Norweskie Stowarzyszenie Samochodowe (NAF) przeprowadziło test zasięgów pojazdów elektrycznych w zimowych warunkach, a zwycięzcą został Polestar 3, pokonując m.in. Teslę Model 3. Co dalej planuje marka Polestar?
Zimowe wyzwania dla samochodów elektrycznych
Zima to czas, który budzi obawy u wielu nowych właścicieli aut elektrycznych. Czy pojazd zapewni wystarczający zasięg, by dotrzeć do celu bez potrzeby awaryjnego ładowania? Takie pytania zadaje sobie wielu kierowców, zwłaszcza w Norwegii, gdzie w 2024 roku samochody elektryczne stanowiły aż 89% rynku.
Dwa razy w roku Norweskie Stowarzyszenie Samochodowe oraz redakcja Motor przeprowadzają testy zasięgów EV w rzeczywistych warunkach. W tegorocznym zimowym teście samochody poruszały się po oblodzonych drogach przy temperaturze około zera, przemierzając trasę jeden za drugim. Wyniki porównano z oficjalnymi danymi WLTP, pokazując, jak modele radzą sobie w trudniejszych warunkach.
Wyniki testu: Polestar 3 na szczycie
Polestar 3 Long Range AWD osiągnął wynik 531 km, co oznacza zaledwie 5% różnicy w stosunku do deklaracji WLTP. To wynik, który zapewnił mu pierwsze miejsce ex aequo z Teslą Model 3 LR AWD, która jednak zanotowała aż 24% spadku w porównaniu do danych WLTP.
W czołówce znalazły się również Porsche Taycan Performance RWD oraz Kia EV3 Long Range FWD (499 km), a także BYD Tang (482 km, spadek o 9%). Wyniki innych modeli były bardziej zróżnicowane – najgorzej poradziły sobie Peugeot E-3008 (-32%) oraz Voyah Dream (-29%).
Plany rozwoju marki Polestar
Polestar 3 nie tylko udowodnił swoją wartość w trudnych warunkach, ale również wskazuje na ambicje marki w rozwoju swoich modeli. W przygotowaniu znajduje się Polestar 7, kompaktowy SUV, który będzie pierwszym modelem opartym na nowej architekturze, planowanej do zastosowania w kolejnych samochodach. Model ten będzie produkowany w Europie i ma wyróżniać się progresywnym designem, zgodnie z zapowiedziami projektanta Philippa Römersa.
Jeszcze wcześniej, bo w drugiej połowie tego roku, na rynek trafi Polestar 5 – czterodrzwiowy fastback z 800-woltową architekturą i dużymi akumulatorami zapewniającymi znaczny zasięg. W 2026 roku planowana jest premiera roadstera Polestar 6.
Marka stawia sobie ambitne cele: zwiększenie globalnej sprzedaży o 30-35% w latach 2025-2027 oraz rozbudowa sieci sprzedażowej o 75%. W Polsce oficjalne przedstawicielstwo Polestar ma pojawić się jeszcze w tym roku.
Polestar 3 pokazał, że samochody elektryczne mogą dostarczać znakomite osiągi nawet w trudnych zimowych warunkach. Sukces ten oraz ambitne plany związane z rozwojem modeli i infrastruktury stawiają markę w świetle jednej z najbardziej obiecujących na rynku EV.