Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom.
Rabaty jako kluczowe narzędzie
W pierwszym kwartale 2025 roku w Niemczech, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii udzielono rabatów o łącznej wartości ponad 1,5 miliarda euro. Producenci starają się znaleźć balans – zbyt wysokie rabaty obniżają marże, a zbyt małe mogą skutkować odpływem klientów.
Średnia wartość rabatów wzrosła w Niemczech i Wielkiej Brytanii odpowiednio o 31% (618 euro) i 237 euro na pojazd. W przeciwieństwie do tego, we Włoszech i Francji rabaty się zmniejszyły, głównie przez ograniczenie rządowych dopłat do pojazdów elektrycznych.
Struktura rabatów różni się między krajami: w Niemczech dominują bezpośrednie obniżki cen, we Włoszech popularne są programy wymiany starych aut, a w Wielkiej Brytanii programy wymiany nabierają coraz większego znaczenia.
Rynek aut elektrycznych wciąż rośnie
Marzec 2025 przyniósł ożywienie europejskiego rynku motoryzacyjnego. Sprzedaż nowych aut wzrosła o 3,2% rok do roku, osiągając 1 423 340 rejestracji. Największy wzrost odnotowała Wielka Brytania (+13%).
Segment pojazdów elektrycznych również zanotował imponujący wynik: 240 891 rejestracji nowych BEV, co stanowi 16,9% rynku – drugi najlepszy wynik w historii po grudniu 2022 roku.
Chociaż Tesla odnotowała spadek rejestracji o 30%, Model 3 i Model Y pozostają liderami rynku elektryków. Dynamiczny wzrost zaliczyły również modele Volkswagen ID.4 (+115%) i ID.7 (+1000%).
Nowa rzeczywistość rynku
Sukces modeli takich jak MG ZS (pełna hybryda) czy nowości jak Renault Symbioz i Fiat 600 pokazuje, jak producenci dostosowują się do zmian – w tym unijnych ceł na auta z Chin.
Wnioski są jasne: w 2025 roku kluczowe będą szybkie reakcje na zmieniające się warunki, elastyczność w polityce rabatowej i umiejętność dostosowania oferty do nowych realiów elektromobilności.