Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie
23.10.2024 20:00
Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zmieniające się przepisy i coraz bardziej rygorystyczne normy jakości powietrza mogą radykalnie przekształcić krajobraz transportu miejskiego.
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek
Z danych wynika, że od 2026 roku na europejskim rynku dostępnych będzie więcej modeli elektrycznych furgonetek niż tych z napędem spalinowym. Przewiduje się, że już w 2027 roku koszt zakupu elektrycznych dostawczaków będzie niższy od ich dieslowych odpowiedników, co wpłynie na wybór przedsiębiorców. Między 2025 a 2030 rokiem w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii może zostać sprzedanych aż 3,9 miliona e-vanów, co według analiz umożliwi wprowadzenie stref wolnych od emisji w 28 największych miastach – w tym we wszystkich stolicach UE oraz Londynie.
Strefy wolne od emisji – klucz do czystszego powietrza
Elektryczne furgonetki są postrzegane jako kluczowy element w walce z zanieczyszczeniem powietrza, które jest poważnym problemem w wielu europejskich miastach. Strefy wolne od emisji, w których mogą poruszać się tylko pojazdy bezemisyjne, stają się coraz powszechniejsze. Plany zakładają utworzenie 35 nowych stref do 2030 roku, z czego 19 ma być wprowadzonych już w 2025 roku. Nowa dyrektywa UE dotycząca jakości powietrza, która wejdzie w życie w 2030 roku, będzie wymagała od miast podjęcia dodatkowych kroków, jeśli poziom zanieczyszczeń przekroczy dopuszczalne normy.
Elektryczne furgonetki – opłacalna i ekologiczna alternatywa
Kolejnym czynnikiem, który przyspieszy adaptację e-vanów, są ich koszty eksploatacji. Już teraz elektryczne furgonetki są tańsze w użytkowaniu niż pojazdy dieslowe, głównie dzięki niższym kosztom paliwa i konserwacji. Do 2026 roku na rynku pojawi się 48 modeli elektrycznych vanów, przewyższając liczbę modeli spalinowych. Dodatkowo spadające koszty produkcji baterii sprawią, że e-vany staną się jeszcze bardziej konkurencyjne cenowo.
Przyszłość flot firmowych
Jednym z głównych celów Unii Europejskiej jest elektryfikacja flot firmowych. Program Greening Corporate Fleets, który ma na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu, obejmuje także dostawczaki. Analizy organizacji Transport & Environment pokazują, że elektryczne furgonetki spełniają już potrzeby większości przedsiębiorstw, oferując zasięgi pozwalające na codzienne trasy. Na rynku dostępne są modele z zasięgiem ponad 250 km, co jest wystarczające dla typowego użytkowania, gdzie dzienne przebiegi wynoszą średnio 175 km.
Według danych z Polish EV Outlook Index, liczba elektrycznych pojazdów dostawczych w Polsce na koniec września 2024 roku wyniosła 7 331 sztuk, co oznacza wzrost o 44% w porównaniu z rokiem poprzednim. To wyraźny sygnał, że polski rynek również dynamicznie reaguje na globalny trend elektryfikacji transportu.
Podsumowanie
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek oraz wprowadzenie stref wolnych od emisji w europejskich miastach to kluczowe elementy transformacji transportu miejskiego. Dzięki spadkowi kosztów e-vanów i rosnącej liczbie dostępnych modeli, przedsiębiorstwa będą miały coraz większe możliwości wyboru pojazdów ekologicznych, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji CO2 w Europie.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump powraca do Białego Domu jako 47. prezydent Stanów Zjednoczonych, co wywołuje wiele pytań, szczególnie w kontekście przyszłości branży samochodów elektrycznych (EV). Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge wprowadził promocyjne stawki na ładowanie samochodów elektrycznych, które obowiązują od 28 października do 10 listopada 2023 roku. Zniżki te mogą szczególnie ucieszyć kierowców planujących listopadowe podróże związane z Dniem Wszystkich Świętych oraz długim weekendem. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane