Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty

Zima z samochodem elektrycznym: mity i fakty
07.12.2024 17:00
Użytkowanie samochodu elektrycznego zimą może wydawać się wyzwaniem, szczególnie dla kierowców, którzy dopiero przesiadli się z aut spalinowych. Wokół tej kwestii narosło wiele mitów, ale czy faktycznie zima oznacza trudności? Przyjrzyjmy się faktom i wskazówkom, które pozwolą cieszyć się jazdą EV nawet podczas mrozów.
Jak zima wpływa na zasięg elektryków?
To prawda, że niskie temperatury wpływają na spadek zasięgu aut elektrycznych. Testy przeprowadzone przez ADAC i Green NCAP wykazały, że zimą zasięg samochodów elektrycznych może zmniejszyć się od 20% do nawet 50% w ekstremalnych warunkach. Przyczyną są właściwości ogniw litowo-jonowych – niskie temperatury obniżają wydajność elektrolitu.

Przykłady spadków zasięgów zimą:
Audi Q4 e-tron 50: z 400 km przy 23°C do 272 km przy -7°C.
Tesla Model 3: z 414 km do 241 km.
Hyundai Ioniq 5: z 353 km do 191 km.
Jak zmniejszyć wpływ zimy na zasięg?
1. Ogrzewanie wstępne – dzięki aplikacjom mobilnym można ogrzać wnętrze auta przed podróżą, zużywając minimalną ilość energii.
2. Unikaj maksymalnego ogrzewania – korzystaj z podgrzewanych foteli czy kierownicy.
3.Regularne ładowanie – utrzymuj poziom baterii powyżej 20%, szczególnie podczas dłuższego postoju.
4. Ciśnienie w oponach – dopompuj je o 0,2 bara ponad zalecane wartości, by zniwelować spadki ciśnienia na mrozie.
5. Pompa ciepła – pozwala oszczędzić nawet 2 kWh na 100 km.
Zima w EV – nie taki diabeł straszny
Mity o ogromnych problemach z użytkowaniem elektryków zimą są przesadzone. Współczesne auta EV oferują zaawansowane systemy zarządzania energią i temperaturą, dzięki czemu zima staje się tylko kolejnym sezonem, a nie przeszkodą. Z odpowiednią strategią i planowaniem podróży nawet największy mróz nie odbierze przyjemności z jazdy.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 – sportowe Renault 5 E-Tech, które chce być hot hatchem na prąd

Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane