmienić podróże autami elektrycznymi

ChargeIn Go: Nowa aplikacja, która może zmienić podróże autami elektrycznymi

ChargeIn Go to nowa aplikacja, która ma za zadanie ułatwić podróżowanie samochodami elektrycznymi zarówno po Polsce, jak i Europie. Jak wygląda obecnie infrastruktura operatora ChargeIn i jakie plany na przyszłość ma firma? Czym jest ChargeIn Go? Twórcy aplikacji określają swoje rozwiązanie jako narzędzie do komfortowego i bezproblemowego ładowania aut elektrycznych. Zobacz więcej >>
Elektryfikacja miejskich służb komunalnych – przyszłość transportu miejskiego

Elektryfikacja miejskich służb komunalnych – przyszłość transportu miejskiego

Elektromobilność nie dotyczy już tylko samochodów osobowych. Coraz więcej miast decyduje się na inwestycje w elektryczne pojazdy komunalne, takie jak zamiatarki, śmieciarki czy pługi śnieżne. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane