Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie
23.10.2024 20:00
Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zmieniające się przepisy i coraz bardziej rygorystyczne normy jakości powietrza mogą radykalnie przekształcić krajobraz transportu miejskiego.
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek
Z danych wynika, że od 2026 roku na europejskim rynku dostępnych będzie więcej modeli elektrycznych furgonetek niż tych z napędem spalinowym. Przewiduje się, że już w 2027 roku koszt zakupu elektrycznych dostawczaków będzie niższy od ich dieslowych odpowiedników, co wpłynie na wybór przedsiębiorców. Między 2025 a 2030 rokiem w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii może zostać sprzedanych aż 3,9 miliona e-vanów, co według analiz umożliwi wprowadzenie stref wolnych od emisji w 28 największych miastach – w tym we wszystkich stolicach UE oraz Londynie.
Strefy wolne od emisji – klucz do czystszego powietrza
Elektryczne furgonetki są postrzegane jako kluczowy element w walce z zanieczyszczeniem powietrza, które jest poważnym problemem w wielu europejskich miastach. Strefy wolne od emisji, w których mogą poruszać się tylko pojazdy bezemisyjne, stają się coraz powszechniejsze. Plany zakładają utworzenie 35 nowych stref do 2030 roku, z czego 19 ma być wprowadzonych już w 2025 roku. Nowa dyrektywa UE dotycząca jakości powietrza, która wejdzie w życie w 2030 roku, będzie wymagała od miast podjęcia dodatkowych kroków, jeśli poziom zanieczyszczeń przekroczy dopuszczalne normy.
Elektryczne furgonetki – opłacalna i ekologiczna alternatywa
Kolejnym czynnikiem, który przyspieszy adaptację e-vanów, są ich koszty eksploatacji. Już teraz elektryczne furgonetki są tańsze w użytkowaniu niż pojazdy dieslowe, głównie dzięki niższym kosztom paliwa i konserwacji. Do 2026 roku na rynku pojawi się 48 modeli elektrycznych vanów, przewyższając liczbę modeli spalinowych. Dodatkowo spadające koszty produkcji baterii sprawią, że e-vany staną się jeszcze bardziej konkurencyjne cenowo.
Przyszłość flot firmowych
Jednym z głównych celów Unii Europejskiej jest elektryfikacja flot firmowych. Program Greening Corporate Fleets, który ma na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu, obejmuje także dostawczaki. Analizy organizacji Transport & Environment pokazują, że elektryczne furgonetki spełniają już potrzeby większości przedsiębiorstw, oferując zasięgi pozwalające na codzienne trasy. Na rynku dostępne są modele z zasięgiem ponad 250 km, co jest wystarczające dla typowego użytkowania, gdzie dzienne przebiegi wynoszą średnio 175 km.
Według danych z Polish EV Outlook Index, liczba elektrycznych pojazdów dostawczych w Polsce na koniec września 2024 roku wyniosła 7 331 sztuk, co oznacza wzrost o 44% w porównaniu z rokiem poprzednim. To wyraźny sygnał, że polski rynek również dynamicznie reaguje na globalny trend elektryfikacji transportu.
Podsumowanie
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek oraz wprowadzenie stref wolnych od emisji w europejskich miastach to kluczowe elementy transformacji transportu miejskiego. Dzięki spadkowi kosztów e-vanów i rosnącej liczbie dostępnych modeli, przedsiębiorstwa będą miały coraz większe możliwości wyboru pojazdów ekologicznych, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji CO2 w Europie.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjski zarząd dróg krajowych i autostrad – National Highways – rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych. Instytucja odpowiedzialna za nadzór nad 4500 milami dróg i autostrad w Wielkiej Brytanii wzbogaciła się o kolejne 58 bezemisyjnych samochodów marki Toyota. Zobacz więcej >>
Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane