Euro NCAP, organizacja znana z rygorystycznych testów zderzeniowych, podsumowała wyniki za 2024 rok. Zwycięzcami okazali się Mercedes klasy E i chiński SUV Zeekr X, udowadniając, że rywalizacja w zakresie bezpieczeństwa między producentami nabiera coraz większego tempa.
Mercedes klasy E: lider bezpieczeństwa
Mercedes klasy E zdobył najwyższą łączną ocenę w testach Euro NCAP. Eksperci oceniali ochronę dorosłych pasażerów, dzieci, niechronionych uczestników ruchu (np. pieszych) oraz technologie wspomagające bezpieczeństwo. Wyniki Mercedesa to:
Ochrona dorosłych: 92%
Ochrona dzieci: 90%
Ochrona pieszych: 84%
Systemy wspomagające: 87%
Doskonałe wyniki potwierdzają, że Mercedes nadal wyznacza standardy w segmencie premium.
Zeekr X: chiński SUV na podium
Chiński Zeekr X, produkowany przez koncern Geely, zdobył tytuł najbezpieczniejszego małego SUV-a oraz najlepszego samochodu elektrycznego. Wyniki testów tego modelu to:
Ochrona dorosłych: 91%
Ochrona dzieci: 90%
Ochrona pieszych: 84%
Systemy wspomagające: 83%
Zeekr X pokonał tak znaczących konkurentów, jak Porsche Macan EV, Cupra Tavascan czy Toyota C-HR, co stanowi istotny krok naprzód dla chińskich marek na rynku europejskim.
Inne wyróżnienia
Mazda CX-80 została uznana za najbezpieczniejszego dużego SUV-a, wyprzedzając Audi Q6 e-tron.
W kategorii samochodów rodzinnych wyróżniono remis:
Skoda Superb i
Volkswagen Passat osiągnęły identyczne wyniki.
Elektryczny pickup
Maxus eTERRON 9 uzyskał wysokie noty w każdej kategorii, co pokazuje, że nawet modele z niszowych segmentów mogą być bezpieczne.
Pięć gwiazdek dla elektryków
Wśród modeli z maksymalną oceną pięciu gwiazdek znalazły się m.in.:
Leapmotor C10 (89% za dorosłych, 85% za dzieci, 77% za pieszych, 76% za systemy)
Deepal S07 (95%, 87%, 74%, 77%)
Volvo EX30 (88%, 85%, 79%, 80%)
Porsche Macan EV
Mini Countryman
Cztery gwiazdki dla Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech oraz jego sportowa odmiana Alpine A290 uzyskały cztery gwiazdki. Wyniki tych modeli:
Ochrona dorosłych: 80%
Ochrona dzieci: 80%
Ochrona pieszych: 76%
Systemy wspomagające: 68%
Chińska motoryzacja: nowa era
Wynik Zeekr X oraz innych chińskich modeli, takich jak Maxus eTERRON 9, pokazuje, że chińscy producenci szybko nadrabiają zaległości, nie tylko dorównując, ale i przewyższając europejskich rywali w kluczowych aspektach.