Cła Trumpa na samochody – zagrożenie dla Europy czy strzał w stopę USA?

Cła Trumpa na samochody – zagrożenie dla Europy czy strzał w stopę USA?
06.03.2025 19:00
Donald Trump ponownie grozi Unii Europejskiej wysokimi cłami, które tym razem mają objąć m.in. samochody. 25-procentowe opłaty mogą wejść w życie już w kwietniu, a ich celem ma być „wyrównanie bilansu handlowego” między USA a Europą. Czy jednak ten ruch rzeczywiście pomoże amerykańskiej gospodarce, czy raczej zaszkodzi wszystkim stronom – w tym samym Stanom Zjednoczonym?
USA vs. Europa – wojna celna na horyzoncie?
Planowane przez Trumpa cła uderzyłyby przede wszystkim w niemieckie marki premium, takie jak BMW, Audi i Mercedes-Benz, które eksportują dużą liczbę samochodów do USA. Jednak Unia Europejska nie zamierza pozostawać bierna – Komisja Europejska zapowiedziała zdecydowaną odpowiedź. Retorsje mogą objąć nie tylko amerykańskie auta, ale też inne produkty, a to oznacza wojnę celną na szeroką skalę.

Dodatkowo, cła mają dotyczyć także Kanady i Meksyku, co komplikuje sprawę. Meksykańskie fabryki produkują auta dla wielu marek – od Audi po Jeepa – i aż 90% tych pojazdów trafia do USA. Również amerykańscy producenci, jak Ford czy General Motors, korzystają z podzespołów wytwarzanych w Kanadzie i Meksyku.
Kto zapłaci za cła? Klienci i producenci
Amerykańscy konsumenci mogą odczuć te zmiany w portfelach. Według analiz koszty produkcji wzrosną o 4000-10 000 dolarów na samochód, co przełoży się na podwyżki cen o kilka tysięcy dolarów. To oznacza, że amerykańscy kierowcy zapłacą więcej – niezależnie od tego, czy kupią auto z Europy, Meksyku, czy nawet „Made in USA”.

Co więcej, cła obejmą także surowce, takie jak stal i aluminium, kluczowe dla branży motoryzacyjnej. Ostatecznie mogą więc uderzyć nawet w amerykańskie marki, co zauważył m.in. Jim Farley, szef Forda. „25% cło na Meksyk i Kanadę spowoduje dziurę w amerykańskim przemyśle, jakiej nigdy nie widzieliśmy” – skomentował.
Co dalej? Niepewność i chaos
Wielu analityków ostrzega, że rynek motoryzacyjny stoi przed wielką niewiadomą. Wzrost ceł może spowodować podwyżki, zakłócić łańcuchy dostaw i utrudnić inwestycje. Europa zapowiada działania odwetowe, a amerykańscy producenci ostrzegają przed konsekwencjami.

Czy zatem nowe cła rzeczywiście pomogą amerykańskim firmom? A może okażą się kosztownym błędem, który uderzy we wszystkich – łącznie z samymi Amerykanami? Odpowiedź poznamy już wkrótce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane