Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców

 Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców
20.05.2025 20:00
W Mongolii Wewnętrznej dzieje się coś, co jeszcze kilka lat temu brzmiałoby jak science fiction. Kopalnia odkrywkowa Yimin jako pierwsza na świecie przestawia się całkowicie na autonomiczne, elektryczne ciężarówki. I to takie, które nie wymagają kierowców… ani nawet ludzi do ich ładowania.
Autonomia napędzana sztuczną inteligencją
Nowatorskie rozwiązanie wdrożono w ramach współpracy z firmą Huawei, która dostarczyła technologię Commercial Vehicle Autonomous Driving Cloud Service (CVADCS). To ta sama platforma, która wspiera autonomiczne samochody osobowe dostępne już w Chinach.

Dzięki chmurze obliczeniowej, sztucznej inteligencji oraz superszybkiej sieci 5G-A, ciężarówki mogą działać w pełni samodzielnie, współpracując z infrastrukturą kopalni i wykonując precyzyjnie zaplanowane trasy bez udziału człowieka.
Zero emisji, 90 ton ładunku i -40°C
Bezzałogowe pojazdy należące do Huaneng Group nie tylko nie potrzebują kierowców, ale też są elektryczne, co oznacza brak lokalnych emisji. Maszyny mogą przewozić do 90 ton ładunku, a dzięki technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej), ich zasięg i odporność na trudne warunki są imponujące – nawet przy -40°C.
Choć producent nie ujawnia wszystkich szczegółów technicznych, wiadomo, że podobne modele korzystają z baterii o pojemności 350–422 kWh oraz silników o mocy do 565 KM.
Przemysł 4.0 – teraz także w kopalni
Wdrożenie floty to część szerszej strategii cyfryzacji przemysłu w Chinach. Po sukcesach autonomicznych systemów logistycznych w portach, czas na górnictwo. Jak zauważają eksperci, to nieunikniony kierunek rozwoju.

Co więcej, rozwój technologii, takich jak robotyczne ładowarki (np. od firmy Rocsys), może sprawić, że w przyszłości cała obsługa pojazdów będzie w pełni zautomatyzowana.
Co dalej?
Co dalej? To dopiero początek. Do 2028 roku w kopalni Yimin ma działać 300 takich ciężarówek. Huawei planuje także ekspansję technologii na rynki Afryki i Ameryki Łacińskiej.

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na strategiczne surowce, takie jak lit, nikiel czy fosforany, takie rozwiązania mogą stać się standardem w wielu gałęziach przemysłu. Autonomiczne i bezemisyjne maszyny to nie tylko przyszłość górnictwa – to przyszłość całej gospodarki.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

🚗 Mibot – japońska rewolucja w miejskiej mobilności!

🚗 Mibot – japońska rewolucja w miejskiej mobilności!

Japońska motoryzacja od lat słynie z kompaktowych rozwiązań, ale Mibot przesuwa granice jeszcze dalej. Ten jednoosobowy elektryk z Hiroszimy mierzy nieco ponad metr szerokości, rozpędza się do 60 km/h i kosztuje około 6,4 tys. Zobacz więcej >>
🚨 Mercedes-Benz walczy z podróbkami – miliony fałszywek przejęte w 2024 roku

🚨 Mercedes-Benz walczy z podróbkami – miliony fałszywek przejęte w 2024 roku

Podrabiane części samochodowe to nie tylko kwestia oszustwa finansowego, ale przede wszystkim ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Mercedes-Benz intensyfikuje swoją walkę z fałszerzami i podsumowuje działania z 2024 roku. Zobacz więcej >>
XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG jako pierwszy chiński producent samochodów elektrycznych znalazł się na pierwszym miejscu rankingu satysfakcji klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. W badaniu przeprowadzonym przez USCALE GmbH wzięło udział ponad 5 000 właścicieli EV – a wyniki mówią jasno: kierowcy XPENG są najbardziej zadowoleni ze swojego wyboru. Zobacz więcej >>
🚗💥 Koszty napraw aut elektrycznych spadają – raport GDV

🚗💥 Koszty napraw aut elektrycznych spadają – raport GDV

Jeszcze kilka lat temu naprawa samochodu elektrycznego po wypadku oznaczała dla właściciela i ubezpieczyciela znacznie wyższe wydatki niż w przypadku aut spalinowych. Najnowszy raport Generalnego Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Ubezpieczeniowego (GDV) pokazuje jednak, że sytuacja stopniowo się poprawia. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Startup z Nowej Zelandii otrzymał właśnie spory zastrzyk gotówki - w wysokości 18 milionów dolarów - na komercjalizację grafitu wytwarzanego z wiórów drzewnych do zastosowania w akumulatorach pojazdów elektrycznych. To rewelacyjna wiadomość dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych. CarbonScape tłumaczy, że biografit jest produkowany z ubocznych materiałów przemysłu leśnego i drzewnego, takich jak zrębki i trociny, stanowiąc zrównoważoną alternatywę dla grafitu syntetycznego i naturalnego. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane