Bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych: fakty i mity o pożarach

Bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych: fakty i mity o pożarach
21.10.2024 16:30
Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych na drogach, coraz częściej poruszana jest kwestia ich bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście pożarów. Choć samochody elektryczne rzadziej ulegają zapłonowi niż spalinowe, gdy dochodzi do pożaru, wymaga on zastosowania innych technologii gaśniczych. Jak wynika z danych, mimo medialnych doniesień, to auta spalinowe są znacznie częściej przyczyną pożarów, podczas gdy elektryki stanowią niewielki odsetek takich zdarzeń.
Nowoczesne technologie w walce z pożarami EV
Na całym świecie opracowywane są innowacyjne rozwiązania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. Przykładem jest amerykańska firma Aspen Aerogels, która otrzymała 670 milionów dolarów pożyczki od Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych. Środki te mają posłużyć do produkcji superlekkich barier termicznych, które chronią akumulatory litowo-jonowe przed przegrzaniem, minimalizując ryzyko pożaru. Te zaawansowane materiały są już stosowane w Formule 1 i programach kosmicznych NASA, a ich wdrożenie na masową skalę ma rozpocząć się w 2027 roku, z planowaną produkcją dla 2 milionów samochodów elektrycznych rocznie.
Polska odpowiedź na wyzwania związane z pożarami
Również Polska wprowadza innowacje w zakresie gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych. Państwowa Straż Pożarna dysponuje specjalnymi kontenerami rozmieszczonymi w największych miastach kraju, które umożliwiają zanurzenie płonącego auta. Taka metoda skutecznie schładza akumulatory, ograniczając ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się ognia. Ponadto, w Polsce trwają testy mat gaśniczych, które mogą stanowić przełom w gaszeniu pojazdów elektrycznych. Maty te izolują źródło pożaru, co pozwala na kontrolowanie promieniowania cieplnego oraz redukcję emisji toksycznych gazów.
Statystyki pożarów: elektryki a pojazdy spalinowe
Mimo że pożary samochodów elektrycznych są szeroko omawiane w mediach, dane pokazują, że ich liczba jest znikoma w porównaniu z pożarami aut spalinowych. W Polsce w 2021 roku doszło do zaledwie dwóch pożarów samochodów elektrycznych, podczas gdy pożary aut spalinowych odnotowano w 9274 przypadkach. W 2023 roku liczba ta wzrosła do 21, ale to wciąż marginalny ułamek wszystkich zdarzeń. Tymczasem Państwowa Straż Pożarna każdego dnia rejestruje około 40 pożarów pojazdów spalinowych.
Rola mediów w kształtowaniu postrzegania pojazdów elektrycznych
W kontekście bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, problematyczne bywa podejście mediów, które często wyolbrzymiają problem. Przykładem może być pożar garażu w Luton, gdzie pierwotnie donoszono, że przyczyną zdarzenia był samochód elektryczny, podczas gdy raport straży pożarnej wskazał jako sprawcę Range Rovera Sport z silnikiem diesla. Tego typu dezinformacje mogą prowadzić do nieuzasadnionych obaw, które negatywnie wpływają na postrzeganie pojazdów elektrycznych.
Podsumowanie
W miarę wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na drogach, konieczne jest rozwijanie technologii zwiększających ich bezpieczeństwo. Jednocześnie istotne jest, aby informacje dotyczące pożarów pojazdów elektrycznych były oparte na faktach, a nie na sensacyjnych doniesieniach. Rzeczywistość pokazuje, że to samochody spalinowe są głównym źródłem pożarów, a elektryki, mimo że wymagają specjalistycznych rozwiązań gaśniczych, palą się znacznie rzadziej.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Dynamiczny rozwój stacji ładowania w Polsce w 2024 roku

Dynamiczny rozwój stacji ładowania w Polsce w 2024 roku

Na koniec grudnia 2024 roku liczba lokalizacji stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 53% w porównaniu do stanu na koniec 2023 roku, co przełożyło się na 10,6 tys. punktów ładowania (wzrost o 50%). Zobacz więcej >>
Nowy odcinek S7: Rewolucja w podróżach między Warszawą a Krakowem

Nowy odcinek S7: Rewolucja w podróżach między Warszawą a Krakowem

Od dawna podróż z Warszawy do Krakowa była synonimem wyzwań za kierownicą. Teraz, dzięki otwarciu nowego odcinka trasy S7, czas przejazdu między tymi dwoma miastami skróci się do zaledwie 2,5 godziny – to niemal o połowę mniej niż dotychczas. Zobacz więcej >>
Odświeżony Tesla Model Y: Przełomowa premiera w Szanghaju

Odświeżony Tesla Model Y: Przełomowa premiera w Szanghaju

Tesla Model Y, jeden z najpopularniejszych crossoverów elektrycznych na świecie, doczekał się odświeżonej wersji, która ma trafić do masowej produkcji już w styczniu 2025 roku. Fabryka w Szanghaju przygotowuje się do startu produkcji modelu znanego pod nazwą kodową Juniper, który ma umocnić pozycję Tesli na kluczowym rynku chińskim i poza nim. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

W 2024 roku niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC przeprowadziła szerokie testy aż 84 samochodów, w tym 29 modeli elektrycznych. Oceniano je pod kątem zużycia energii, przestronności wnętrza, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane