Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków
28.04.2025 20:00
Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom.
Rabaty jako kluczowe narzędzie
W pierwszym kwartale 2025 roku w Niemczech, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii udzielono rabatów o łącznej wartości ponad 1,5 miliarda euro. Producenci starają się znaleźć balans – zbyt wysokie rabaty obniżają marże, a zbyt małe mogą skutkować odpływem klientów.
Średnia wartość rabatów wzrosła w Niemczech i Wielkiej Brytanii odpowiednio o 31% (618 euro) i 237 euro na pojazd. W przeciwieństwie do tego, we Włoszech i Francji rabaty się zmniejszyły, głównie przez ograniczenie rządowych dopłat do pojazdów elektrycznych.
Struktura rabatów różni się między krajami: w Niemczech dominują bezpośrednie obniżki cen, we Włoszech popularne są programy wymiany starych aut, a w Wielkiej Brytanii programy wymiany nabierają coraz większego znaczenia.
Rynek aut elektrycznych wciąż rośnie
Marzec 2025 przyniósł ożywienie europejskiego rynku motoryzacyjnego. Sprzedaż nowych aut wzrosła o 3,2% rok do roku, osiągając 1 423 340 rejestracji. Największy wzrost odnotowała Wielka Brytania (+13%). Segment pojazdów elektrycznych również zanotował imponujący wynik: 240 891 rejestracji nowych BEV, co stanowi 16,9% rynku – drugi najlepszy wynik w historii po grudniu 2022 roku.
Chociaż Tesla odnotowała spadek rejestracji o 30%, Model 3 i Model Y pozostają liderami rynku elektryków. Dynamiczny wzrost zaliczyły również modele Volkswagen ID.4 (+115%) i ID.7 (+1000%).
Nowa rzeczywistość rynku
Sukces modeli takich jak MG ZS (pełna hybryda) czy nowości jak Renault Symbioz i Fiat 600 pokazuje, jak producenci dostosowują się do zmian – w tym unijnych ceł na auta z Chin.
Wnioski są jasne: w 2025 roku kluczowe będą szybkie reakcje na zmieniające się warunki, elastyczność w polityce rabatowej i umiejętność dostosowania oferty do nowych realiów elektromobilności.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjska flota drogowa stawia na elektromobilność – Toyota dostarcza 58 nowych EV

Brytyjski zarząd dróg krajowych i autostrad – National Highways – rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych. Instytucja odpowiedzialna za nadzór nad 4500 milami dróg i autostrad w Wielkiej Brytanii wzbogaciła się o kolejne 58 bezemisyjnych samochodów marki Toyota. Zobacz więcej >>
 Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców

Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców

W Mongolii Wewnętrznej dzieje się coś, co jeszcze kilka lat temu brzmiałoby jak science fiction. Kopalnia odkrywkowa Yimin jako pierwsza na świecie przestawia się całkowicie na autonomiczne, elektryczne ciężarówki. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane