Bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych: fakty i mity o pożarach

Bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych: fakty i mity o pożarach
21.10.2024 16:30
Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych na drogach, coraz częściej poruszana jest kwestia ich bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście pożarów. Choć samochody elektryczne rzadziej ulegają zapłonowi niż spalinowe, gdy dochodzi do pożaru, wymaga on zastosowania innych technologii gaśniczych. Jak wynika z danych, mimo medialnych doniesień, to auta spalinowe są znacznie częściej przyczyną pożarów, podczas gdy elektryki stanowią niewielki odsetek takich zdarzeń.
Nowoczesne technologie w walce z pożarami EV
Na całym świecie opracowywane są innowacyjne rozwiązania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. Przykładem jest amerykańska firma Aspen Aerogels, która otrzymała 670 milionów dolarów pożyczki od Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych. Środki te mają posłużyć do produkcji superlekkich barier termicznych, które chronią akumulatory litowo-jonowe przed przegrzaniem, minimalizując ryzyko pożaru. Te zaawansowane materiały są już stosowane w Formule 1 i programach kosmicznych NASA, a ich wdrożenie na masową skalę ma rozpocząć się w 2027 roku, z planowaną produkcją dla 2 milionów samochodów elektrycznych rocznie.
Polska odpowiedź na wyzwania związane z pożarami
Również Polska wprowadza innowacje w zakresie gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych. Państwowa Straż Pożarna dysponuje specjalnymi kontenerami rozmieszczonymi w największych miastach kraju, które umożliwiają zanurzenie płonącego auta. Taka metoda skutecznie schładza akumulatory, ograniczając ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się ognia. Ponadto, w Polsce trwają testy mat gaśniczych, które mogą stanowić przełom w gaszeniu pojazdów elektrycznych. Maty te izolują źródło pożaru, co pozwala na kontrolowanie promieniowania cieplnego oraz redukcję emisji toksycznych gazów.
Statystyki pożarów: elektryki a pojazdy spalinowe
Mimo że pożary samochodów elektrycznych są szeroko omawiane w mediach, dane pokazują, że ich liczba jest znikoma w porównaniu z pożarami aut spalinowych. W Polsce w 2021 roku doszło do zaledwie dwóch pożarów samochodów elektrycznych, podczas gdy pożary aut spalinowych odnotowano w 9274 przypadkach. W 2023 roku liczba ta wzrosła do 21, ale to wciąż marginalny ułamek wszystkich zdarzeń. Tymczasem Państwowa Straż Pożarna każdego dnia rejestruje około 40 pożarów pojazdów spalinowych.
Rola mediów w kształtowaniu postrzegania pojazdów elektrycznych
W kontekście bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, problematyczne bywa podejście mediów, które często wyolbrzymiają problem. Przykładem może być pożar garażu w Luton, gdzie pierwotnie donoszono, że przyczyną zdarzenia był samochód elektryczny, podczas gdy raport straży pożarnej wskazał jako sprawcę Range Rovera Sport z silnikiem diesla. Tego typu dezinformacje mogą prowadzić do nieuzasadnionych obaw, które negatywnie wpływają na postrzeganie pojazdów elektrycznych.
Podsumowanie
W miarę wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na drogach, konieczne jest rozwijanie technologii zwiększających ich bezpieczeństwo. Jednocześnie istotne jest, aby informacje dotyczące pożarów pojazdów elektrycznych były oparte na faktach, a nie na sensacyjnych doniesieniach. Rzeczywistość pokazuje, że to samochody spalinowe są głównym źródłem pożarów, a elektryki, mimo że wymagają specjalistycznych rozwiązań gaśniczych, palą się znacznie rzadziej.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

5000 elektrycznych vanów Mercedesa zasili flotę Amazona

5000 elektrycznych vanów Mercedesa zasili flotę Amazona

Amazon stawia na elektromobilność na wielką skalę. Do jego sieci dostawczej trafi niemal 5000 bezemisyjnych vanów Mercedes-Benz – modeli eSprinter i eVito. Zobacz więcej >>
Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

W Teksasie wydarzyło się coś, co może zwiastować nową erę w motoryzacji. Tesla ogłosiła, że egzemplarz Modelu Y samodzielnie przejechał z fabryki Giga Texas w Austin prosto do domu klienta – i to bez kierowcy na pokładzie. Zobacz więcej >>
Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane