Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności
14.05.2025 19:00
Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. A konkretnie – w krawężniku, który potrafi ładować samochód elektryczny.
🔌 Ladebordstein – czyli ładowanie z krawężnika
Zamiast szpecących słupków i stacji ładowania – czysty chodnik i energia ukryta tuż przy krawędzi jezdni. Pomysł może wydawać się prosty, ale efekt robi wrażenie. Podczas 12-miesięcznego pilotażu w Kolonii z czterech takich punktów skorzystano aż 2800 razy, a dostępność techniczna wyniosła ponad 99% – niezależnie od warunków pogodowych.
🔋 Jak to działa?
Każdy „Curb Charger” to niewielka skrzynka ukryta w krawężniku, z której można ładować auto prądem AC o mocy do 22 kW. Ładowarki są zgodne ze standardem OCPP, co oznacza łatwą integrację z istniejącą infrastrukturą. Miasta mogą też wdrażać tzw. „dummy-krawężniki” – obudowy gotowe do późniejszego montażu elektroniki, co znacznie obniża koszty rozbudowy sieci.
🌍 Estetyka, funkcjonalność i ekologia
To rozwiązanie nie tylko oszczędza miejsce, ale i wpisuje się w miejską estetykę – nie wymaga stawiania dodatkowych konstrukcji, nie ogranicza przejść i nie grozi potknięciem o kabel. Po zakończonych testach ładowarki zostały oficjalnie włączone do miejskiej sieci w Kolonii, a sukces pilotażu otwiera drogę do wdrożeń w innych niemieckich (i nie tylko) miastach.
🚗 Przyszłość ładowania?
Projekt wpisuje się w rządowy plan Ladeinfrastruktur II, który zakłada dynamiczny rozwój miejskich sieci ładowania. A że miejsca w miastach brakuje, krawężnik jako ładowarka może stać się przyszłością miejskiej elektromobilności – dyskretną, skuteczną i gotową na masową skalę.
👉 To nie science fiction. To już działa. I może wkrótce zadziała też w Twoim mieście.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Polska nawiązał współpracę z firmą Elocity, dzięki której blisko 50 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych operatora zostało włączonych do aplikacji Elocity. To kolejny krok w stronę uproszczenia elektromobilności dla użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane