Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zmieniające się przepisy i coraz bardziej rygorystyczne normy jakości powietrza mogą radykalnie przekształcić krajobraz transportu miejskiego.
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek
Z danych wynika, że od 2026 roku na europejskim rynku dostępnych będzie więcej modeli elektrycznych furgonetek niż tych z napędem spalinowym. Przewiduje się, że już w 2027 roku koszt zakupu elektrycznych dostawczaków będzie niższy od ich dieslowych odpowiedników, co wpłynie na wybór przedsiębiorców. Między 2025 a 2030 rokiem w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii może zostać sprzedanych aż 3,9 miliona e-vanów, co według analiz umożliwi wprowadzenie stref wolnych od emisji w 28 największych miastach – w tym we wszystkich stolicach UE oraz Londynie.
Strefy wolne od emisji – klucz do czystszego powietrza
Elektryczne furgonetki są postrzegane jako kluczowy element w walce z zanieczyszczeniem powietrza, które jest poważnym problemem w wielu europejskich miastach. Strefy wolne od emisji, w których mogą poruszać się tylko pojazdy bezemisyjne, stają się coraz powszechniejsze. Plany zakładają utworzenie 35 nowych stref do 2030 roku, z czego 19 ma być wprowadzonych już w 2025 roku. Nowa dyrektywa UE dotycząca jakości powietrza, która wejdzie w życie w 2030 roku, będzie wymagała od miast podjęcia dodatkowych kroków, jeśli poziom zanieczyszczeń przekroczy dopuszczalne normy.
Elektryczne furgonetki – opłacalna i ekologiczna alternatywa
Kolejnym czynnikiem, który przyspieszy adaptację e-vanów, są ich koszty eksploatacji. Już teraz elektryczne furgonetki są tańsze w użytkowaniu niż pojazdy dieslowe, głównie dzięki niższym kosztom paliwa i konserwacji. Do 2026 roku na rynku pojawi się 48 modeli elektrycznych vanów, przewyższając liczbę modeli spalinowych. Dodatkowo spadające koszty produkcji baterii sprawią, że e-vany staną się jeszcze bardziej konkurencyjne cenowo.
Przyszłość flot firmowych
Jednym z głównych celów Unii Europejskiej jest elektryfikacja flot firmowych. Program Greening Corporate Fleets, który ma na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu, obejmuje także dostawczaki. Analizy organizacji Transport & Environment pokazują, że elektryczne furgonetki spełniają już potrzeby większości przedsiębiorstw, oferując zasięgi pozwalające na codzienne trasy. Na rynku dostępne są modele z zasięgiem ponad 250 km, co jest wystarczające dla typowego użytkowania, gdzie dzienne przebiegi wynoszą średnio 175 km.
Według danych z Polish EV Outlook Index, liczba elektrycznych pojazdów dostawczych w Polsce na koniec września 2024 roku wyniosła 7 331 sztuk, co oznacza wzrost o 44% w porównaniu z rokiem poprzednim. To wyraźny sygnał, że polski rynek również dynamicznie reaguje na globalny trend elektryfikacji transportu.
Podsumowanie
Wzrost liczby elektrycznych furgonetek oraz wprowadzenie stref wolnych od emisji w europejskich miastach to kluczowe elementy transformacji transportu miejskiego. Dzięki spadkowi kosztów e-vanów i rosnącej liczbie dostępnych modeli, przedsiębiorstwa będą miały coraz większe możliwości wyboru pojazdów ekologicznych, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji CO2 w Europie.