15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Każda z zaprezentowanych inicjatyw skupiła się na różnych aspektach problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym naciskiem na młodych kierowców oraz osoby łamiące przepisy.
Pomimo systematycznej poprawy statystyk dotyczących wypadków drogowych, nadal istnieje wiele do zrobienia. Wypadki, szczególnie te głośne i tragiczne, jak niedawny na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej, wywołują naciski społeczne, zmuszając rządzących do podjęcia działań.
Główne propozycje resortów
Podczas piątkowej konferencji ministrowie zaprezentowali konkretne zmiany, które mają zwiększyć skuteczność egzekwowania prawa na drogach. Oto najważniejsze z nich:
- Zaostrzenie kar dla osób łamiących sądowe zakazy prowadzenia pojazdów, w tym wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia.
- Rozszerzenie przypadków, w których możliwy jest przepadek pojazdu, m.in. w sytuacjach, gdy kierowca ma od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi.
- Brak możliwości nakładania się zakazów prowadzenia pojazdów.
- Ograniczenie możliwości zawieszenia kary pozbawienia wolności, jeśli sprawca miał w chwili wypadku zakaz prowadzenia pojazdów lub powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi.
Propozycje ministra spraw wewnętrznych i administracji
Minister Tomasz Siemoniak skupił się na kwestiach dotyczących nielegalnych wyścigów i brawurowej jazdy:
- Wprowadzenie nowego przestępstwa obejmującego organizację i uczestnictwo w nielegalnych wyścigach samochodowych.
- Ustanowienie nowego wykroczenia polegającego na tzw. drifcie, czyli jeździe w kontrolowanym poślizgu.
- Podwyższenie kar za brawurową jazdę oraz za spowodowanie wypadku śmiertelnego w trakcie nielegalnych wyścigów lub przez osobę z zakazem prowadzenia pojazdów.
- Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów za złamanie sądowego zakazu.
Propozycje ministra infrastruktury
Minister Dariusz Klimczak przedstawił zmiany dotyczące młodych kierowców oraz regulacje w zakresie uprawnień:
- Możliwość wyrobienia prawa jazdy od 17. roku życia, z obowiązkiem jazdy pod opieką doświadczonego, trzeźwego kierowcy.
- Okres próbny dla wszystkich nowych kierowców z niższymi limitami prędkości i zerowym limitem alkoholu.
- Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym, z wyłączeniem dróg ekspresowych i autostrad.
- Brak możliwości redukcji punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia.
- Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy.
- Zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.
Statystyki i perspektywy
Statystyki pokazują, że liczba wypadków w Polsce systematycznie spada, ale liczba kolizji wzrasta. W 2023 roku doszło do 20 936 wypadków, a w pierwszej połowie 2024 roku było ich 10 092, co oznacza wzrost o 770 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zginęło w nich 887 osób, a 11 712 doznało obrażeń. Wzrost liczby kolizji (aż o 21 559) wskazuje na potrzebę dalszych zmian w przepisach i ich skutecznego egzekwowania.
Propozycje przedstawione podczas konferencji mogą wzbudzić kontrowersje, ale są kolejnym krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Teraz pozostaje oczekiwać na konkretne terminy wprowadzenia nowych przepisów i ewentualne modyfikacje.