Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty

Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty
07.12.2024 17:00
Użytkowanie samochodu elektrycznego zimą może wydawać się wyzwaniem, szczególnie dla kierowców, którzy dopiero przesiadli się z aut spalinowych. Wokół tej kwestii narosło wiele mitów, ale czy faktycznie zima oznacza trudności? Przyjrzyjmy się faktom i wskazówkom, które pozwolą cieszyć się jazdą EV nawet podczas mrozów.
Jak zima wpływa na zasięg elektryków?
To prawda, że niskie temperatury wpływają na spadek zasięgu aut elektrycznych. Testy przeprowadzone przez ADAC i Green NCAP wykazały, że zimą zasięg samochodów elektrycznych może zmniejszyć się od 20% do nawet 50% w ekstremalnych warunkach. Przyczyną są właściwości ogniw litowo-jonowych – niskie temperatury obniżają wydajność elektrolitu.

Przykłady spadków zasięgów zimą:
Audi Q4 e-tron 50: z 400 km przy 23°C do 272 km przy -7°C.
Tesla Model 3: z 414 km do 241 km.
Hyundai Ioniq 5: z 353 km do 191 km.
Jak zmniejszyć wpływ zimy na zasięg?
1. Ogrzewanie wstępne – dzięki aplikacjom mobilnym można ogrzać wnętrze auta przed podróżą, zużywając minimalną ilość energii.
2. Unikaj maksymalnego ogrzewania – korzystaj z podgrzewanych foteli czy kierownicy.
3.Regularne ładowanie – utrzymuj poziom baterii powyżej 20%, szczególnie podczas dłuższego postoju.
4. Ciśnienie w oponach – dopompuj je o 0,2 bara ponad zalecane wartości, by zniwelować spadki ciśnienia na mrozie.
5. Pompa ciepła – pozwala oszczędzić nawet 2 kWh na 100 km.
Zima w EV – nie taki diabeł straszny
Mity o ogromnych problemach z użytkowaniem elektryków zimą są przesadzone. Współczesne auta EV oferują zaawansowane systemy zarządzania energią i temperaturą, dzięki czemu zima staje się tylko kolejnym sezonem, a nie przeszkodą. Z odpowiednią strategią i planowaniem podróży nawet największy mróz nie odbierze przyjemności z jazdy.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty

Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty

Użytkowanie samochodu elektrycznego zimą może wydawać się wyzwaniem, szczególnie dla kierowców, którzy dopiero przesiadli się z aut spalinowych. Wokół tej kwestii narosło wiele mitów, ale czy faktycznie zima oznacza trudności? Przyjrzyjmy się faktom i wskazówkom, które pozwolą cieszyć się jazdą EV nawet podczas mrozów. Zobacz więcej >>
Elektryczne samochody w Raporcie TÜV 2025: Kto wypadł najlepiej, a kto rozczarował?

Elektryczne samochody w Raporcie TÜV 2025: Kto wypadł najlepiej, a kto rozczarował?

Najnowszy Raport TÜV 2025, oparty na wynikach 10,2 miliona badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech od lipca 2023 do czerwca 2024, dostarczył interesujących wniosków na temat niezawodności samochodów elektrycznych. Pomimo ogólnie dobrych wyników, niektóre modele zaskoczyły pozytywnie, podczas gdy inne rozczarowały. Zobacz więcej >>
Które samochody elektryczne tracą najmniej na wartości? Ranking modeli z 2021 roku

Które samochody elektryczne tracą najmniej na wartości? Ranking modeli z 2021 roku

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych zachęca coraz więcej osób do rozważenia zakupu takich pojazdów. Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na decyzje konsumentów, jest wartość rezydualna – czyli to, ile auto będzie warte po kilku latach użytkowania. Zobacz więcej >>
Elektryczny papamobile: nowa era współpracy Mercedesa i Watykanu

Elektryczny papamobile: nowa era współpracy Mercedesa i Watykanu

Mercedes-Benz i Watykan współpracują od prawie stu lat, dostarczając papieżom wyjątkowe pojazdy. Teraz ta współpraca wkracza w nowy etap – Papież Franciszek odebrał pierwszy w pełni elektryczny papamobile, przygotowany na bazie Mercedesa klasy G. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane